Alkoholfri øl

Brugeravatar
porteren
Indlæg: 181
Tilmeldt: 2. nov 2012, 21:16
Geografisk sted: Brønshøj/Vanløse

Alkoholfri øl

Indlæg af porteren »

Jeg har en kammerat, som ikke længere skal drikke alkohol. Så jeg kunne godt tænke mig at lave noget øl uden alkohol.
Er der nogen af jer der har erfaringer med at lave den slags. Og i så fald kan fortælle hvordan man gør det, så det stadig smager fornuftigt. Jeg kan kabonere i Cornelius og fylde med modtryksfylder. Men jeg mangler noget teknik til at lave øllet. Eller fjerne alkoholen. Og jeg er ikke interesseret i at beholde den.

Sendt fra min A0001 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Truntebryg »

0 alc er svært, kan du leve med 1,5% så er det meget nemmere ...?
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Thage »

http://byo.com/stout/item/263-brew-a-gr ... holic-beer" onclick="window.open(this.href);return false;


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Kofoed »

Thage skrev:http://byo.com/stout/item/263-brew-a-gr ... holic-beer


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den høje temperatur giver en kedelig smag - Vakuum destillation er at foretrække ;-)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Genopliver lige en gammel død tråd:

Er der nogle det har prøvet at lave alkoholfri øl, ved at putte den færdiggærede øl i oven ved 82 grader (se byo artikel herover). Kofoed siger det giver flad smag. Men det kan måske adresseres på følgende måde:

Tænker at lave en fyldig øl, på stor mængde malt, ved høj mæsketemperatur. Evt. Decoction for virkelig at fremelske smag. Vil bitterhumle den som normalt, mens den koger. Gære øllen ned. Og.... helligbrøde.... efter gæring putte den i ovnen. Og så tørhumle ved “flameout” af ovnen. Den temperatur svarer jo nærmest til whirlpool temp. Evt drøne den direkte i fad med humle (får ikke problemer med clogging, da jeg har udstyr til indgåelse heraf).
Herved må da være genvundet nogle af de flygtige aromaer, der helt sikkert brændes af.

Det skuer nok i nogles ører at “brænde” en god øl af. Men det er dælme også en udfordring som hjemmebrygger, at se om man kan lave noget der er mere smagfuldt og drikkeligt, end det kommercielle. Overvejer at knække batch i 2, og at ovnbehandle det ene. Så kan man jo smage det mod originalen.

Nogle der har erfaringer?

Vh. Kenneth
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af JAFU »

Hej Kenneth

Jeg har prøvet noget a´la det, du beskriver - ikke i ovnen men i en gryde, hvor jeg kunne styre temperaturen rimelig præcist.

Målet var at ende med en øl, der kun havde den alkohol, som kom fra karboneringen.
Jeg havde brygget en øl på normal vis (en gylden ale), som efter at have karboneret på flasker og stået en måneds tid dér blev hældt forsigtigt op i gryden, og med den sædvanlige smule bundfald blivende tilbage i flaskerne.
Efter at have dampet alkoholen af i gryden (80 grader), tilsatte jeg ny karboneringssukker, kølede øllet til stuetemperatur, tilsatte et lille humleopkog (svarende til humletilsætning 5 minutter inden flameout), og ... hældte øllet tilbage på flaskene hvor bundfaldet stadig var. Kapsler på - og så vente i 14 dage.

Første spændende punkt var, om gæren i bundfaldet stadig kunne omsætte sukker og sørge for ny karbonering - det kunne den.

Andet punkt var med hensyn til om min humleberegning var helt i skoven i forhold til den aromahumle, der nok var gået tabt ved den ekstra opvarmning. Øllet var lidt mere bittert end forventet og ønsket, men det kan justeres ved kommende forsøg.

Tredie punkt gjaldt alkoholen. Der var en smule mere alkohol i end jeg havde ventet. Nok oppe omkring 1%, så mere tålmodighed med opvarmningen næste gang.

Fjerde punkt - smagen. Der var helt sikkert sket noget med maltsmagen. Desværre til den dårlige side. Det er et års tid siden nu, men som jeg husker det, var smagen blevet kedelig. I stedet for at være varieret i smagen, hvor forskellige nuancer afløser hinanden i løbet af de10-15-20 sekunder, man har øllet i munden, så var det et fladt smagsindtryk fra start til slut.

Når jeg får samlet mod til mig og får prøvet igen, så går jeg pilsnervejen. En øl med let krop og så skal humletilsætningen være et Whirlpoolekstrakt i høj koncentration. Drømmen er at ramme noget i retning af Svanekes Dont Worry Pale Ale. Desværre tror jeg, der er lang vej derhen.

Jeg hører meget gerne om dine kommende forsøg og erfaringer!

Mvh Jakob
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Rigtig spændende læsning Jakob, tak for det.

Og interessant, at maltprofilen “tager skade”. Jeg har købt flere pilsnere på <0,5% - sjovt nok når køleren er fyldt med IPA, APA og dobbelt Bock - og min oplevelse dér er selvfølgelig, at de er lidt flade. Men det er ventet. Der er trods alt også forskel på en spandauer og et rundstykke hos bageren, selvom begge er brød :-)
Havde dog ikke regnet med, at nuancer røg og maltprofil var flad når det var øl med fyldigere krop...
Men det er gået hen og blevet en ting jeg bare må prøve. Og jeg skal nok rapportere om mine hjorte erfaringer.

Selv har jeg ikke et forbillede for hvad jeg vil ramme. Bare en fyldig øl jeg har lyst til at drikke. Og lykkes det ikke, så prøver jeg at lave en Mild, der typisk har lav ABV og netop er kendetegnet ved de tilsatte specialmalte og den fyldige profil. Det er fint nok, at der er noget på hanen, der ikke er så stærkt.

Jeg har selv gruet lidt for humletilsætningen efter turen i ovnen. Hvis maltprofil er ændret, er der ikke meget hjælp at hente i ibu/sg forhold tænker jeg. Derfor vil jeg blot bitterhumle marginalt og så tilsætte en smule når det tages ud af ovn alternativt blot tørhumle. Men det hjælper også noget, at jeg kan køre det på fad vs. på flaske. Så er tørhumling jo mulig.

Forstår godt at du venter lidt, hvis første oplevelse ikke var den mest optimale. Det er sådan lidt en traumatisk eksperimental bryggerroplevelse, potentielt st ofre et godt bryg!!! Det gør man ikke for tit. Derfor ofre jeg kun halvdelen, så jeg har originalen at sammenligne med.

Et enkelt spørgsmål: Var det en pludselig indskydelse at prøve at lave en færdig karboneret øl om til alkoholfri? Altså at du tager den færdige øl fra flaske og opvarmer frem for blot at tage det fra gæringsspanden? Jeg ved ikke om tilsætning af CO2 og opvarmning efterfølgende påvirker maltprofil? Der er jo stor forskel på grønøl fra gærspand og resultat når der er CO2 tilsat. Hvis så den koges ud igen.... hmmm ... det må prøves.

Vh. Kenneth
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af JAFU »

Jeg valgte at gøre det med færdigkarboneret øl fra flaske, fordi håbet var, det ville gøre det nemmere med hensyn til endnu en karbonering efter afdampning af alkoholen. Bundsjatten i flasken, håbede jeg, indeholdt nok gær til det. Det viste sig at holde stik.

Den ændrede smagsoplevelse kan sikkert skyldes flere ting. Det, jeg fokuserede på, var at undgå iltning og at undgå for høj temperatur.
Temperaturkontrollen er forholdsvis nem, hvis man har et termometer og ellers gider stå og passe gryden.
Iltningen er straks lidt sværere at have med at gøre, da øllets skal fra flaske over i gryde, være der et godt stykke tid med lejlighedsvis forsigtig omrøring, for så at skulle tilbage på flaske efter afkøling. Det er en proces med flere trin, og selv om jeg gjorde mig umage, var det ikke iltfri håndtering.

Nå - det var mit første forsøg, og det var ikke udrikkeligt. Bare ikke så godt som forventet, og den forringelse, der var i smagsoplevelsen, har jeg (endnu) ikke luret, hvordan kan undgåes.
Til gengæld har jeg fået respekt for de bryggerier, der lykkes med en god alkoholfri øl, og dem kommer der heldigvis langsomt flere af.

Mvh Jakob


Sent from my iPad using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Ah ok. Du har hældt tilbage på de samme flasker for anden karbonering selvfølgelig. Den fangede jeg først nu. Der kan jeg godt se, at din proces risikerer at introducere noget mere ilt, hvor jeg har den luksus, forsigtigt at hælde fra gærspand til gryde i ovn og derfra forsigtigt direkte på fad, hvilket reducerer udsætning for ilt. Og også en hurtigere proces. Så stor respekt for dit forsøg herfra :-)

Og enig: stor respekt til de bryggerier, der får noget smagfuldt ud af det og prøver. Jeg ved at det er på kraftig fremgang i Tyskland, hvor der er mange varianter. Men de har jo også tradition for lettere ølrelaterede produkter som radler. Har selv en teori om, at der måske ikke laves så mange, af de mere fuldkroppede alkolfri øl af 2 årsager:

1) der går mange råvarer til. Og for de kommercielle, betyder hver et gram tilsat, mindre overskud. Det er af mindre betydning for os håbdbryggere, om vi skal kræse for produktet med ekstra råvarer. Det dyrebare for os er tiden.

2) tror stadig, at mange derude der stadig associerer en “god øl” med høj procent. Og at der bare ikke er en efterspørgsel, og slet ikke på en kvalitetsudgave, der følgelig vil koste mere.

Det langsomme træk forekommer dog at være mod god øl til alle situationer. Det må man jo støtte op om. Køber sjældent kommerciel øl, når nu jeg har det selv, men tror jeg vil gå på jagt efter hvad craft brew bryggerierne definerer som god alkoholfri øl. Mikkeller har fx også nogle bud og har jagtet det samme https://mikkeller.com/news/20160317god- ... vittighed/" onclick="window.open(this.href);return false; Han har dog adgang til specialgær, dom vi håndbryggere ikke har.

Jeg opdaterer, når den er brygget.

Vh. Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Per »

Bestemt et interessant emne, og helt sikkert et stort potentiale. Jeg har smagt et par stykker af disse alkoholfrie øl, og må sige at der bestemt er udfordringer. Fik fornylig Svanekes Don´t Worry Ale. Den brød jeg mig absolut ikke om. Meget mærkelig smag, meget kornagtig. Den bedste jeg har fået indtil nu er Gleipner fra Vestfyn, og så har jeg en Mikkeler stående, som jeg glæder mig til.

Nå, et spørgsmål: - hvordan betemmer man alkoholprocenten, hvis man bruger JAFU´s fremgangsmåde?

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Knet »

Godt spørgsmål Per. Vi kender jo alle normalen, med OG og SG samt hydrometer/refraktometer. Men hvad gør man, når man ikke har en OG? Så ABV der kommer ud af ovnen/gryden efter 2. opvarmning, er tvivlsom og afhænger af temperatur og tid.

Dernæst ved sukkerpriming afhænger det jo af ønsket rumfang og gærens attenuations evne. Har set på forskellige sider og der hælder man mest til +0,2-0,3%. Så det er jo også variabelt.

Mht. Karbonering læste jeg et sted, at disse lette øl skal karboneres let, så man undgår den prikkende fornemmelse på tungen. Nu jeg lige tænker over det, så var det faktisk Jamil i “brewing classics”, der i relation til Milds skrev, at højere serveringstemperatur gav fyldigere smag og lavere karbonering forhindrer den harske bidende fornemmelse som low gravity øl kan have, hvis de karboneres for hårdt. Tænker det trick måske også gælder alkoholfri øl.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af JAFU »

Ja - godt spørgsmål, Per
Mit (naive) udgangspunkt var, at jeg fik dampet al alkoholen af, og at der til slut kun var alkohol i øllet fra den afsluttende karbonering. Den alkohol kan nemt beregnes i Beercalc eller lignende.
Jeg havde regnet på alkoholens volumen inden afdampning, og fulgte med i volumenreduceringen undervejs med ved at måle afstand fra top af gryde til væsken. En upræcis måde, da væsken jo udvider sig ved højere temperatur, men dog bedre end ingenting.

Jeg glæder mig til at høre om dine kommende erfaringer, Kenneth. Hvis du ender med et godt resultat, må jeg genoverveje min beslutning om ikke at gå ud af fad og tvangskarboneringsvejen.
Ak ja - al det grej og så lidt plads :-)


Sent from my iPad using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Per »

Min pointe med spørgsmålet handler i høj grad om, at hvis man laver en "alkoholfri" øl, og serverer den for gæster, der vælger denne fordi de skal ud at køre, så skal man være sikker på at den også er alkoholfri (læs < 0,5%) Jeg ville nødig servere en alkoholfri øl, og give det indtryk at man sagtens kan drikke nogle stykker uden at blive påvirket. Nu ved jeg godt at der skal en hel del til når det er øl med lavt alkoholindhold, men i princippet vil jeg helst være sikker.
Det er noget andet når man serverer øl med alkohol, så ved alle at man skal være påpasselig.

Jeg synes virkelig det er et interessant emne at følge. Jeg kan forstå at Mikkeller har udviklet/forfinet en speciel gær til formålet. En tanke, - kunne man ud fra bundslatten i en af hans alkoholfrie øl, trække en smule gær og opformere ?

Mvh.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Ctharth »

Hej

Det kommer vel an på om der er restgær ( hvilket kan være en udfordring hvis den er sterilfiltreret, kemisk inaktiveret eller pasteuriseret)

Er den ikke det er det umiddelbart helt muligt

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Alkoholfri øl

Indlæg af Per »

Ctharth skrev:Hej

Det kommer vel an på om der er restgær ( hvilket kan være en udfordring hvis den er sterilfiltreret, kemisk inaktiveret eller pasteuriseret)

Er den ikke det er det umiddelbart helt muligt

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hej Jesper.

Det er korrekt. Umiddelbart fremgår det ikke af etiketten, men det kunne den meget vel være. Men det får et skud.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"