Tilsætning af vand efter gæring

Besvar
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Beerdumper »

Jeg bryggede en Torpedo IPA den anden dag

Opskriften foreskrev 19 liter i gærspanden og en OG på 1068 og en FG på 1014 = 7,2%.

Af grunde jeg stadig er ved at undersøge, endte jeg med 15 liter i gærspanden og en dertil forhøjet OG på 1088.

Hvis den gærer korrekt ned ender jeg så på 9,8% - lidt for meget til min smag.

Kan jeg tilsætte vand for at reducere alkoholniveauet når jeg omstikker til tapning? Humleprofilen er jo også designet til en mængde på 19 liter.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Ctharth »

Hej

Min erfaring er at det kan du godt. Jeg har ikke lavet sammenligningstudier men der vil nok være en lille smagsforskel, men det betyder jo ikke at det bliver dårlig øl.

Jeg har brygget den samme øl 3 gange, den har smagt godt alle 3 gange men ikke ens fordi jeg er en klods til at være konsistent. Den ene gang ramte jeg over og og tilsatte vand. Den blev mindre bitter (men jeg br også på korrekt volumen)

Jeg ville overveje at koge og køle vandet aht at reducere risiko for kontaminering.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Borg »

En færdig øl har en pH på 4,2 til 4,7 eller der omkring. Bragt derned af bl.a. malten.

Mange af saltene og ionerne fra postevandet har reageret kemisk under mæskning, kogning og gæring.

Hvis man så kommer almindelig ubehandlet postevand i øllen, så ændrer man væsentlig på den kemiske sammensætning af øllen, og dermed smagen.

Det “værste” er faktisk, at pH værdien bliver for høj, og øllen dermed bliver noget flad, lad, udtryksløs i sin karakter.

Men kommer man vand i der er behandler til at være “fortyndningsvand”, så man bevarer øllets kemiske sammensætning, så vil øllet bevare sin karakter.
Bare det at komme noget mælkesyre i postevandet, vil hjælpe gevaldigt.

Om fortynding af bitterhed, maltaroma og humlesmag er er issue, er nok mere en subjektiv vurdering.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Freund »

Beerdumper skrev:Opskriften foreskrev 19 liter i gærspanden og en OG på 1068 og en FG på 1014 = 7,2%.

Af grunde jeg stadig er ved at undersøge, endte jeg med 15 liter i gærspanden og en dertil forhøjet OG på 1088.

Hvis den gærer korrekt ned ender jeg så på 9,8% - lidt for meget til min smag.
Hej Beerdumper

Nu kender jeg ikke gæren du bruger, men den har en attenuation, der angiver hvor mange procent af sukkeret den kan omsætte.
Når din OG er højere vil din FG formentlig også være det.

Fx.: Din gær har en att. på 79% og OG 1088 = forventet FG er 1018. Alk. 9,3%
Men gær er levende, mine gærceller kan i hvert fald ikke regne Billede

Hvis det var mig, ville jeg ikke blande op, men nyde den efter en lagring Billede
Det bliver sikkert en fantastisk øl.

Hilsen
Freund
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af nbd »

I mit seneste bryg (IPA) var volumen til den lave ende (og FG for høj). Jeg tilsatte derfor en ekstra liter da jeg kogte sukkervand til karbonering.
Borg skrev:Bare det at komme noget mælkesyre i postevandet, vil hjælpe gevaldigt.
Vil en tsk. ascorbinsyre have samme effekt? Det bruger jeg i NEIPA
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Borg »

nbd skrev:I mit seneste bryg (IPA) var volumen til den lave ende (og FG for høj). Jeg tilsatte derfor en ekstra liter da jeg kogte sukkervand til karbonering.
Borg skrev:Bare det at komme noget mælkesyre i postevandet, vil hjælpe gevaldigt.
Vil en tsk. ascorbinsyre have samme effekt? Det bruger jeg i NEIPA
Tænker du bruger den i en NEIPA som antioxidant.

Jeg tør ikke sige noget om dens effekt som pH nedsættende.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Beerdumper »

Borg skrev:En færdig øl har en pH på 4,2 til 4,7 eller der omkring. Bragt derned af bl.a. malten.

Mange af saltene og ionerne fra postevandet har reageret kemisk under mæskning, kogning og gæring.

Hvis man så kommer almindelig ubehandlet postevand i øllen, så ændrer man væsentlig på den kemiske sammensætning af øllen, og dermed smagen.

Det “værste” er faktisk, at pH værdien bliver for høj, og øllen dermed bliver noget flad, lad, udtryksløs i sin karakter.

Men kommer man vand i der er behandler til at være “fortyndningsvand”, så man bevarer øllets kemiske sammensætning, så vil øllet bevare sin karakter.
Bare det at komme noget mælkesyre i postevandet, vil hjælpe gevaldigt.

Om fortynding af bitterhed, maltaroma og humlesmag er er issue, er nok mere en subjektiv vurdering.
Hej Borg

Jeg vælger at følge din fremgangsmåde med tilpasning af pH, selvom jeg er ny på området med vandbehandling.

På mit vandværkshjemmeside er oplyst Vandkvalitet:

Hårdhed: 21º

pH: 7,1

Hvor meget Lactol mælkesyre 80% skal jeg så tilsætte til 10 liter? Humlecentralen oplyser følgende: Dosering: 12,5 ml (= 15 g) / 10 l forøger surheden med 1 g / l.

Er dette korrekt?: 7,1(nuværende pH) - 4,5(ønsket pH) = 2,6. 2,6 x 12,5 ml = 32,5 ml

Jeg har en digital pH måler som jeg ikke er kommet i gang med endnu.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Borg »

Beerdumper skrev:
Borg skrev:En færdig øl har en pH på 4,2 til 4,7 eller der omkring. Bragt derned af bl.a. malten.

Mange af saltene og ionerne fra postevandet har reageret kemisk under mæskning, kogning og gæring.

Hvis man så kommer almindelig ubehandlet postevand i øllen, så ændrer man væsentlig på den kemiske sammensætning af øllen, og dermed smagen.

Det “værste” er faktisk, at pH værdien bliver for høj, og øllen dermed bliver noget flad, lad, udtryksløs i sin karakter.

Men kommer man vand i der er behandler til at være “fortyndningsvand”, så man bevarer øllets kemiske sammensætning, så vil øllet bevare sin karakter.
Bare det at komme noget mælkesyre i postevandet, vil hjælpe gevaldigt.

Om fortynding af bitterhed, maltaroma og humlesmag er er issue, er nok mere en subjektiv vurdering.
Hej Borg

Jeg vælger at følge din fremgangsmåde med tilpasning af pH, selvom jeg er ny på området med vandbehandling.

På mit vandværkshjemmeside er oplyst Vandkvalitet:

Hårdhed: 21º

pH: 7,1

Hvor meget Lactol mælkesyre 80% skal jeg så tilsætte til 10 liter? Humlecentralen oplyser følgende: Dosering: 12,5 ml (= 15 g) / 10 l forøger surheden med 1 g / l.

Er dette korrekt?: 7,1(nuværende pH) - 4,5(ønsket pH) = 2,6. 2,6 x 12,5 ml = 32,5 ml

Jeg har en digital pH måler som jeg ikke er kommet i gang med endnu.
Jeg har ikke lige mulighed for at hjælpe dig med beregningen.
Men med et pH meter i bryghuset har du alle muligheder for at være præcis.
Tag 1 liter vand, mål pH på den.
Tilsæt mælkesyre som din beregning vil sige for den mængde.
Rør rundt og lad det stå et par minutter.
Mål så pH igen.
Ramte du det ønskede resultat, så er alt fint, og du kan gange op.
Hvis ikke, må du tilpasse mængden og prøve igen.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Tilsætning af vand efter gæring

Indlæg af Jan Rasmussen »

Beerdumper skrev:Jeg bryggede en Torpedo IPA den anden dag

Opskriften foreskrev 19 liter i gærspanden og en OG på 1068 og en FG på 1014 = 7,2%.

Af grunde jeg stadig er ved at undersøge, endte jeg med 15 liter i gærspanden og en dertil forhøjet OG på 1088.

Hvis den gærer korrekt ned ender jeg så på 9,8% - lidt for meget til min smag.

Kan jeg tilsætte vand for at reducere alkoholniveauet når jeg omstikker til tapning? Humleprofilen er jo også designet til en mængde på 19 liter.
Hej

Fra bogen "Øl for en hver smag" har jeg læst følgende metode:

Citat:
High Gravity Brewing (HGB) er en betegnelse for en koncentreret brygteknik, hvor man indbrygger en meget kraftig urt (eller >ekstrakt), der så tilsættes afkalket vand. Dette kan tilsættes før gæring, eller når øllet skal aftappes. Væsken sørger for, at øllet matcher den styrke, man ønsker.

Citat slut.

Son jeg læser det, er det lidt den situatione du er i, da du jo netop har brugget en "high gravity" øl og fortynder den til den ønskede srtyke.

Jan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"