Effektivitet og valsning

Besvar
Jss
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22. apr 2021, 07:48

Effektivitet og valsning

Indlæg af Jss »

Hej,

Jeg har svært ved at komme over 60% i effektivitet. Jeg justerer vand mht. at ramme den rette pH, og har opgraderet min valse til en med motor. Ved sparge pumper jeg urten gennem malten for at få alt sukker ud samt tilsætter spargevand på 78 grader. Jeg har vedhæftet et billede af min valsning - ser denne for grov ud?

Modtager gerne hjælp til, hvordan jeg kommer højere op.

God dag derude :-)
Vedhæftede filer
A10A29CA-5794-4974-85B6-1E66A4F62D9D.jpeg
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af ThomasM »

Syntes det ser okay ud. Kunne du give lide info om hvad du brygger på. Måske en opskrift med vand mængder og målinger. Så kan det være at vi kan finde grunden til den lave effektivitet.
/Thomas
Jss
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22. apr 2021, 07:48

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Jss »

Jeg bentter Brewfather til at lave opskrifter.

Bryggede fx en abbey ale:

Forgærbare ingredienser (5.49 kg)
3.16 kg - 70 min - Mash - Pilsner 3.8 EBC (57...
1.58 kg - Chateau Wheat Munich Light 15 EBC (...
500 g - Chateau Abbey Nature 44 EBC (9.1%)
250 g - Caramel 150 150 EBC (4.6%)
Mæskevand: 20.82 L
Spargevand: 6.23 L
Total vand: 27.05 L
Kogevolumen: 23.6 L
pH: 5,5

Forventet batch (L): 20
Faktisk batch (L): 20

Forventet OG: 1.065 (75% effektivitet)
Faktisk OG: 1.044 (50,44% effektivitet)

Jeg brygger på sådan en Malt Master 45 - de er mage ved en Brewster Beacon.

Nogle ideer? Kan det være, hvis jeg tilsætter malten for hurtig - jeg har læst, at den skal tilsættes meget langsomt? Men kan det give 20 - 25 pct.point?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Knet »

Nu er der altid svært at forholde sig til billeder af malt. Kornet skal knækkes i 6-8 dele. Min oplevelse er, at jo finere desto lettere at hive sukker ud, men også at få stuck mash!!!

Til at starte med gik jeg selv op i brew House efficiency. Man skulle da ligge på 80. Men i hjemmebrygger skala har jeg erkendt at det (for mig) er lidt noget pjat. Et halvt kilo basis malt koster ikke meget, så vil man have OG op og formår man ikke at ramme den ønskede OG pga proces eller udstyr, så kan man bruge den metode. Eller koge lidt mere af. Det er straks noget andet for de professionelle, hvor hvert gram er tabt profit og hvor der skal være konsistens mellem hvert bryg, når de igen og igen laver samme øl. Det problem har jeg ikke :-) Brygger sjældent samme øl og når det sker, er der då lang tid i mellem, at jeg ikke husker den første.

Når det er sagt, så forstår jeg bestemt din undren. Og din jagen efter hvorfor. For hobbyen her er selvfølgelig også noget med at tweake og optimere processerne, inden man tyer til førnævnte løsning. Og de fleste burde kunne ramme 72.

En ting der springer i øjnene på mig er dit forhold mellem malt og mæskevandet. Der bruger jeg 2,6. Og så har jeg mere vand at sparge med.

Bruger man “no sparge” dom metode (med alt vandet i mæskekar fra start), så er det velkendt, at OG reduceres. Og det nærmer du dig.

Jeg ville i mit setup mæske med 5,49 x 2,6 lig 14,4 liter. Og så have dobbelt så meget vand til spargeprocessen, som jo også hiver sukker ud.
Bemærk: jeg bruger dog alm. gryde og ikke et anlæg. Ved ikke om krævede forhold er anderledes dér.

God jagt!

Kenneth

Ps. Hvordan måler du? Refraktometer eller hydrometer? Og er urten kølet ned til 20 grader når du måler. Viser udstyret 0 OG ved måling på vand?
Jss
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22. apr 2021, 07:48

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Jss »

Jeg måler ved 20 grader og benytter både refractometer samt hydrometer.

Grunden til, at der er den mængde mæskevand er, at der er et deadspace brygsystemet på ca. 7 liter. Altså under maltindsatsen er der denne mængde vand førend, at det kommer i konktakt med malten. Måske jeg skal prøve at reducere L pr kg malt. Af samme årsag har jeg forsøgt at recirkulere ved sparge for at "presse" den så meget som muligt, men det gør ikke den store forskel.

Jeg mistænker, at "hullet" til pumpen, der cirkulerer vandet, ikke er stort nok.
Brugeravatar
Broder Jacob
Indlæg: 508
Tilmeldt: 4. okt 2013, 18:33
Geografisk sted: Emmabodavej 19f, 4450 Jyderup

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Broder Jacob »

Malten ser fin ud.
jeg havde et tilsvarende problem og fandt ud af det var fordi malten "tørstede" jeg tilsatte den mænge vand som BS sagde jeg skulle, men havde ikke indtænkt 6 liter deadspace under sibunden. Nu hvor jeg aflæser den anbefalede vandmængde, skruer jeg blot 5-6 liter op. Spargevandet bliver tilsvarende reduceret.
Andre fif kan være at sikre jævnlig omrøring under mæskningen, så der ikke danner sig tørre lommer, samt huske at tilsætte rigelig spargevand inden du løfter en eventuel maltpibe op.
Øl= en masse i en energisk fart
Omregnet
En masse øl i en fart= energi
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af mhn »

Vores erfraing med brewsteren siger, at vi får bedre effektivitet ved at røre en del de første ca. 20 minutter og en tynd mæsk ca. 4 L/kg uden at tage højde for deadspace.

Det er så ca. lige modsat Kenneth. :-) God fornøjelse med at finde det, der duer for dig.

Vi rammer for det meste omkring 70%, en sjælden gang når vi de forjettede 80%.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Jss
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22. apr 2021, 07:48

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Jss »

lige nu benytter jeg 7 L deathspace og 2,7 L pr kg malt. Jeg synes, at det giver en god blanding... Men ja, har læst lidt rundt og vil prøve forskellige tiltag, så må jeg se, om det kommer til at virke :-)
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af mhn »

5,49 x 2,7 +7/5,49 = ca. 4L/kg. Så siger vores erfaring, du skal røre mere rundt. :-)
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Fromm
Indlæg: 30
Tilmeldt: 1. mar 2018, 12:59
Geografisk sted: Lystrup

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Fromm »

Har du prøvet at kalibrere din temperatur styring (måle efter med et andet termometer)

Jeg gpr ud fra at vi snakker Brewhouse efficiency og ikke mash efficiency. Jeg får omkring 75% Brewhouse på mit anlæg (Brewtools B80) og er fint tilfreds, men jeg forventer ikke st kunne komme højere op. Mash efficiency er på omkring de 85-90%

Hvad siger din Pre-boil gravity ?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Borg »

Jss skrev:Ved sparge pumper jeg urten gennem malten for at få alt sukker ud samt tilsætter spargevand på 78 grader.
Kan du ikke lige forklare dette lidt nøjere.
Ved sparge pumper man normalt ikke urten gennem malten. Urten er sukkervand, og du får ikke mere sukker ud ved at pumpe det gennem malten. Tvært imod sikrer du at det fordeles og forbliver deri.
Det er spargevandet der skal gennem malten, for at vaske sukkeret ud. Men spargevandet alene. Dermed bliver sukkeret vasket ud.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af nbd »

Knet skrev:En ting der springer i øjnene på mig er dit forhold mellem malt og mæskevandet. Der bruger jeg 2,6. Og så har jeg mere vand at sparge med.

Bruger man “no sparge” dom metode (med alt vandet i mæskekar fra start), så er det velkendt, at OG reduceres. Og det nærmer du dig.

Jeg ville i mit setup mæske med 5,49 x 2,6 lig 14,4 liter. Og så have dobbelt så meget vand til spargeprocessen, som jo også hiver sukker ud.
Bemærk: jeg bruger dog alm. gryde og ikke et anlæg. Ved ikke om krævede forhold er anderledes dér.
Hej Kenneth,
Jeg er nybegynder og har lavet 7 bryg med BIAB, dvs. al vandet i gryden fra start. Når jeg følger en opskrift på 20 L øl, starter jeg med 26 L vand (har dårligt plads til mere i gryden foruden malt). Malten valser jeg så fint som muligt. Jeg ender hver gang med færre liter end 20, og min OG er langt højere end dét opskriften foreskriver. En af mine IPA'er endte på 8% - den skulle have været på 5,5. Er løsningen bare at tilsætte mere vand senere i processen?
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Effektivitet og valsning

Indlæg af Freund »

nbd skrev: Er løsningen bare at tilsætte mere vand senere i processen?
En anden løsning er at bruge mindre malt og mere vand for bedre at ramme din forventede OG Billede
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"