Koldekstrahering.

Besvar
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Koldekstrahering.

Indlæg af Thor »

Hej.
I mit næste bryg vil jeg koldekstrahere den mørke malt. Jeg har læst at der skal bruges den dobbelte mængde af hvad man ellers bruger til mæskning. Korrekt ?? Hvis jeg bruger 1 kg malt,hvor meget vand skal der så bruges. Og når jeg sier det skal der så "eftergydes"...
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af Peterdanske »

Jeg har prøvet det en enkelt gang med en stout, jeg brugte 2,5 l
kogt og afkølet vand til 900 g malt, jeg knuser malten relativt fint og lader det trække i 3 dage på køl, i en 5 liter dunk.
Da vandet var filtreret fra og det havde dryppet noget tid prøvede jeg at efterfylde 1/2 l, det var minimalt hvad der kom af farve, hvor første dræning var næsten kul sort.
Jeg fik en fløjlsblød, og rigtig lækker, Stout ud af det, uden de fleste af de bitterhed er der ellers kan komme fra de helt mørke malte.

Cold Steep bliver helt sikkert anvendt her igen (der står en og trækker nu)

Det skal tilføjes at det var et relativt lille batch på kun 18 liter.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af Knet »

Fløjlsblød lyder lækkert!

Når så I mæsker resten, vandbehandler I så, som var det en lys øl? Normalt hiver de mørke malte jo PH ned og vandbehandling af selv hårdt vand er ikke nødvendigt. Men det tænker jeg det er, når den mørke malt ekstraheres koldt?

Er der mærkbar effekt af 3 dage vs 1 dag? Jeg coldmaskede en hel øl, og der var 1 døgn nok.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af Thor »

Jamen jeg siger mange tak. Det var egentlig også sådan at jeg forestillede mig det,men ville lige høre om nogen havde et lille fif. Tænker dog også at et døgn måske er nok. Det skal i hvert fald prøves. :-)
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af Peterdanske »

Knet skrev:Fløjlsblød lyder lækkert!

Når så I mæsker resten, vandbehandler I så, som var det en lys øl? Normalt hiver de mørke malte jo PH ned og vandbehandling af selv hårdt vand er ikke nødvendigt. Men det tænker jeg det er, når den mørke malt ekstraheres koldt?

Er der mærkbar effekt af 3 dage vs 1 dag? Jeg coldmaskede en hel øl, og der var 1 døgn nok.

Vh. Kenneth
Netop, der skal justeres lidt på vandet ved Cold steep, men det er vi jo så vant til.

Jeg er blevet tilhænger af det, alene fordi jeg godt kan lide mørke øl, men har det lidt stramt med de bitterstoffer der er i de helt mørk ristede malte.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af grøntoft »

Peterdanske skrev:Jeg har prøvet det en enkelt gang med en stout, jeg brugte 2,5 l
kogt og afkølet vand til 900 g malt, jeg knuser malten relativt fint og lader det trække i 3 dage på køl, i en 5 liter dunk.
Da vandet var filtreret fra og det havde dryppet noget tid prøvede jeg at efterfylde 1/2 l, det var minimalt hvad der kom af farve, hvor første dræning var næsten kul sort.
Jeg fik en fløjlsblød, og rigtig lækker, Stout ud af det, uden de fleste af de bitterhed er der ellers kan komme fra de helt mørke malte.

Cold Steep bliver helt sikkert anvendt her igen (der står en og trækker nu)

Det skal tilføjes at det var et relativt lille batch på kun 18 liter.
Må jeg spørge hvorfor du brugte kogt afkølet vand?
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af Peterdanske »

Det må du da.
Det var alene for at sikre mig at det var rent, når det nu skal stå et par dage i en lukket beholder.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af grøntoft »

Peterdanske skrev:Det må du da.
Det var alene for at sikre mig at det var rent, når det nu skal stå et par dage i en lukket beholder.
Men bliver det da ikke kogt efterfølgende?

Sendt fra min GM1913 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af Knet »

Ved coldmashing anbefales det at stå koldt, på grund af bakterieudvikling, hvis der står varmt. Bare tænk på når man laver surdej. Der opstår mælkesyrebakterier på et døgns tid. Da jeg coldmaskede en hel øl brugte jeg hanevand og ro vand. Det stod så kun 24 timer.

Jeg tror i praksis ikke der er forskel på at koge det eller ej, når det står tre dage. Vandet er jo ret rent. Men det er en ekstra forsigtighed. Og så henfalder noget af kalken jo også, så det er blødere. Normalt kan de mørke malte jo godt klare hårdt vand. Men det er under varm mæskning. Og det kan jo sagtens tænkes at være anderledes, ved kold mæskning tænker jeg?
Senest rettet af Knet 13. maj 2021, 11:43, rettet i alt 1 gang.
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Koldekstrahering.

Indlæg af Peterdanske »

Jeg er altid lidt forsigtig når det kommer til bakterier, men har heller ikke prøvet at få infektion i et bryg, endnu :-)

At der så bliver udfældet kalk for at komme dertil er jo bare et plus.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"