Beregning af gærmængde

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Beregning af gærmængde

Indlæg af Per »

Hej.

Følgende kan måske godt blive lidt nørdet, men jeg har tumlet med det i nogen tid. Bl.a. har jeg oplevet problemer med underpitching i forhold til f.eks. Bock og lign. undergærede øl, men problematikken gælder for så vidt også overgærede øl.

Til et undergæret bryg (Bock) med flg. data:

- OG på 1070 – 1075
- 25 ltr.
- gæringstemperatur på 12°
- tørgær Fermentis SafLager S-189

Hvor mange gr. gær skal der bruges?

Producenten oplyser flg: 80 – 120 gr./hl. v/12 – 15°, og at man anbefaler at øge gærmængden ved temperaturer under 12° - op til 200 – 300 gr./hl. v/9°

Efter dette bør jeg efter producentens anvisninger skulle bruge (hvis man bruger logikken – mere gær ved lavere temperaturer) 120 gr./hl. Omsat til 25 ltr. giver det således 30 gr. gær. Jeg anser det for givet at producentens anvisninger tager udgangspunkt i helt frisk gær, korrekt rehydreret og korrekt pitched.

Igen ud fra producentens oplysninger garanterer man at der er >6 mia.celler/gr. cfu/g (cfu/g = levedygtige celler pr. gr.) forudsat frisk gær, opbevaret korrekt.

Dvs. 30 gr. gær indeholder mindst (under optimale forhold) 30 * 6 mia. celler = 180 mia. celler.

Normalt bruger jeg beregneren fra Brewers Friend til beregning af mine gærmængder. Brewers Friend gør opmærksom på, at ingen er enige om indholdet af mia. celler/gr. men henviser til et studie af Kaiser, der siger at SafLager S-189 indeholder op til 9 mia. celler/gr. Mr. Malty mener at tørgær indeholder 20 mia. celler/gr. I følge Brewers Friend er der dog ingen studier, der kan påvise det.

Jeg vælger OG 1075, 25 ltr., pitch rate 1,75 (Pro Brewer Lager), tørgær, 11,5 gr./pk. og 9 mia. celler/gr. Det giver 104 mia. celler. Ved 6 mia. celler/gr. som producenten garanterer giver det 69 mia. celler.

Mit target er 796 mia. celler. 1 pk. á 11,5 gr. giver, (i bedste) fald 104 mia. celler, så det betyder, at jeg skal bruge 7,6 pk. gær á 11,5 gr. = 87,4 gr.!

Wow, det er meget. Hvad er det jeg overser, eller ikke forstår?

Mvh. Per.
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 08:48

Re: Beregning af gærmængde

Indlæg af Nordstrøm »

Jeg kan ikke helt følge hvordan du kommer fra at beregne at du skal bruge 180mia. celler, til at dit target er 796 mia. celler.

Ifølge anvisningen på pakken, skal du bruge én pakke på 11,5 g til 20-30 L ved 12-15°C. Så burde den vel ikke være længere?

To pakker må vel være rigeligt, hvis man skal være helt sikker, og har en formodning om at der er noget galt med gæren, som f. eks. overskreden udløbsdato eller opbevaring uden for køl i længere tid.
Nordstrøm
Indlæg: 13
Tilmeldt: 19. okt 2020, 08:48

Re: Beregning af gærmængde

Indlæg af Nordstrøm »

Nu har jeg læst databladet, og jeg tror at du overtænker det hele en del.

De 80-120g/hl er ren tørgær fra posen. Det er instruktioner skrevet til dem der køber 500g eller 10kg pakkerne. Det er formentlig til professionelt brug, og der betyder det mere om man kan spare et par dage i fermenteringstid.

80-120g/hl er jo egentlig bare 100g/hl +/- en træsko, eller 1g tørgær pr. liter bryg.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"