Klaring med gelatine

Øls

Re: Klaring med gelatine

Indlæg af Øls »

Ad!
Brugeravatar
Clploug
Geografisk sted: Strøby Egede, Køge

Indlæg af Clploug »

Det tror jeg også at jeg skal prøve med min Kölsch, som ligner dit venstre glas.

Det vil sige at du bruge en tsk for hver 19-20L øl?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Indlæg af Morten L »

Øls skrev:Ad!
Øøøh, en forklaring tak
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin

Indlæg af Morten L »

Clploug skrev:Det tror jeg også at jeg skal prøve med min Kölsch, som ligner dit venstre glas.

Det vil sige at du bruge en tsk for hver 19-20L øl?
Ja, opløst i varmt vand.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Haslund
Geografisk sted: 3400 Hillerød
Kontakt:

Indlæg af Haslund »

Morten L skrev:
Øøøh, en forklaring tak
måske dette er forklaringen....
Gelatine er et geleringsmiddel / fortykkelsesmiddel, der består af protein. Det anvendes til at gøre vandige levnedsmidler tykkere (tyktflydende). Gelatine kan fremstilles ud fra collagen fra sener, knogler og hud, typisk fra svin og køer. Gelatine sælges i Danmark under navnet "Husblas". Ordet "Husblas" stammer fra tysk og er en sammensætning af "Hausen", som betyder stør (Belugastør, Huso huso) og "Blas" som betyder svømmeblære, altså et stof udvundet oprindeligt fra størens svømmeblære.

Gelatine eller husblas anvendes ofte i medicinkapsler, film, budding, gelé, og i slik som vingummi, lakrids og tyggegummi
Højt Skum
Ulrik Haslund
Håndbryg, en hobby du kan dele med dine venner!
http://www.skurbryggeriet.dk
Medlem af Hillerød bryglaug
https://www.facebook.com/#!/groups/33442361966/
Humlejægeren
Co-Admin
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Indlæg af Humlejægeren »

Haslund skrev:
Morten L skrev:
Øøøh, en forklaring tak
måske dette er forklaringen....
Gelatine er et geleringsmiddel / fortykkelsesmiddel, der består af protein. Det anvendes til at gøre vandige levnedsmidler tykkere (tyktflydende). Gelatine kan fremstilles ud fra collagen fra sener, knogler og hud, typisk fra svin og køer. Gelatine sælges i Danmark under navnet "Husblas". Ordet "Husblas" stammer fra tysk og er en sammensætning af "Hausen", som betyder stør (Belugastør, Huso huso) og "Blas" som betyder svømmeblære, altså et stof udvundet oprindeligt fra størens svømmeblære.

Gelatine eller husblas anvendes ofte i medicinkapsler, film, budding, gelé, og i slik som vingummi, lakrids og tyggegummi
Øhhh Ja ligesom jeg skrev i det andet indlæg til dette emne, men hvis man skal til og tænke på alle de mere eller mindre ulækker ting du kommer i din mund vil man nok ikke spise igen.. Bare en tanke..
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Haslund
Geografisk sted: 3400 Hillerød
Kontakt:

Indlæg af Haslund »

Øhhh Ja ligesom jeg skrev i det andet indlæg til dette emne, men hvis man skal til og tænke på alle de mere eller mindre ulækker ting du kommer i din mund vil man nok ikke spise igen.. Bare en tanke..
Netop...........vi bestemmer jo sådan set selv hvad vi putter i munden! Endnu en god grund til at brygge sit eget øl :-)
Højt Skum
Ulrik Haslund
Håndbryg, en hobby du kan dele med dine venner!
http://www.skurbryggeriet.dk
Medlem af Hillerød bryglaug
https://www.facebook.com/#!/groups/33442361966/
Humlejægeren
Co-Admin
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Indlæg af Humlejægeren »

Haslund skrev:
Netop...........vi bestemmer jo sådan set selv hvad vi putter i munden! Endnu en god grund til at brygge sit eget øl :-)
Chokolade mousse, citron fromage, tun mousse er bare nogle af de lækker sager man kan lave med Gelatine/husblas.. nå ja også øl..
Brew Strong
Nikolaj
Spet78

Klaring med gelatine

Indlæg af Spet78 »

Jeg har også problemer med uklar øl men vi bruger ikke cornelius. Jeg har tænkt på at tilsætte det de sidste dage af gæringen eller at blande det sammen med sukkeret når det skal flaske karboneres. Hvad synes i?
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin

Indlæg af Morten L »

Spet78 skrev:Jeg har også problemer med uklar øl men vi bruger ikke cornelius. Jeg har tænkt på at tilsætte det de sidste dage af gæringen eller at blande det sammen med sukkeret når det skal flaske karboneres. Hvad synes i?
Helt sikker i gærspanden.

Hvis du tilsætter det ved flaskningen vil du stadig have al bundfaldet med over og det vil højst sandsynligt resultere i en uklar øl i glasset.

Gelatinen virker bedst/hurtigst hvis øllet er køldt.
MVH
Morten
multimax
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af multimax »

Hej

Er forholdsvis ny i brygning, og er startet med en belgisk lys ale... den har stået på lager i 14 dg... men syntes stadig at den er grumset !.
så inden jeg starter på det næste bryg (en klon af lys leffe) så ville jeg være sikker i fremgangsmåden med at bruge gelatine.

jeg kan forstå at i, fylder det i gærtanken, men hvor lang tid før skal det tilsættes inden man tapper ????

nb.. Fedt forum !
Brugeravatar
beerbuster
Geografisk sted: Odense

Sv: Klaring med gelatine

Indlæg af beerbuster »

Ville være spændt på at høre om det rent faktisk kan lade sig gøre at bruge gelatine når man flasker.
Pkt.1 hvis man coldcrasher øllet vil gæren da som regel bundfald sig og gå i dvale.
Pkt.2 vil man ikke strippe øllet for stort set al gær og derved få problemer med at flaskekarbonerer det efterfølgende ??
Som sagt, giv endelig lyd hvis nogen har, eller vil prøve, vil gerne høre om resultatet

The mash is strong in this one
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin

Indlæg af Morten L »

multimax skrev:Hej

Er forholdsvis ny i brygning, og er startet med en belgisk lys ale... den har stået på lager i 14 dg... men syntes stadig at den er grumset !.
så inden jeg starter på det næste bryg (en klon af lys leffe) så ville jeg være sikker i fremgangsmåden med at bruge gelatine.

jeg kan forstå at i, fylder det i gærtanken, men hvor lang tid før skal det tilsættes inden man tapper ????

nb.. Fedt forum !
Jeg har ikke erfaring med tiden når øllet ikke er koldt, men jeg vil tro 4-5 dage burde kunne klare den.

Når øllet er koldt snakker vi 12-24 timer for at lave en krystalklar øl.
MVH
Morten
multimax
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af multimax »

Hej Morten
Tak for svaret.

Jeg vil prøve at tilsætte det gelantinen 1-2 dcage før tapning for at bundfælde hvad der måtte være, så det er et rent-klart
produkt jeg tapper i flasker.. (er ikke nået til fade endnu).
Brugeravatar
Kofoed
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Kofoed »

Får man ikke en endnu bedre effekt ved at bruge Kieselsol sammen med gelantinen ( lægges hver for sig med gelantinen først)
Jeg prøvede det på en lager sidste år, det virker momentant;-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"