Vand fra vandhanen

Besvar
Brugeravatar
Mbrew
Indlæg: 110
Tilmeldt: 15. feb 2013, 12:56
Geografisk sted: Hillerød

Vand fra vandhanen

Indlæg af Mbrew »

Hej medbryggere

Anvende vand fra vandhanen direkte i gærspanden?

Jeg er ved at brygge GingerBeer med champagnegær. Ved mit forrige bryg kogte jeg et 2 liters koncentrat(af ingefær, syrlige frugter og sukker). Koncentratet overførte jeg til gærspand og kølede ned med 20L kildevand indkøbt til formålet. Slutteligt tilsat gær.

Nu forholder det sig sådan, at svigerfar arbejder på et vandværk. Han mente, at man lige så godt kunne anvende vand direkte fra vandhanen, da burde være renere end kildevand og med lavere kimtal.

Som vi alle ved, er det en energikrævende og langsommelig proces, at koge 20 liter vand - for så blot at køle det ned igen. (Specielt i disse klimatider)

Er der nogen som har erfaring med at anvende postevand/kildevand direkte i gærspanden?
Mbrew
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Vand fra vandhanen

Indlæg af Peterdanske »

Så længe der er tale om postevand fra dybe og rene boringer frem for behandlet overfladevand er der kun fordele ved at bruge dette frem for kildevand.
Producenterne henter deres vand samme sted, og tilføjer blot en masse håndtering, emballage og unødig forurening.
Denice og Monir f.eks kommer fra samme reservoir som det vand Brande vandværk pumper op.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Vand fra vandhanen

Indlæg af Freund »

Jeg har før brugt at "fortynde" en øl med vand fra hanen, ved for høj OG ift planen.

Som Peter siger, er vandet som hovedregel rent nok.. jeg har dog været rigtig uheldig med det en enkelt gang, hvor vandværket dagen efter havde konstateret coli Billede

http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?t=14154

Hilsen
Freund
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Vand fra vandhanen

Indlæg af Ctharth »

Mange af ølkittene laves med at man tilsætter postevand direkte, og så koger man intet eller kun en del af væsken og putter sukker dme i.

Jeg har kun lavet 1 kit før jeg skiftede til allgrain men det gik fint og uden problemer selv om 70-80% var postevand direkte fra hanen.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"