Nybegynder

Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

elephantøl

Indlæg af Jimmi »

Hej Jens

Tak for opskriften :) ... og nej det er nu heller ikke en bryg jeg vil starte med :) jeg ved bare at nogle af mine venner vil spørge til det :)

Jeg tror nu at jeg starter helt fra bunden med "min første ale" fra brygladen :) selvom det er en ekstrakt bryg...... bare til at starte med for at undgår den ekstra proces efter mæskningen :) :)

Men nr.2 bliver helt sikkert en All- grain

Værsgod at skylle

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Anders
Indlæg: 65
Tilmeldt: 23. mar 2006, 09:51
Geografisk sted: 1350 K

Indlæg af Anders »

Bare kom i gang med at brygge noget øl!

Det er meget nemmere at læse og forstå hvad andre skriver når man har prøvet det selv og ved lidt om hvad der sker under brygningen. Min makker og jeg hoppede direkte ud i all-grain og fandt ud af at det slet ikke er så svært.

Og med hensyn til at få øl ud af spanden kan jeg klart anbefale at man borer et hul af passende størrelse i spanden (ca 5 cm over bunden) og monterer en hane, f.eks. "Tappehane til gæringsspand" fra maltbazaren. Den koster 25 kroner og gør det meget lettere at tage prøver af øllet da men ikke behøver at åbne spanden. Det bliver også lettere at tappe da man ikke behøver at stoppe noget ned i øllet men kan montere sin hævert/flaskefylder direkte på hanen. Og når man skal have det sidste med ud så tipper man bare spanden lidt. Vi har endnu ikke oplevet at der har været så meget bundfald at det er kommet med ud af hanen. Så køb nogle haner og dit liv som brygger bliver nemmere.

En anden vigtig ting er at holde igen med de gode øller mens man brygger. Man kan nå at blive mægtig vissen på de timer det tager og så bliver det lidt svært at bevare overblikket :roll: Og ja jeg har prøvet det :oops:

God fornøjelse!
/anders
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

hik

Indlæg af admin »

Ja jeg har også engang lavet en jule øl som jeg ikke kan lave igen :-)

Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Re: hik

Indlæg af Jimmi »

admin skrev:Ja jeg har også engang lavet en jule øl som jeg ikke kan lave igen :-)

Jens
Jeg glæder mig helt vildt til at lave min 1. bryg :) det bliver forhåbentlig i påsken...... så må vi se om det er en øl jeg kan lave igen :P :P

men afskrækkes ikke hvis 1. bryg går i vasken :) :)

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Øllet

Indlæg af admin »

Øllet smagte nu fint nok, vi kan bare ikke huske hvordan vi lavede det :-)
så selv om man bliver lidt vissen, kan man sagtens få noget godt ud af det.
Men det er nok nemmere hvis man har prøvet det uden.

Jens
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Ja, man kan meget nemt gå hen og glemme div. ting under brygprocessen, hvis det bliver for hyggeligt.
Det gode er at det endog skal gå noget galt hvis man skal ødelægge brygget helt.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Jo det er jo det :) men jeg tror at starter med en ekstrakt ale :) så burde det da slet ikk ekunne gå galt, hvis jeg bare holder styr på min rengøring :)

8) 8)
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Du skal under alle omstændigheder gøre hvad du føler mest for.
Jeg startede selv med all-grain, men med kvalificeret hjælp fra Admin her på siden.
Jeg havde tænkt på selv at bryge i et par år, og det var en Haandbryg smagning/konkurence i Kolding der fik mig til at hoppe ud i det.
Da jeg havde gået med tankerne om at brygge så længe havde jeg også læst meget om brygprocessen, så jeg var vel forberet.
Jeg vil dog anbefale alle nystartede at være føl på mindst et bryg hos en allerede kyndig haandbrygger, da det klarlægger de sidste tvivl der måtte være, og endvidere afmystificeres rengøringsdelen.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

chevydk skrev:Du skal under alle omstændigheder gøre hvad du føler mest for.
Jeg startede selv med all-grain, men med kvalificeret hjælp fra Admin her på siden.
Jeg havde tænkt på selv at bryge i et par år, og det var en Haandbryg smagning/konkurence i Kolding der fik mig til at hoppe ud i det.
Da jeg havde gået med tankerne om at brygge så længe havde jeg også læst meget om brygprocessen, så jeg var vel forberet.
Jeg vil dog anbefale alle nystartede at være føl på mindst et bryg hos en allerede kyndig haandbrygger, da det klarlægger de sidste tvivl der måtte være, og endvidere afmystificeres rengøringsdelen.
Jep jeg har det på nøjagtig samme måde :)

Og jeg har fået kontakt med en, hvor jeg må være med på hans næste bryg :) :) det er All grain
Øv ingen bryg igang :(
chevydk
Indlæg: 913
Tilmeldt: 5. dec 2005, 12:26
Geografisk sted: 7080, Børkop
Kontakt:

Indlæg af chevydk »

Så er du jo godt kørende.
Velkommen til den vel nok bedst smagende hobby.
Mvh.

Søren Ladegaard

"A woman drove me to drink and I didn't even have the decency to thank her"
W. C. Fields
Gæst

Re: Google

Indlæg af Gæst »

admin skrev:Jeg har meldt siden til google.dk, men det tager lidt tid.
Jeg tror på at der nok skal komme flow på foraét, men det tager tid.
En anden ting der ville hjælpe er, hvis der kommer links til denne side på andre sider, det kigger de fleste søgemaskiner efter og vil derfor placere siden højere i søgeresultatet.

Jens
Hej Jens

Årsagen til at siden ikke er "opdaget" af Google endnu kunne være den totale mangel på <meta>-tags på siderne
Her er hvad forsiden giver søgemaskinen om indholdet

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta http-equiv="Content-Style-Type" content="text/css">


Det samme gør sig gældende i selve forum-koden. Så der skal arbejdes lidt af webmaster, før siden kommer på Google ;-)
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Google

Indlæg af admin »

Den er da kommet på Google, jeg mener at meta tags efterhånden er en død sild.

Jens
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

meta tags

Indlæg af admin »

Any way :oops:
Så har jeg puttet meta tags på nu !

Jens
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"