Hazy Beer

Besvar
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Hazy Beer

Indlæg af Jan Rasmussen »

Hej

Har kigget lidt på udtrykket "Hazy" i forbindelse med øl.
Er en Hazy øl blot en øl der er uklar, eller ligger der andet gemt i udtrykket?

Jan
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hazy Beer

Indlæg af grøntoft »

Selve ordet "hazy" betyder uklar eller diset, grumset, uklar.

Det er typisk øl du ikke kan se igennem man kalder hazy.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hazy Beer

Indlæg af Borg »

Det er rigtignok den korrekte oversættelse af ordet.

Men i øl-sammenhænge er det et positivt ladet udtryk der primært sættes på NEIPA’er.
Altså hvor uklarheden skyldes voldsom tørhumling. Og som er en del at stilarten.

Det er almindeligvis ikke en gang et udtryk man bruger om hvedeøl.

Og det er slet ikke et udtryk man kan bruge om øl, der stilartsmæssigt skal være klare, men som på grund af forskellige omstændigheder er uklare. I sådanne øl er det uklare negativt, da det ødelægger synsindtrykket, der er en vigtig del af en god øl.
Og sådan en øl kan man ikke give en positiv anprisning ved at kalde den hazy eller ufiltreret.

Jeg har et par gange fået en uklar pilsner på restauranter med eget bryggeri. De tror, at de kan gøre det positivt ved at kalde den ufiltreret. Men det er bare en dårlig undskyldning for ikke at give øllen den tid den skal have, for at gær og proteiner bundfælder sig, så den bliver flot og klar.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Hazy Beer

Indlæg af grøntoft »

Borg skrev:Det er rigtignok den korrekte oversættelse af ordet.

Men i øl-sammenhænge er det et positivt ladet udtryk der primært sættes på NEIPA’er.
Altså hvor uklarheden skyldes voldsom tørhumling. Og som er en del at stilarten.

Det er almindeligvis ikke en gang et udtryk man bruger om hvedeøl.

Og det er slet ikke et udtryk man kan bruge om øl, der stilartsmæssigt skal være klare, men som på grund af forskellige omstændigheder er uklare. I sådanne øl er det uklare negativt, da det ødelægger synsindtrykket, der er en vigtig del af en god øl.
Og sådan en øl kan man ikke give en positiv anprisning ved at kalde den hazy eller ufiltreret.

Jeg har et par gange fået en uklar pilsner på restauranter med eget bryggeri. De tror, at de kan gøre det positivt ved at kalde den ufiltreret. Men det er bare en dårlig undskyldning for ikke at give øllen den tid den skal have, for at gær og proteiner bundfælder sig, så den bliver flot og klar.
Alt det du skriver er rigtigt, jeg burde måske have givet et mere fyldigt svar.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Jan Rasmussen
Indlæg: 125
Tilmeldt: 30. nov 2018, 16:49
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Hazy Beer

Indlæg af Jan Rasmussen »

Borg skrev:Det er rigtignok den korrekte oversættelse af ordet.

Men i øl-sammenhænge er det et positivt ladet udtryk der primært sættes på NEIPA’er.
Altså hvor uklarheden skyldes voldsom tørhumling. Og som er en del at stilarten.

Det er almindeligvis ikke en gang et udtryk man bruger om hvedeøl.

Og det er slet ikke et udtryk man kan bruge om øl, der stilartsmæssigt skal være klare, men som på grund af forskellige omstændigheder er uklare. I sådanne øl er det uklare negativt, da det ødelægger synsindtrykket, der er en vigtig del af en god øl.
Og sådan en øl kan man ikke give en positiv anprisning ved at kalde den hazy eller ufiltreret.

Jeg har et par gange fået en uklar pilsner på restauranter med eget bryggeri. De tror, at de kan gøre det positivt ved at kalde den ufiltreret. Men det er bare en dårlig undskyldning for ikke at give øllen den tid den skal have, for at gær og proteiner bundfælder sig, så den bliver flot og klar.

Ja, det er netop fordi jeg synes ordet "Hazy" bliver brugt lidt i flæng og ikke kun på f.eks. Neipa jeg kom til at tænke om der måske var andet gemt i ordet eller udtrykket.
man støder i hvert fald ofte på udtrykket.

Nu du nævner ordet u-filtreret, hvilket jeg også har lagt mærke til bliver brugt mere og mere og ofte som du siger, som et kvalitets stempel, flere reklamerer ligefrem med det på etiketten, muligvis grundet nogle af de øl programmer der bliver sendt på tv, hvor to øl kyndige sidder og smager på øl alt mens de siger, "den er dejlig u-filtreret" eller nogle ville sige "den er dejlig hazy" måske fordi ordet "Hazy" lyder lidt mere avanceret, de giver om ikke andet udtryk for at det er godt og ikke skidt.

Det med øl stile har tendens til i tiden at blive visket lidt ud, og flere bryggerier brygger efter min mening lidt "Free style" hvor kun fantasien sætter grænsen.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hazy Beer

Indlæg af Borg »

Jan Rasmussen skrev:
Borg skrev:Det er rigtignok den korrekte oversættelse af ordet.

Men i øl-sammenhænge er det et positivt ladet udtryk der primært sættes på NEIPA’er.
Altså hvor uklarheden skyldes voldsom tørhumling. Og som er en del at stilarten.

Det er almindeligvis ikke en gang et udtryk man bruger om hvedeøl.

Og det er slet ikke et udtryk man kan bruge om øl, der stilartsmæssigt skal være klare, men som på grund af forskellige omstændigheder er uklare. I sådanne øl er det uklare negativt, da det ødelægger synsindtrykket, der er en vigtig del af en god øl.
Og sådan en øl kan man ikke give en positiv anprisning ved at kalde den hazy eller ufiltreret.

Jeg har et par gange fået en uklar pilsner på restauranter med eget bryggeri. De tror, at de kan gøre det positivt ved at kalde den ufiltreret. Men det er bare en dårlig undskyldning for ikke at give øllen den tid den skal have, for at gær og proteiner bundfælder sig, så den bliver flot og klar.

Ja, det er netop fordi jeg synes ordet "Hazy" bliver brugt lidt i flæng og ikke kun på f.eks. Neipa jeg kom til at tænke om der måske var andet gemt i ordet eller udtrykket.
man støder i hvert fald ofte på udtrykket.

Nu du nævner ordet u-filtreret, hvilket jeg også har lagt mærke til bliver brugt mere og mere og ofte som du siger, som et kvalitets stempel, flere reklamerer ligefrem med det på etiketten, muligvis grundet nogle af de øl programmer der bliver sendt på tv, hvor to øl kyndige sidder og smager på øl alt mens de siger, "den er dejlig u-filtreret" eller nogle ville sige "den er dejlig hazy" måske fordi ordet "Hazy" lyder lidt mere avanceret, de giver om ikke andet udtryk for at det er godt og ikke skidt.

Det med øl stile har tendens til i tiden at blive visket lidt ud, og flere bryggerier brygger efter min mening lidt "Free style" hvor kun fantasien sætter grænsen.
Ja, der er megen “forvirring” omkring de forskellige udtryk. Også “IPA” bliver brugt i flæng.
Ikke kun af bryggerier men også i håndbryggerkredse.

Jeg kan godt lide at benytte stilarterne når jeg laver øl. Og jeg græmmes når andre (professionelle som amatører) misbruger de betegnelser bevidst eller ubevidst.

På mine labels skriver jeg både ufiltreret og upasteuriseret som en forbrugeroplysning. Ikke som en anprisning.
Men det er helt hen i vejret at kikke og smage på en grumset Pilsner eller Pale Ale, og så kalde den “dejlig ufiltreret”. De mennesker der gør det, har - efter min mening - ikke forstået noget som helst. Uanset om de optræder på TV eller ej.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Hazy Beer

Indlæg af Ctharth »

Heh

Så hvad er dine tanker om speciality ipa 21b i bjcp?

Den blåstempler vel at man kan kalde en kæmpe bredde af forskellige øl for ipa?

(Og jeg ved godt de italesætter den mere som en “entry” kategori mere end en stilart, men jeg tænker den er en del af årsagen til at når man køber en kommerciel ipa ved man ikke rigtigt hvad man får.)

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hazy Beer

Indlæg af Borg »

Ctharth skrev:Heh

Så hvad er dine tanker om speciality ipa 21b i bjcp?

Den blåstempler vel at man kan kalde en kæmpe bredde af forskellige øl for ipa?

(Og jeg ved godt de italesætter den mere som en “entry” kategori mere end en stilart, men jeg tænker den er en del af årsagen til at når man køber en kommerciel ipa ved man ikke rigtigt hvad man får.)

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
BJCP, og tildels de danske øldommere prøver at tilpasse sig den trend der er i markedet. Såvel det professionelle som håndbryggerne.
De skriver i stilarten netop:

The term ‘IPA’ is used as a singular descriptor of a type of hoppy, bitter beer. It is not meant to be spelled out as ‘India Pale Ale’ when used in the context of a Specialty IPA.

Dermed flytter de IPA fra at være en øltype til at være en egenskab for en øl.

Det gør det på ingen måde lettere at være brygger eller forbruger. For hvad skal hr. og fru Jensen tro, når de ser en øl, hvorpå der står IPA? Det er ikke nødvendigvis længere en Indian Pale Ale.
Og det synes jeg er ærgerligt.

Efter min mening medvirker det til at gøre ølmarkedet “hazy” ;-) Altså forvirrende, uigennemsigtig og usammenlignelig.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"