Hvor meget eftergydningsvand?

Besvar
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af JayJay »

Jeg har brug for hjælp til at forstå forholdet mellem vandmængden under mæskning og vandmængden til eftergydning. Det hele bunder i, at jeg gerne vil hæve effektiviteten lidt (lige nu ligger jeg omkring 60%), og jeg har en fornemmelse af, at min vandmængde til eftergydning er meget lille. Jeg er blevet rådet til at mindske batchstørrelsen, men det gør umiddelbart problemet endnu større.
For at illustrere præcis, hvad jeg tænker, har jeg lavet to regneeksempler, hvor effektivitet, OG og vand/malt-ratio er ens. Forskellen er slutvolumen.

Eksempel 1
Slutvolumen: 18 liter
Effektivitet: 65%
OG: 1060
Vand/malt-ratio: 3:1 (+4 liter til dead space)
Vandvolumen (mæskning): 21,3 liter
Maltmængde: 5,75 kg
Eftergydningsvand: 4 liter


Eksempel 2
Slutvolumen: 12 liter
Effektivitet: 65%
OG: 1060
Vand/malt-ratio: 3:1 (+4 liter til dead space)
Vandvolumen (mæskning): 15,7 liter
Maltmængde: 3,9 kg
Eftergydningsvand: 1,2 liter


Er der noget, jeg overser? Jeg har en idé om, at jeg kunne få meget mere stivelse ud af malten ved at eftergyde med mere vand. Men så vil jeg enten skulle skrue ned for vand/malt-ratioen eller ende med en større preboil-volumen og koge i mere end 1 time.

I sidste ende ønsker jeg også at høre, hvor meget I eftergyder med i forhold til jeres slutvolumen?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af Per »

Ved beregning af din mængde spargevand, skal du fra dit mæskevand trække 1 ltr./kg, malt fra, samt dit tab til fordampning under kogning, krymp (ca. 4%) samt trub.

F.eks. 21,3 ltr. (mæskevand) - 5,75 ltr. (det din malt holder på) - 6 ltr. (fordampning, krymp og trub) = 9,55 ltr. før spargning. Det vil sige at du mangler 18 ltr. - 9,55 ltr. = 8,45 ltr. (spargevand)

Når jeg skriver 6 ltr. til tab, så er det sådan det er hos mig. Du skal finde ud af hvor meget det hos dig, og så sætte det ind i ligningen.

Håber at det giver mening.

Mvh. Per.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af JayJay »

Tak for input. Mit problem er dog ikke beregningen af estimatet for mængde eftergydningsvand. Mit problem er, at jeg ikke har "nok" vand til eftergydning. Måske er det i virkeligheden mit dead space, der er skidt.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af Per »

Så er jeg ikke sikker på hvad du mener. Hvis det er fordi du vil hæve din effektivitet via mere spargevand, så tror jeg ikke det er den eneste mulighed. Prøv at søge på "mæskeeffektivitet" her på forum. Der indgår langt flere parametre end mængden af spargevand.

Med hensyn til "deadspace" så har jeg 7,5 ltr. under sien, der skal medregnes. Hvis jeg gør det og vil have et vand/maltforhold på 3:1, så går det galt. Det giver en alt for tyk mæsk, der er næsten umulig at røre i. Og så taber jeg virkelig meget effektivitet. Jeg bruger som regel denne: 2,7 ltr. vand pr. kg. malt + 7,5 ltr. Det giver ofte et forhold på omkring 4:1. Min effektivitet ligger i gennemsnit på 75%. Det noget jeg har arbejdet meget med, og ikke kun én parameter. Det der dog har givet mest, er omhyggelig omrøring i malten de første 30 min. Har faktisk været oppe på 87%!

Hvis det er pladsmangel i dit udstyr, der gør at du ikke kan have så meget spargevand, så kunne du overveje "no-sparge" metoden. Den skulle give lidt lavere effektivitet, men også lidt mindre arbejde.

Kender du i øvrigt dit tab til trub, krymp og afdampning? Husk ligeledes at malten holder på 1 ltr. vand pr. kg. malt når den er dryppet af.

Jeg går ikke så højt op i min effektivitet, bare den er nogenlunde ensartet, så jeg kan have den rette mængde malt til det planlagte bryg. Basismalt koster ikke ret meget, 200 - 300 gr. koster 3 - 5 kr.

Mvh. Per.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af JayJay »

Jeg har ikke erfaring nok til at overskue problemet helt. Dertil er jeg i nattens løb blevet ramt af mandeinfluenza, så hovedet kører ikke på fuld kraft :)

Jeg ved godt, at effektiviteten påvirkes af mange faktorer. Indtil videre har jeg haft styr på vand/malt-ratio, temperatur (stabil og kalibreret inden hvert bryg), pH (målt til et sted mellem 5 og 6), grundig omrøring hvert kvarter og cirkulation af vand under hele mæskningen. De to faktorer, som jeg stadig er i tvivl om, er valsningen og eftergydning. Valsningen hører nok til en anden diskussion, men her vil jeg prøve at høre en flink hjemmebrygger i Odense, om jeg må prøve at få valset min malt med deres indstillinger.

Tilbage til eftergydning. Jeg har gjort præcis, som du skriver i forhold til vand/malt-ratio: 3:1 + mit dead space som er 4 liter. Angående mine beregninger er de helt konkret, at jeg vil have 7% mere urt end slutvolumen inden kogning. Og jeg forventer at der er forsvundet 104% af maltens vægt i vand (opsugning og muligvis en smule fordampning). Under kogningen forsvinder der ca. 7 procent (fordampning og en lille smule trub i bunden af gryden) og jeg ender ufatteligt tæt på min ønskede mængde urt i gærspanden.

Eksempel 1 øverst oppe bryggede jeg faktisk i går. Vandmængderne passede, men fire liter til eftergydning virker meget lidt. Nu er dit setup større og anderledes, men hvor stor en del af slutvolumen i gærspanden udgør din mængde eftergydningsvand?
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af peos »

Med ca. 18 l mæskevand, 18 l eftergydningsvand, 1 l deadspace og 5 kg malt får jeg 22-23 l i gærspanden. Effektiviteten svinger omkring 80.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af Per »

JayJay skrev:Jeg har ikke erfaring nok til at overskue problemet helt. Dertil er jeg i nattens løb blevet ramt af mandeinfluenza, så hovedet kører ikke på fuld kraft :)

Jeg ved godt, at effektiviteten påvirkes af mange faktorer. Indtil videre har jeg haft styr på vand/malt-ratio, temperatur (stabil og kalibreret inden hvert bryg), pH (målt til et sted mellem 5 og 6), grundig omrøring hvert kvarter og cirkulation af vand under hele mæskningen. De to faktorer, som jeg stadig er i tvivl om, er valsningen og eftergydning. Valsningen hører nok til en anden diskussion, men her vil jeg prøve at høre en flink hjemmebrygger i Odense, om jeg må prøve at få valset min malt med deres indstillinger.

Tilbage til eftergydning. Jeg har gjort præcis, som du skriver i forhold til vand/malt-ratio: 3:1 + mit dead space som er 4 liter. Angående mine beregninger er de helt konkret, at jeg vil have 7% mere urt end slutvolumen inden kogning. Og jeg forventer at der er forsvundet 104% af maltens vægt i vand (opsugning og muligvis en smule fordampning). Under kogningen forsvinder der ca. 7 procent (fordampning og en lille smule trub i bunden af gryden) og jeg ender ufatteligt tæt på min ønskede mængde urt i gærspanden.

Eksempel 1 øverst oppe bryggede jeg faktisk i går. Vandmængderne passede, men fire liter til eftergydning virker meget lidt. Nu er dit setup større og anderledes, men hvor stor en del af slutvolumen i gærspanden udgør din mængde eftergydningsvand?
Mit set-up er en Brew Monk 30 ltr. kedel, så meget større end dit er det ikke. Nu har jeg aldrig regnet i procenter, men det ligger vel på omkring 40 - 60 % på de seneste 3 - 4 bryg. Der har jeg ramt både OG - BG - og FG samt volumen rimeligt præcist, og med en effektivitet på ca. 75%.

Ellers har jeg ikke andre bud.

Mvh. Per.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af JayJay »

peos skrev:Med ca. 18 l mæskevand, 18 l eftergydningsvand, 1 l deadspace og 5 kg malt får jeg 22-23 l i gærspanden. Effektiviteten svinger omkring 80.
Wow, det virker vildt. Har du ikke mere end 30 liter før urtkogning? Men det viser i hvert fald et mere ligeligt forhold mellem mæskevand og eftergydningsvand.
Per skrev:
JayJay skrev:Jeg har ikke erfaring nok til at overskue problemet helt. Dertil er jeg i nattens løb blevet ramt af mandeinfluenza, så hovedet kører ikke på fuld kraft :)

Jeg ved godt, at effektiviteten påvirkes af mange faktorer. Indtil videre har jeg haft styr på vand/malt-ratio, temperatur (stabil og kalibreret inden hvert bryg), pH (målt til et sted mellem 5 og 6), grundig omrøring hvert kvarter og cirkulation af vand under hele mæskningen. De to faktorer, som jeg stadig er i tvivl om, er valsningen og eftergydning. Valsningen hører nok til en anden diskussion, men her vil jeg prøve at høre en flink hjemmebrygger i Odense, om jeg må prøve at få valset min malt med deres indstillinger.

Tilbage til eftergydning. Jeg har gjort præcis, som du skriver i forhold til vand/malt-ratio: 3:1 + mit dead space som er 4 liter. Angående mine beregninger er de helt konkret, at jeg vil have 7% mere urt end slutvolumen inden kogning. Og jeg forventer at der er forsvundet 104% af maltens vægt i vand (opsugning og muligvis en smule fordampning). Under kogningen forsvinder der ca. 7 procent (fordampning og en lille smule trub i bunden af gryden) og jeg ender ufatteligt tæt på min ønskede mængde urt i gærspanden.

Eksempel 1 øverst oppe bryggede jeg faktisk i går. Vandmængderne passede, men fire liter til eftergydning virker meget lidt. Nu er dit setup større og anderledes, men hvor stor en del af slutvolumen i gærspanden udgør din mængde eftergydningsvand?
Mit set-up er en Brew Monk 30 ltr. kedel, så meget større end dit er det ikke. Nu har jeg aldrig regnet i procenter, men det ligger vel på omkring 40 - 60 % på de seneste 3 - 4 bryg. Der har jeg ramt både OG - BG - og FG samt volumen rimeligt præcist, og med en effektivitet på ca. 75%.

Ellers har jeg ikke andre bud.

Mvh. Per.
Okay, du bruger i hvert fald mere eftergydningsvand end mig, relativt. Jeg prøver at gå mit udstyr igennem igen og tjekker alle volumener.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af peos »

Jeg har omkring de 30 l. Min 29 l gryde lige under kanten, og ind imellem 1-2 l i en gryde ved siden af til at starte med under kogningen.
JayJay
Indlæg: 67
Tilmeldt: 1. maj 2012, 11:11
Geografisk sted: Odense

Re: Hvor meget eftergydningsvand?

Indlæg af JayJay »

peos skrev:Jeg har omkring de 30 l. Min 29 l gryde lige under kanten, og ind imellem 1-2 l i en gryde ved siden af til at starte med under kogningen.
Så får du godt nok fordampet en del urt under kogningen. Jeg har også lidt problemer med at få det til at buldre løs.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"