Sur IPA

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 13:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Sur IPA

Indlæg af martin_pedersen »

Hvordan kan i holde alt det sure skidt ud ?? For mig er det bare en dille, og smager skidt! Jeg har ikke smagt noget endnu som er godt, og samtidig smager af øl.
Kan man ikke nøjes med surdej rugbrød ??

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

søreno skrev:Efter laktofermenteringen skal du varme op for at pasteurisere. Eller du skal ikke, men både med min og Øysteins metode skal du. Vær opmærksom hvis du vælger Øysteins metode, at nogle lacto-bakterier er meget humlefølsomme.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
det troede jeg netop ikke, at man skulle, da det ville slå lacto ihjel?
martin_pedersen skrev:Hvordan kan i holde alt det sure skidt ud ?? For mig er det bare en dille, og smager skidt! Jeg har ikke smagt noget endnu som er godt, og samtidig smager af øl.
Kan man ikke nøjes med surdej rugbrød ??

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Det er vel en smagssag, den fra to øl, smager himmelsk. ;) Jeg forstår heller ikke folk kan drikke røgøl, men der er jo nogle der syntes det er dejlig. ;) Det er faktisk det fede, ved at være håndbrygger. Det er at man kan ramme mange forskellige stilarter. :)
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Brugeravatar
Øystein
Indlæg: 325
Tilmeldt: 6. jan 2013, 23:14
Geografisk sted: 8300 Odder

Re: Sur IPA

Indlæg af Øystein »

Dntb1985 skrev:
søreno skrev:Efter laktofermenteringen skal du varme op for at pasteurisere. Eller du skal ikke, men både med min og Øysteins metode skal du. Vær opmærksom hvis du vælger Øysteins metode, at nogle lacto-bakterier er meget humlefølsomme.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
det troede jeg netop ikke, at man skulle, da det ville slå lacto ihjel?
martin_pedersen skrev:Hvordan kan i holde alt det sure skidt ud ?? For mig er det bare en dille, og smager skidt! Jeg har ikke smagt noget endnu som er godt, og samtidig smager af øl.
Kan man ikke nøjes med surdej rugbrød ??

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
Det er vel en smagssag, den fra to øl, smager himmelsk. ;) Jeg forstår heller ikke folk kan drikke røgøl, men der er jo nogle der syntes det er dejlig. ;) Det er faktisk det fede, ved at være håndbrygger. Det er at man kan ramme mange forskellige stilarter. :)
Det er netop meningen at man slår lacto ihjel efter at den har gjort sit arbejde. På den måde undgår du at få en uhæmmet lav pH - mega syrlig øl.
Det er jo ikke meningen at du skal bruge øllet til at fjerne tandemaljen med???
Det er flere tilgange til sur øl som der før er beskrevet. Du kan også bar pitche noget lactokultur og se, hvad der sker. Men du slipper samtidig noget af kontrollen......


Sent from my iPad using Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur IPA

Indlæg af søreno »

Enig med Øystein. Meningen er, at du beholder kontrollen, når du stopper syrningen.
I følge the mad fermentationist giver det en lidt mindre nuanceret surgæring end hvis du går den lange traditionelle vej. Det giver god mening, synes jeg. Han anbefaler metoden til sure øl, hvor man tilsætter andet, der gør, at man alligevel ikke fanger de finere detaljer. Det er fx frugtøl osv., men også øl med meget humle, som din.
VH
Søren
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

Jeg er simpelthen snot forvirret nu. Vil soreno eller øystein, venligst skrive hvordan man surmæske step for step (opskrift behøver jeg ikke, det er tilgangen jeg efterspørger)? :) Jeg forstår det simpelthen ikke. :) Jeg har kummefryser til rådighed med varmepære, og stc1000, så jeg kan styre temperatur mere eller mindre 100%. :)
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur IPA

Indlæg af søreno »

Lad den stå ved ca 30 grader enten efter mæskning eller med masken i. Tilsæt laktokultur eller forlad dig på de bakterier, der er i malten (tilsat kultur er langt det sikreste).
Når den er sur nok, varmer du op og fortsætter processen. Det kan du enten afgøre ved smag eller ph-måling. Det tager nok 12-36 timer.
Hvis du surmæsker skal du ikke have al basismalt i fra starten. Jeg tror ikke, enzymerne kan overleve så længe. Så tilsætter du resten af malten og hæver til forsukringstemperatur og kører processen derfra.
Det lyder mere kompliceret end det er.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

søreno skrev:Lad den stå ved ca 30 grader enten efter mæskning eller med masken i. Tilsæt laktokultur eller forlad dig på de bakterier, der er i malten (tilsat kultur er langt det sikreste).
Når den er sur nok, varmer du op og fortsætter processen. Det kan du enten afgøre ved smag eller ph-måling. Det tager nok 12-36 timer.
Hvis du surmæsker skal du ikke have al basismalt i fra starten. Jeg tror ikke, enzymerne kan overleve så længe. Så tilsætter du resten af malten og hæver til forsukringstemperatur og kører processen derfra.
Det lyder mere kompliceret end det er.
Vh Søren

Sendt fra min Nexus 5 med Tapatalk
så jeg kan i princippet mæske og sparge som jeg plejer, smiden i gærspand, og så i kummefryser med på 30 grader, når den er sur nok, så hælde den tilbage i gryde, og koge den derfra med humle, og så fermentere som jeg plejer? grunden til at jeg vil gøre det sådan er fordi jeg brygger i køkkenet, og konen opponere kraftigt imod, at have udstyret stående fremme i 3 døgn. :P
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur IPA

Indlæg af søreno »

Netop.

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
RobotNinja
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. feb 2015, 15:20
Geografisk sted: Brønshøj
Kontakt:

Re: Sur IPA

Indlæg af RobotNinja »

Dntb1985 skrev: så jeg kan i princippet mæske og sparge som jeg plejer, smiden i gærspand, og så i kummefryser med på 30 grader, når den er sur nok, så hælde den tilbage i gryde, og koge den derfra med humle, og så fermentere som jeg plejer? grunden til at jeg vil gøre det sådan er fordi jeg brygger i køkkenet, og konen opponere kraftigt imod, at have udstyret stående fremme i 3 døgn. :P
Jup, jeg brugte i sin tid denne video til at starte med surmæskning og den beskriver meget simpelt hvert step by step.
https://www.youtube.com/watch?v=ohhXiKwYYsg" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er stadig 95% af min procedure når jeg laver mine sure øl.
https://www.facebook.com/sharktorbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 01:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Sur IPA

Indlæg af Dntb1985 »

Hvordan med humle? Skal man bruge mere eller mindre? Har du link til lacto tabletter? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
RobotNinja
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. feb 2015, 15:20
Geografisk sted: Brønshøj
Kontakt:

Re: Sur IPA

Indlæg af RobotNinja »

Dntb1985 skrev:Hvordan med humle? Skal man bruge mere eller mindre? Har du link til lacto tabletter? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Bare søg på Google efter ProbiMage hvis ikke købte jeg mine her for nyligt.
http://www.shopping4net.dk/Helsekost/Ma ... i-Mage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Med hensyn til humle, så er den generalle regel lav mængde til sure øl da humle nemt overdøver eller ikke harmonere med surheden.
Hvis det er en almindelig sur øl jeg laver så holder jeg mig altid under 10IBU eller bare en lille håndfuld lav Alpha humle som f.eks Perle / Saaz.

Til en To Øl Sur IPA er du selvfølgelig nødt til at bruge mere humle for at opnå IBU nivuerne for IPA'er, men du kan forsøge dig med min tidligere linket opskrift.
https://www.facebook.com/sharktorbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Sur IPA

Indlæg af søreno »

RobotNinja skrev:
Dntb1985 skrev:Hvordan med humle? Skal man bruge mere eller mindre? Har du link til lacto tabletter? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Bare søg på Google efter ProbiMage hvis ikke købte jeg mine her for nyligt.
http://www.shopping4net.dk/Helsekost/Ma ... i-Mage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Med hensyn til humle, så er den generalle regel lav mængde til sure øl da humle nemt overdøver eller ikke harmonere med surheden.
Hvis det er en almindelig sur øl jeg laver så holder jeg mig altid under 10IBU eller bare en lille håndfuld lav Alpha humle som f.eks Perle / Saaz.

Til en To Øl Sur IPA er du selvfølgelig nødt til at bruge mere humle for at opnå IBU nivuerne for IPA'er, men du kan forsøge dig med min tidligere linket opskrift.
De eksemplarer af meget humlede berliner weisse, jeg har smagt, er meget lidt bitre, men med massive mængder tørhumle. Det fungerer rigtigt godt, synes jeg. Om det er sådan To Øl har gjort, ved jeg ikke, da jeg som sagt ikke har smagt den.
Brewski fra Sverige laver gode eksempler, synes jeg.
VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Sur IPA

Indlæg af Truntebryg »

martin_pedersen skrev:Hvordan kan i holde alt det sure skidt ud ??
Tjaa, man kan jo undre sig, her har man i snart mange år - prøvet at undgå surt øl, og så er der nogen der tilstræber det ;-)

Men vi må jo så havde den "AHA" oplevelse til gode ;-)
AAbryg
Indlæg: 40
Tilmeldt: 10. mar 2011, 18:43
Geografisk sted: Aarhus

Re: Sur IPA

Indlæg af AAbryg »

RobotNinja skrev:
Dntb1985 skrev:Hvordan med humle? Skal man bruge mere eller mindre? Har du link til lacto tabletter? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Bare søg på Google efter ProbiMage hvis ikke købte jeg mine her for nyligt.
http://www.shopping4net.dk/Helsekost/Ma ... i-Mage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Med hensyn til humle, så er den generalle regel lav mængde til sure øl da humle nemt overdøver eller ikke harmonere med surheden.
Hvis det er en almindelig sur øl jeg laver så holder jeg mig altid under 10IBU eller bare en lille håndfuld lav Alpha humle som f.eks Perle / Saaz.

Til en To Øl Sur IPA er du selvfølgelig nødt til at bruge mere humle for at opnå IBU nivuerne for IPA'er, men du kan forsøge dig med min tidligere linket opskrift.
Er der nogen grund til at købe så dyre mælkesyretabletter? Jeg fandt nogle fra Fitnes Pharma i Netto den anden dag til 25kr for 90 kapsler. Hver kapsel indeholder minimum 2mia levende mælkesyrebakterier og har følgende indhold:

Majsstivelse, vegetabilsk kapsel (hydroxypropylmetylcellulose), mælkesyrebakterier (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus), fyldemiddel (mono- og diglycerider af fedtsyrer), antiklupningsmiddel (magnesiumsalte af fedtsyrer).

Er der nogen grund til at bruge ProbiMage i stedet for disse?
RobotNinja
Indlæg: 23
Tilmeldt: 4. feb 2015, 15:20
Geografisk sted: Brønshøj
Kontakt:

Re: Sur IPA

Indlæg af RobotNinja »

AAbryg skrev:
RobotNinja skrev:
Dntb1985 skrev:Hvordan med humle? Skal man bruge mere eller mindre? Har du link til lacto tabletter? [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min SM-G900F med Tapatalk
Bare søg på Google efter ProbiMage hvis ikke købte jeg mine her for nyligt.
http://www.shopping4net.dk/Helsekost/Ma ... i-Mage.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Med hensyn til humle, så er den generalle regel lav mængde til sure øl da humle nemt overdøver eller ikke harmonere med surheden.
Hvis det er en almindelig sur øl jeg laver så holder jeg mig altid under 10IBU eller bare en lille håndfuld lav Alpha humle som f.eks Perle / Saaz.

Til en To Øl Sur IPA er du selvfølgelig nødt til at bruge mere humle for at opnå IBU nivuerne for IPA'er, men du kan forsøge dig med min tidligere linket opskrift.
Er der nogen grund til at købe så dyre mælkesyretabletter? Jeg fandt nogle fra Fitnes Pharma i Netto den anden dag til 25kr for 90 kapsler. Hver kapsel indeholder minimum 2mia levende mælkesyrebakterier og har følgende indhold:

Majsstivelse, vegetabilsk kapsel (hydroxypropylmetylcellulose), mælkesyrebakterier (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus), fyldemiddel (mono- og diglycerider af fedtsyrer), antiklupningsmiddel (magnesiumsalte af fedtsyrer).

Er der nogen grund til at bruge ProbiMage i stedet for disse?
ProbiMage er ren Lactobacillus plantarum hvorimod de typiske billige Matas tabletter er en blanding af Lacto stammer, i teorien kan de sagtens det samme, men det er anbefalet fra flere sider at holde sig til Plantarum da den giver en bedre smagsoplevelse, jeg har kun prøvet at bruge uvaslet malt vs ProbiMage og jeg oplevede selv personligt ProbiMage skal bruge en ekstra dag (24 Timer), men hold da ferie den sure smag er lækker og ren.

Personligt er jeg fan af at bruge http://www.milkthefunk.com/wiki/Alterna ... ia_Sources" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.themadfermentationist.com/" onclick="window.open(this.href);return false; som læsestof og referencer til Kettle souring.
https://www.facebook.com/sharktorbrewing" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"