Gæring færdig?

Besvar
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Gæring færdig?

Indlæg af Martin Molich »

Jeg har en Belgisk Wit fra Brygladen, der nu har gæret i en uge og to dage. Den bobler stadig, ca. hvert 5. minut, men det er ikke meget.

Kan jeg flaske den nu, eller skal den stå indtil den er fuldstændig færdig?
mas
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 19. mar 2006, 20:34
Geografisk sted: 2640, Hedehusene

Indlæg af mas »

Da jeg begyndte at brygge fik jeg fortalt at når boblefrekvensen er 5 minutter kan man godt flaske øllet. Jeg gjorde det med mine første bryg uden at det gav problemer. Det er sikkert også en god tommelfinger regel, hvis gærringen er forløbet optimalt. I dag ville jeg aldrig flaske uden at måle FG, også selvom jeg idag mener at have erfaringen til at äfgøre om gærringen er forløbet optimalt.

Jeg syntes at en belgisk wit der stadig bobler efter mere end en uge, lyder som om den enten står lidt koldt, eller også at din gærstarter ikke har været på toppen.

Fortag en måling eller vent en uge mere!
Ovi

Indlæg af Ovi »

Jeg ville omstikke den til sekundær, og give den uge der før flaskning. På den måde sikrer du dig at der ikke kommer overraskelser.
Desuden som mas skriver, bør du foretage SG måling, f.eks. når du omstikker og efter en uges tid.
Martin Molich
Indlæg: 216
Tilmeldt: 15. jun 2006, 01:00
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

SG var 1.018, opskriften siger 1.014 så jeg omstak til sekundær. Giver den en uges tid eller til når der ikke er aktivitet i gærlåsen mere.

Jeg tror at den ikke var helt færdig fordi den stod et sted hvor der kun var 19 grader - det bliver jo ikke ligefrem varmere i vejret for tiden :-)

Tak for hjælpen.
Morten
Indlæg: 767
Tilmeldt: 17. jan 2006, 17:02
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

ja den har nok haft en langsom gæring, pga. temperaturen, men det skal nok blive øl aligevel :)
MvH
Morten
(9400)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"