Kunne godt tænke mig at høre mere om erfaringer med brug af kieselsol sammen med gelatine i øl. Det lyder jo til at gelatine i sig selv er nok, men nu har jeg en flaske kieselsol stående og så kan den jo lige så godt blive brugt inden den bliver for gammel.Kofoed skrev:Får man ikke en endnu bedre effekt ved at bruge Kieselsol sammen med gelantinen ( lægges hver for sig med gelantinen først)
Jeg prøvede det på en lager sidste år, det virker momentant;-)
Klaring med gelatine
Re: Klaring med gelatine
Mvh.
Rune Hansen
"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Rune Hansen
"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
-
Jeg er lidt skeptisk over for meget filtrering - det kan alt andet lige kun medføre tab af smag ....
Men til en kold fadbamse - ja så er det vel OK.
Men til en kold fadbamse - ja så er det vel OK.
Nå nu er det prøvet på hhv. en pilsner og 2 ales uden at kunne se noget resultat. begge gange 2 dage med gelatine.
Først prøvede jeg med 10 mL af Gelatine 20% 100 ml. fra Vejers, virkede ikke. Da sidste andvendelsesdato er i næste måned gik jeg i brugsen og købte en pakke med 10 plader husblas opløste en plade i 100 mL varmt vand ca. 70 grader og hældte i, igen uden resultat.
mine fustager står på køl ca. 5-6 grader.
Nogen der har nogle idéer til hvad jeg kan gøre eller gør forkert?
Først prøvede jeg med 10 mL af Gelatine 20% 100 ml. fra Vejers, virkede ikke. Da sidste andvendelsesdato er i næste måned gik jeg i brugsen og købte en pakke med 10 plader husblas opløste en plade i 100 mL varmt vand ca. 70 grader og hældte i, igen uden resultat.
Mvh.
Rune Hansen
Rune Hansen
Er du sikker på at det bliver blandet ordentligt?Runenaldo skrev:Nå nu er det prøvet på hhv. en pilsner og 2 ales uden at kunne se noget resultat. begge gange 2 dage med gelatine.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Hmm nej, hældte det faktisk bare i.Morten L skrev:Er du sikker på at det bliver blandet ordentligt?
Hvor mange husblas plader kan jeg tillade mig at komme i?
Mvh.
Rune Hansen
Rune Hansen
Ingen anelse, jeg bruger gelatinepulver.Runenaldo skrev:Hmm nej, hældte det faktisk bare i.Morten L skrev:Er du sikker på at det bliver blandet ordentligt?
Hvor mange husblas plader kan jeg tillade mig at komme i?
MVH
Morten
Morten
Man må ikke udbløde husblas/gelatine i varmt vand. Udblød det i koldt vand i ca 5-6min. derefter smelt det over vandbad sammen med det vand der hænger ved husblassen når du tager det op af udblødningsvandet.
Jeg har det sidste års tid brugt både kieselsol og gelantine - Begge i flydende form.
Ved lagers køler jeg en uges tid, stikker om til ren tank, tager ca. 1/2 liter af øllen og udrører kieselsolen og tilsætter - rører uhyre forsigtigt en gang - og fortager det samme efterfølgende med gelantinen -
Her ser man resultatet af bundfaldet efter 12 timer med klaring på - Og det var endda på en pilsner der havde stået mere en 5 uger ved ca. 1°C
Ved at bruge denne metode er jeg gået fra at have meget klare ØL til at have krystal klare ØL
Ved lagers køler jeg en uges tid, stikker om til ren tank, tager ca. 1/2 liter af øllen og udrører kieselsolen og tilsætter - rører uhyre forsigtigt en gang - og fortager det samme efterfølgende med gelantinen -
Her ser man resultatet af bundfaldet efter 12 timer med klaring på - Og det var endda på en pilsner der havde stået mere en 5 uger ved ca. 1°C
Ved at bruge denne metode er jeg gået fra at have meget klare ØL til at have krystal klare ØL
Senest rettet af Kofoed 8. mar 2013, 14:55, rettet i alt 1 gang.
- kimognicklas
- Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland
Der vil vel stadig være masser af gærceller tilbage efter claring med gelatine ik? (man vil vel ikkefå problemer med sukker carborneringen??)
-
- Co-Admin
- Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)
Her er hvordan en af mine helte bruger det...
https://www.youtube.com/watch?v=cYaVaCyT2yY
https://www.youtube.com/watch?v=cYaVaCyT2yY
Brew Strong
Nikolaj
Nikolaj
- kimognicklas
Sv: Klaring med gelatine
Det vil ikke skade gæren at bruge det eller?
Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Det kan jeg ikke forestille mig - Nu tvagskarbonerer jeg alt mit øl - Men jeg lavede 3 flasker med sukkerkarbonering sidst jeg stak om netop for at klarlægge dette spørgsmål - De har stået i 14 dage nu. Vender tilbage med resultatet når jeg får en åbnet. De skal jo lige lagerkøle lidt efter karbonering, men jeg kan da sige nu at mængden af bundfald er uhyre lille, så et eller andet er der sket, ellers havde der nemlig ikke været noget :-)kimognicklas skrev:Der vil vel stadig være masser af gærceller tilbage efter claring med gelatine ik? (man vil vel ikkefå problemer med sukker carborneringen??)
- kimognicklas
Glæder mig til at høre resultatet
Re: Sv: Klaring med gelatine
Så er den smagt - Fin karbonering, stort set uden bundflad at spore, krystal klar....... Det er så den metode jeg vil anvende fremover ved flaskekarborering.kimognicklas skrev:Glæder mig til at høre resultatet
- kimognicklas
Tak for info, den bliver lige implementeret fra dags dato :-)