Rugbrød af mæsk

Kombinering af mad og øl og omvendt.
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 08:31

Rugbrød af mæsk

Indlæg af Munchen88 »

Hej

Når vi nu brygger fordi vi kan og nyder det færdige resultat synes jeg faktisk det er synd at smide den fine mæsk på møddingen.

Er der nogen der har en opskrift på rugbrød med mæsk?




Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Sloth
Indlæg: 93
Tilmeldt: 1. jan 2012, 17:59

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Sloth »

Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 08:31

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Munchen88 »

Masser af gode sager men desværre ingen rugbrød


Sent from my iPhone using Tapatalk
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Flyball »

Munchen88 skrev:Masser af gode sager men desværre ingen rugbrød
Det bliver vel aldrig "rigtigt" rugbrød lavet på byg/hvede, men nærmere et slags groft franskbrød eller tilsvarende

Dem jeg (konen) har bagt er blevet super fine, der er hvedemelet blevet udskiftet med resterne fra brygget. Det får en let skrøbelig konsistens, grundet de mange store kærner, men det lever vi med og nyder, at der er et mindre spild ved brygningen og dejligt brød
TB
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 08:31

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Munchen88 »

Det kan du have ret i.

Der var en opskrift på mæsk mel i det andet link. Det tror jeg vil prøver som erstatning for normal mel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Munchen88
Indlæg: 11
Tilmeldt: 18. apr 2019, 08:31

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Munchen88 »

Mæsk mel tager lang tid men ventetiden værd.

Vi forsøgte også at bruge den rene mæsk blandet med hvedemel olie gær og vand. Det var også godt. Ingen opskrift men sådan lidt på slump. 1/2 pakke gær. Husk salt. Dejen skal være lind uden at være tør. Sådan lidt elastikagtig


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Freund »

Man bruger vel ølgær til mæsk-brød? :)
HLP
Indlæg: 54
Tilmeldt: 8. dec 2019, 14:13
Geografisk sted: Ormslev

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af HLP »

Jeg har også kompostering som hobby.
Mine orm er helt vilde med malten fra mine bryg.
Men et brød er nu jeg er blevet obs på det helt klart en mulighed. Tak for det.
Nu med 13 bryg på cv`et. Og 1 stuck mash.
Bryganlæg: Brewster Beacon 40

Mit Hjærte har holdt, hvad det loved engang:
at briste i Solskin og gylden Sang,
at fylde sig helt som et Bæger af Duft
med sitrende Lys og ukrænkelig Luft.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Knet »

Jeg har brugt masken direkte i brød nogle gange som “kerner”. Det bliver udemærket. De er ret våde og suger ikke væde til sig skal man lige være obs på.

I rugbrød har jeg aldrig brugt det, men jeg har to brød over lige nu, hvor kernerne (knækket hvede og rug) netop ligger i blød natten over i det surdej og den mængde vand der skal bruges. Der suger kernerne væden til sig. Og man kunne jo bruge den opskrift og så bare reducere mængden af vand, når nu masken kommer gennemvædet fra start? Jeg bager ofte rugbrød og kan se om jeg kan ramme en brygdag, så det kan prøves af. Rugbrød skal det nok blive. Der er masser af rugmel i :-)

Og ellers kan man dehydrere masken i ovn eller dehydrator og så bruge det som groft mel efter at have malet det. Søg evt. på “dehydrate spend grain”. Der er masser af bud på anvendelse på engelske sider. Dette mel kan sikkert fint anvendes som delelement irugbrød mv. dog nok kun som delelement. Hæveevne og næringsværdi er nok ikke så høj.

Tror jeg sætter dehydrator over næste brygdag også....

Vh. Kenneth.
Loxia
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11. sep 2017, 09:14

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Loxia »

Jeg tror det vil være velegnet til dyrkning af østershatte, men jeg har ikke fået taget mig sammen til at prøve endnu.
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Freund »

Lidt off topic, men jeg bruger mæsk i koldhævede boller fra Valdemarsro.
I dag var det 4sp mæsk fra en wit der røg i, sammen med 1dl rugmel.
Mmmm BilledeBillede
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Knet »

Nu prøvede jeg det af efter at have brygget en Doppel Bock.

Jeg bager meget, både rugbrød og morgenbrød, og har altid 2 forskellige surdeje kørende. Jeg brugte masken (4 dl) direkte i morgenbrødet, som ellers kun indeholdt salt, honning, hvede/grahams surdej og hvedemel. Kørte det ti minutter på røremaskine, så glutenet var super elastisk og så 5 minutter i ovn ved 275. Derefter droslet ned på 230 resten af tiden. Krummen blev elastisk og saftig og skorpen super sprød. Et super godt doppel Bock brød :-) Bemærk hvor rustikt det er alene pga. masken.
F5355D37-F386-40F2-9B28-95EA407C3EA6.jpeg
D32ADA72-B2EC-447A-AE3A-0296CF324B75.jpeg
Så puttede jeg noget mask i dehydratoren. Det tog så 12 timer med 550 watt i timen at tørre mask modsvarende 450 gram mel. Den tørre mask blendede jeg og det gav en mel, der var noget mere rustik end grahamsmel. Tænker det kan kværnes finere for dem der er så heldige at have en kornkværn.
81F6D71C-1F0B-4674-8732-BFBAD0065EE4.jpeg
I min rugbrødsopskrift (bruger “min bedste rugbrødsopskrift” fra kvalimad.dk), lod jeg alle kerner være mask. Så tilsatte jeg 4 dl dehydreret doppel Bock mel og supplerede med rugmel og rugsurdej til jeg syntes det hang sammen. Det var mere grynet end normalt, så det fik ti minutter på røremaskinen. Det hævede ikke så godt op som ren rugmelsbrød. Men hold da op en smag. Jeg havde skjult det for fruen og ungerne at de spiste “affaldsprodukter” fra min ølproduktion, men de kommenterede alle på, at brødet var rigtig godt denne gang. Og de er altså ret godt vant normalt. Så det er ikke sidste gang jeg har gjort det. Måske dog med lidt mindre mængde næste gang, for brødet var lidt mere klægt og sat i det, end normalt. Skal nok bare skyde mig ind på mængderne.
CFF074A2-D93E-46B8-B4AD-C1DB44CDF628.jpeg
Melet er der måske ikke den store økonomi i med strømforbruget. Men så igen: intet af det jeg gør fra ølbrygning til bagning kan siges at være drevet af økonomi som motivationsfaktor. Og så igen: noget økonomi er der i det, hvis alternativet var at købe. Prøv at tage et kig på https://www.agrainproducts.com/" onclick="window.open(this.href);return false; - en dansk virksomhed som netop laver recycling af mask til fx mel. De sælger stout mel, IPA mel, pilsner mel mv. 40 kr. for 500 gram!!! Der kan jeg godt være med!

På sitet har de i øvrigt også opskrifter på rugbrød, hvor blandingsforholdet var noget mere mådeholdent end mit.... hvad de dog ikke kan, men hvad vi håndbryggere let kan, er at køre frisk mask direkte i dejen. Og det er altså let. Og lækkert. Jeg har frosset portioner ned i fryseposer, så jeg kan tage ud ved bagning.

På websitet omtaler de også næringsindhold: både proteinrigt og fiberholdigt. Så det er win win. Forestil jer lige en rullepølse på et rustikt doppel Bock landbrød, med en doppel Bock til.

Nå, nok om det. Skal lige nå at slå et doppel Bock mask ølandshvede brød sammen til morgenmaden i morgen, inden sengen kalder :-)

Vh. Kenneth
Senest rettet af Knet 17. apr 2020, 19:51, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Borg »

Fedt og inspirerende indlæg
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Freund
Indlæg: 377
Tilmeldt: 16. aug 2017, 20:15
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af Freund »

Det ser så lækkert ud.
Tak Kenneth
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Rugbrød af mæsk

Indlæg af TvedeBryg »

Det ser super lækkert ud! Får helt lyst til at brygge bare for at have noget mask til bagning

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Mad og øl & øl i mad"