humleplanter

olsen
Indlæg: 37
Tilmeldt: 27. nov 2008, 09:50
Geografisk sted: 4913 horslunde

humleplanter

Indlæg af olsen »

er der nogen der ved hvor man kan købe forskellige humleplanter eller aflækker på lolland. jeg har nemlig kun fundet en slags det må gerne være nogen man kan bruge i beercalc
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:45
Geografisk sted: Odense

Indlæg af beerbuster »

Køber også gerne humleplanter..bor på fyn og kom for sent til Fuglebjerggaards udsalg..
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
JensGam
Indlæg: 331
Tilmeldt: 6. dec 2005, 15:27
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af JensGam »

Jeg kan ikke hjælpe i år, men planter centennial, cascade, tettnanger og magnum i år. så måske kan jeg hjælpe næste år.
5000 Odense C
www.jensgam.dk /// www.ohbl.dk
Brugeravatar
stouthouse
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. maj 2007, 08:05
Geografisk sted: Køge

Indlæg af stouthouse »

Jeg købte hos Lundhede sidste år - Fuggle og Northdown. De blev bestilt på nettet - og leveret lige til døren - pæne kraftige planter.
http://lundhede.datascan.dk/ - skriv humle i søgefeltet (de har sorterne Fuggle, Northdown, Brewers gold og Target)

hilsen Henrik
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Indlæg af Truntebryg »

Jeg har lige bestilt:
  • Hallertauer Traditional og
    Hallertauer mittelfrüh
i DE - jeg har bestilt lidt flere end jeg skulle bruge så der kunne blive nogle enkelte planter tilovers. Prisen er pt. ukendt --- men formoder den er rimelig.

Senere i Juni eller Juli håber jeg at modtage (måske):
  • Perle
    Saphir
    Strisselspalt
    Magnum
    Nugget
    Brewers Gold
    Columbus
    Tettnanger
Vender tilbage når jeg ved lidt mere. Hvis der er nogle specielle ønsker, så lad mig høre - måske min tyske ven kan finde dem dernede.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Indlæg af Truntebryg »

Hej –

Som det ser ud lige nu så er Humleplanterne der stadig (i DE).

Det drejer sig om stiklinge planter, og der er 2 typer:

· Tettnanger
· Hallertauer mittelfrüh


Med det antal der er (forud) bestilt bliver prisen ca. 3,3 Euro eller tæt på 25,- kr per plante incl forsendelse fra DE – men excl evt. forsendelse i DK og div. indpakning.

Da det er en ren non-profit bestilling KAN prisen på forsendelsen variere (pt. ½ Euro per plante) – måske der hopper nogen fra ….

Hvis der stadig er interesserede – så send en mail til mig der kan være enkelte plante tilovers.

MVH Søren

Fra: Home Brewing Wiki

The Tettnang is one of Germany's most famous hop-growing regions, and the landrace there is properly called Tettnanger. Tettnang hops from the Tettnanger are therefore known as Tettnang Tettnanger. True Tettnang Tettnanger hops are one of the universally recognized noble hops; they are closely related to (if not indistinguishable from the Czech Saazer cultivar and are greatly prized in brewing traditional German lagers and Wheat beers.

Noble hops are never considered to have the same character when grown outside of their native terroir; however, "Tettnanger" hops have still been grown in several other countries. However, recent analyses have revealed that in fact almost none of these so-called "Tettnanger" hops actually represent the same cultivar as the German landrace, but are in fact Fuggle or a cultivar closely related to Fuggle.

The most likely explanation is that the American and Australian "Tettnangers" were exported as rootstock from Switzerland, where Swiss "Tettnanger" hops were traditionally grown; it now appears that these hops may have been Fuggle hops all along as well.

This Cultivar is medium early in DE

General Hop Characteristics
Country of Origin: Germany (Tettnang)
Noble: Yes
Uses: aroma
Beer styles: Lager and Wheat Beer
Substitutions: Czech Saaz, Spalt Spalter, Ultra

Chemical Composition
Alpha Acids: 3.5-5.5 %
Beta Acids: 3.5-5 %
Cohumulone: 23-29 %
Myrcene: 20-25 %
Humulene: 20-25 %
Caryophyllene: 6-10 %
Farnesene: 12-16 %
Total Oil: 0.6-1.0 %
Storage (%AA/6 M/20 C): 55-60

Growing Characteristics
Yield: poor
Harvest: early

The true Hallertau Hallertauer Mittelfrüher has the mild, pleasantly spicy aroma and flavor described simply as "noble" and characteristic of the great German lagers.

The original landrace hop of the Hallertau is the hop known as Hallertauer Mittelfrüher or Hallertauer Mittelfrüh. This is usually considered one of the classic noble hops, and is considered one of the few hops, along with possibly Tettnang Tettnanger and Spalt Spalter, that are suitable for making a true traditional German lager.

In the case of Hallertauer Mittelfrüher, the "Hallertauer" on a package of commercial hops does not always indicate that the hops were grown in the Hallertau; in this case, "Hallertauer" is part of the name of the hop cultivar, like the "Northern" in "Northern Brewer". Hops of this cultivar grown in other places can be, and are, sold as "Hallertauer", "Hallertauer Mittelfrüher", or "Hallertauer Mittelfrüh" hops. Honest vendors will label these with their specific country of origin, such as Hallertauer (American), but you should never assume that a hop labeled simply "Hallertauer" was grown in the Hallertau.

This Cultivar is very early in DE

General Hop Characteristics
Country of Origin: Germany
Noble: Yes
Uses: aroma
Beer styles: Traditional German beers

Chemical Composition
Alpha Acids: 4.1-4.6 %
Beta Acids: 4.7 %
Cohumulone: 23-26 %
Myrcene: 15.5-17.5 %
Humulene: 55.1 %
Caryophyllene: 14.5-14.6 %
Farnesene: less than 0.1 %
Total Oil: 1.0 %
Storage (%AA/6 M/20 C): good

Growing Characteristics
Yield: low
Harvest: early
capulet
Indlæg: 56
Tilmeldt: 25. jan 2008, 14:47
Geografisk sted: Ringsted

Indlæg af capulet »

lige et indlæg til denne tråd.
man kan købe humle planter hos Per kølster (Camilla Plum) se web site
http://www.fuglebjerggaard.dk/Per/Per.velkommen.htm

mvh
Martin
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 21:45
Geografisk sted: Odense

Indlæg af beerbuster »

Hej alle.

Nu har jeg snakket humle med forskellig mennesker unge som gamle igennem de sidste par måneder - og det har jo vist sig at rigtigt mange har gamle humler stående i haverne hist og pist, jeg ved godt at ikke alle humler er "beer grade", men det er da et forsøg værd at spørge om lov, til at høste lidt her sent på sommeren og så lave et standard ale eller lager bryg man kender kaste om sig med hjemme høstet humle og se hvad der sker.

Peter.
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Keldso
Indlæg: 31
Tilmeldt: 7. aug 2007, 15:37
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlæg af Keldso »

Faldt over en kraftig humlebusk, der voksede op af min gamle mors carport sidste efterår. Jeg plukkkede fluks et lille kilos penge.

Sort og alfasyreprocent kender jeg intet til, så det var helt på slump. Men det blev udmærket øl, brugte den bl.a. i en Guinnessklon

/Keld
Beer - there's not a thing, it can't do!
Brugeravatar
vejgaardzoo
Indlæg: 210
Tilmeldt: 22. aug 2008, 06:00
Geografisk sted: Nøvling (9260)

Indlæg af vejgaardzoo »

Jeg vil lige dele mit fund med jer alle:

http://www.eickelmann.de/Store/pi201683 ... tegoryId=5

12 forskellige humlesorter til 7,40 Euro per styk inklusiv fragt. Det er bestemt det billigste jeg har fundet.
Nu må vi se om de kommer :-)

Vh
Jacob
thebat18
Indlæg: 137
Tilmeldt: 5. aug 2008, 10:37

Indlæg af thebat18 »

Cool!

Jeg har bestilt lidt forskelligt og betaling med paypal - så vidt jeg kan se, var der gratis transport.
tgl
Indlæg: 35
Tilmeldt: 21. aug 2008, 14:03
Geografisk sted: Vestbjerg

Indlæg af tgl »

Jeg har længe tænkt på, at det kunne være sjovt at bruge hjemmedyrket humle, men hvornår skal man plante dem ud for at kunne høste i sensommeren? Kan det nåes i denne sæson, selvom første sæson sikkert giver et magert udbytte?

Og i samme forbindelse - for mit vedkommende har jeg ikke plads til at de kan vokse 8-9 m i vejret - kan man klare sig med 2-3 m høje pæle, og stålwire mellem pælene, som de kan klatre henad, når de ikke kan nå højere op? Nogen der har erfaring med det?

Oh, fandt lige denne manuel, som kunne være nyttig for andre også.

http://www.crannogales.com/HopsManual.pdf
Hammer & Guldstrands nanobryggeri
http://www.paradoxic.dk/wiki
Humleplanten
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2019, 11:54

Re: humleplanter

Indlæg af Humleplanten »

Humleplanter sælges
se mere på http://www.humleplanten.dk" onclick="window.open(this.href);return false; Eller facebook Humleplanten
Humleplanten
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12. maj 2019, 11:54

Re: humleplanter

Indlæg af Humleplanten »

Humleplanter sælges
se mere på http://www.humleplanten.dk" onclick="window.open(this.href);return false; Eller facebook Humleplanten

Hæsumvej 70 9530 Støvring
2326 4676
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: humleplanter

Indlæg af Freund »

Humleplanten skrev:Humleplanter sælges
se mere på http://www.humleplanten.dk" onclick="window.open(this.href);return false; Eller facebook Humleplanten

Hæsumvej 70 9530 Støvring
2326 4676
Tak for din reklame... eller hvad man nu siger til sådan noget skrald.
Besvar

Tilbage til "Køb / Salg / Bytte"