Gæring

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Gæring

Indlæg af Jan Rasmussen »

Hej

Er ved at gære en overgæret øl ved ca. 21°C, den har gæret i 3 uger nu og nået ned på forventet FG, vi har dog ikke tid til at flaske de næste 14 dage, så øllet vil komme til at stå 5 uger på gærspanden, Ville det give mening at sænke temperaturen til f.eks. 10°C eller cold crache ved 2-3°C indtil øllet skal flaskes for at undgå evt. angreb af fremmede bakterier?

Eller hvad ville i gøre

Jan
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Gæring

Indlæg af simlet »

Temperaturen har ikke noget med evt bakterier i jeres øl at gøre. Hvis de er der, så er de der uanset hvad. De kommer jo ikke snigende ned i jeres gærspand i løbet af natten :) i kan cold crashe for at få en klar øl eller lade det stå som det er. Gør ingen forskel. Jeg ville nok crashe for at få en flot klar øl nu i har tiden til det, men det er hip som hap
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Gæring

Indlæg af Jan Rasmussen »

simlet skrev:Temperaturen har ikke noget med evt bakterier i jeres øl at gøre. Hvis de er der, så er de der uanset hvad. De kommer jo ikke snigende ned i jeres gærspand i løbet af natten :) i kan cold crashe for at få en klar øl eller lade det stå som det er. Gør ingen forskel. Jeg ville nok crashe for at få en flot klar øl nu i har tiden til det, men det er hip som hap

Det kan være du har ret, alt andet holder sig dog bedst på køl ;o)

men Cold Crasher den da bare i 14 dage

Jan
simlet
Indlæg: 55
Tilmeldt: 12. maj 2019, 13:45

Re: Gæring

Indlæg af simlet »

Ja. Biologisk aktivitet går jo hurtigere med stigende temperatur (indtil et vist punkt). Så selvfølgelig vil væksten af en dårlig batterie hæmmes hvis øllet køles. Jeg tænker dog at OP vil sukkerkarbonere, så han skal jo alligevel hæve temperaturen på et tidspunkt
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"