Lave en saison med Wyeast XL 3724

Besvar
Marc2105
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. maj 2022, 10:44

Lave en saison med Wyeast XL 3724

Indlæg af Marc2105 »

Jeg skal lave en saison med Wyeast XL 3724. Jeg tænkte så på, at lade den fermentere i 33 grader i 14 dage, efterfølgende vil jeg gerne tilføje rabarber og egetræs chips, som skal hygge sig i ca. 14 dage, og så er den færdig. Mit spørgsmål er så: skal jeg bare tilføje til den samme spand efter 14 dage og lade hygge sig i yderligere 14 dage, eller skal jeg pitche den over i en ny spand og tilføje tingene til den og lade stå i 14 dage? Og yderligere, når rabarbar og Oak chips tilføjes, skal jeg så bibeholde temperaturen ved 33 grader, eller skal jeg bare lade den være i stuetemperatur?
Brugeravatar
sheine
Indlæg: 246
Tilmeldt: 9. aug 2012, 11:53
Geografisk sted: Vordingborg

Re: Lave en saison med Wyeast XL 3724

Indlæg af sheine »

Hvis du kun vil lade rabarber og egetræschips trække i 14 dage, så ville jeg bare gøre det i samme spand.

Wyeast 3724 skal normalt stå lang tid før den er gæret færdig. Jeg har prøvet at den først er færdig efter et par måneder. Det hjælper helt sikkert med en høj temperatur, men jeg ville ikke starte på 33 grader. Det giver vildt mange estere. Prøv med 20-25 grader og øg så temperaturen løbende.

Min erfaring med øl brygget på 3724 er at det tager lidt tid før den er på toppen. Så gem nogle af dem et halvt år, så er de formentlig mere harmoniske.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"