Humle kogning

Besvar
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Humle kogning

Indlæg af Family Brewing »

Min bror og jeg havde fornylig en snak om hvorvidt man kan koge sin urt videre i fx. 15 min. efter endt humle kogning, uden at det gør noget ved den aroma humle man har tilsat, forudsat at man fjerner sin hop-spider selvfølgelig.

Altså hvis jeg nu koger min aroma humle i 1 minut, hvorefter jeg fisker den op, sker der så noget ved at jeg koger urten yderligere 15 min?
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Humle kogning

Indlæg af kbh36 »

Det vil jeg mene, du koger aroma og duft olierne, og de isomerizeres (eller hvad det nu hedder) og bidrager til bitterheden.

Så skal du hellere tage hopspider op, og så sætte den ned igen så aroma humlen kun får de få minutter det skal have.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Humle kogning

Indlæg af Family Brewing »

Så min aroma humle som kun har kogt i 1 minut, ender altså med at den bidrager til bitterheden i stedet.

Men mon ikke det er yderst begrænset hvor meget bitterhed det bidrager med, da det jo kun har været i gryden i 1 minut, det er nok mere et problem at jeg mister den ønskede aroma effekt, som jeg ville have fået, hvis jeg straks havde kølet ned.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Humle kogning

Indlæg af Jfinderup »

Hvis det er aroma effekten du går efter, er jeg enig med at den ikke skal koge de 15 min efter tilsætningen. Så vil aromatiske forsvinde og i stedet blive til en del af bitterheden.
Hvis du vil have mere aroma vil jeg anbefale at til sætte når urten går ud af kog, og så lade aromahumle bliver i gryden 15 min mens den køles ned. Eller lave en hopstand hvor du holder temp på 80-85 grader i 15 min.
"For the love of Hops" henviser til et forsøg hvor det bl.a. konkluderes at man får en større udnyttelse, humlesmag og aroma ved længere kontakt med urten - post boil.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Family Brewing
Indlæg: 97
Tilmeldt: 9. mar 2018, 01:00

Re: Humle kogning

Indlæg af Family Brewing »

Snakken udsprang af at når chilleren skal koge med de sidste 15 min, så er hop-spideren lidt 'i vejen', så kunne man nu sterilisere chilleren i 15 min, efter endt humlekogning så var problemet jo løst.
Men det giver jo god mening det i skriver, så det er vist ikke den optimale løsning.

Tak for input :-)
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Humle kogning

Indlæg af Jfinderup »

Du kan jo koge chiller med inden aroma humlen og så tage den op i en ren spand mens der aromahumles.
Når du så sætter den i igen vil der stadig være godt bakterie frit ved de 75-80 grader.
Alm. Postevand bliver typisk ikke varmet mere op end til 60 grader. Bakterier dør ved 50+ til gengæld starter kalkudskillelsen ved ca. 65.


Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"