Wyest 2633

Besvar
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 19:57

Wyest 2633

Indlæg af rasmus12b »

Jeg er igang med en oktoberfest øl og har købt wyest 2633 til gæring. Jeg opdager nu er temperaturrange der står bag på pakken (18-22g) ikke er det samme som det jeg havde læst på nettet som er 9-14g.

Nogle der har erfaringer med denne gær som kan sige hvad jeg skal gå med?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Wyest 2633

Indlæg af Knet »

Jeg ville altid gå med producentens anvisning :-)

De ved bedst om deres gærs egenskaber og formåen.
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 19:57

Re: Wyest 2633

Indlæg af rasmus12b »

Begge kilder er producentens. Hhv. deres egen hjemmeside og emballagen
Vedhæftede filer
6478242F-C8D5-4D06-971C-9F0A53B644B2.png
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 19:57

Re: Wyest 2633

Indlæg af rasmus12b »

2
Vedhæftede filer
BF4105E7-2B45-4ECA-91B6-D7BED4031CCA.jpeg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Wyest 2633

Indlæg af Knet »

Det kan jeg godt se. På smack pakken skriver de dog også, at man ved lavere gæringstemperatur end det spænd skal bruge flere pakker. Så i sidste ende afhænger det jo nok af opskriften. Men spøjst med inkonsistent info.

Lav en god starter hvis du har udstyret. Særligt hvis gæren har måneder på bagen, så er mange celler døde. Det er nødvendigt med masser af celler til lagerøl. Se evt en yeastcaculator på nettet, beer Smith osv.

Jeg har ingen erfaring med gæren du har valgt. Da jeg lavede oktoberfest brugte jeg wyeast 2206, der er tolerant i spændet 8-14 c. Den gærede ved 10 grader og blev hævet til 14 ved diacetylpause, da gæring ebbede ud.

Din har spænd 9-14. Jeg ville bare køre på med gæring ved 10 grader. Og så lave en stor starter. Og huske diacetylpause (og lederhosen :-))

Vh. Kenneth

Vh. Kenneth
rasmus12b
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16. apr 2020, 19:57

Re: Wyest 2633

Indlæg af rasmus12b »

Tak for input. For den velforberedte er ølbrygning en fest. Har nok hverken ingredienser, udstyr eller tid til en gærstarter. Men nu hvor jeg læser vejledningen på emballagen så står der jo nok egentlig at man skal starte på 18-22 indtil gæringen er aktiv, og derefter sænke temperaturen. Det er vel også lidt som en gærstarter….
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Wyest 2633

Indlæg af Knet »

Ha ha ha. Ja og for den flittige er eksamen en festdag - puha.

Det starter nok gæren op. Men med risiko for bismag i det spænd tænker jeg. Men der nok forskellige skoler.

Gærstarter er måske også et forkert ord. For reelt starter man ikke bare gæren. Man får ved starteren dannet 100-150 mia. ekstra celler, der kan spise sukker og konvertere til co2 og alkohol. Så et slattent rør bliver en hær af gærceller. Og der ER brug for mange celler i lagerøl. Typisk dobbelt op. Jeg startede selv op med tørgær, der ikke taber cellerne. Og selvom der er mange typer tørgær efterhånden er der bare mere at komme efter i vådgær. Jeg købte dog en kolbe og en magnetomrører hurtigt, for så kan man nøjes med et dyrt rør og så selv opformere. Alternativt skal man, afhængig af øltype og ikke mindst vådgærens beskaffenhed (den henfalder nemlig) bruge flere pakker. Muligvis imperial Yeast lidt er undtagelsen dér. Deres pakker kommer typisk lige med 100 mia ekstra celler i. Men selv de dør hen som tiden går og udløbsdato nærmer sig.

Faktisk er jeg gået skridtet videre og har lavet min egen kryobank af frossen gær. Så kan en pakke blive til rigtig mange batches. Nå, det er en anden historie, der helt sikkert ligger på Forum et sted.

Vil du vide dig mere sikker, så køb en gær til, så frisk som muligt. Gær og korrekt gæringstemperatur er formentlig det vigtigste i øl efter hygiejne. Om ikke andet, hvis du ser den går i stå i nedgæring ifht. Forventet FG.

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"