Fermzilla

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Engvang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. jul 2020, 11:26

Fermzilla

Indlæg af Engvang »

Hej

Jeg overvejer at anskaffe en fermzilla. Jeg laver mest ipa og tørhumler meget og tænkte at denne ville være ideel til dette.

Har dog lige et par spørgsmål.

Jeg regner ikke med at jeg vil bruge tryk.

Derfor: er der en måde at fjerne uønsket ilt ved tilsætning af tørhumle uden at "spule" med co2? Jeg vil tilsætte humlen via gæropsamleren, men der vil vel komme en del ilt med?

Ved flaskning: Jeg plejer at blande sukkeropløsning og øl i en ren gærspand inden flaskning.. Hvordan karbonerer jeg bedst øllet uden at omstikke?

og sidste spørgsmål pt. Hvordan flasker man fra en fermzilla? er det med hævert?

Håber i kan hjælpe :)
HælløseBrygger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. aug 2020, 17:36

Re: Fermzilla

Indlæg af HælløseBrygger »

Hej engvang.

Nu ved godt du ikke spørger til erfaringer med den, men vil dog alligevel dele min, fordi det, du spørger til, var det, som gjorde jeg gik fra den igen.

Jeg købte i foråret en, og det blev et kort og irriteret bekendtskab. Jeg havde, ligesom dig, ingen intention om at bruge tryk - overhovedet. Så røg idéen med den væk.

Tørhumling. De viser på videoer at man kan fylde opsamleren humlen, hvorefter den vil stige op. Det gør de ikke altid, så måtte smide humlen i sok og i i toppen.

Flaskning. Den er (vidst nok) designet til beergun. Jeg brugte også hævert, men så igen er man i kontakt derved risiko for infektion, som man undgår med CO2. Jeg fandt dog på at sætte en taphane på opsamleren, hvilket var noget omsonst med endnu flere smådele. Det virkede aldrig godt nok. Hældte sukkervand i og skvulpede den godt. Fik altid fint karboneret øl.

Rengøring. Den består af flere dele som skal adskilles, og det tager tid. Samt den var noget bøvlet at skrue fra hinanden, men det lærer man vel, hvis man har tålmodigheden.

Sviner. Når du skal tømme opsamleren sviner det, og den sidder rigtig godt fast. Derfor er gummihåndtaget med, men det er ikke lige til.

Jeg købte i stedet en Brew Monk Fermentor i stål, og den er meget nemmere at have med at gøre. Fordi jeg ikke bruger CO2. Den har også to haner, en til trub og en flaskning.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Engvang
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25. jul 2020, 11:26

Re: Fermzilla

Indlæg af Engvang »

Tak for svaret..

Ikke den bedste anmeldelse af fermzilla :)

Hvad er fordelen ved at opgradere fra en almindelig gærspand til brewmonken?
HælløseBrygger
Indlæg: 14
Tilmeldt: 27. aug 2020, 17:36

Re: Fermzilla

Indlæg af HælløseBrygger »

Engvang skrev:Tak for svaret..

Ikke den bedste anmeldelse af fermzilla :)

Hvad er fordelen ved at opgradere fra en almindelig gærspand til brewmonken?
Nej, tror det bunder i, at jeg ikke brugte den som tiltænkt, og så er den ikke besværet værd. Kæresten var også træt af at høre mig bande og svovle over den. Måske andre har bedre erfaring end mig?

Mit liv er blevet væsentligt bedre siden Brew MonkenBillede

Den er i stål, nem at rengøre, termometer, fylder mindre i bredde, men ikke i højde. Men det bedste er de to haner, så man løbende kan tappe trub af.

Til flaskefyldning forbinder jeg lige nu taphane og fylder med et gummirør. Har ikke fundet en bedre løsning endnu.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Fermzilla

Indlæg af clucking »

Jeg synes ikke helt du yder Fermzilla retfærdighed. Jeg har gæret mange bryg i fætteren Fermentasaurus med fint resultat.
Det er ikke fair at sammenligne den med noget rustfrit - det koster alt andet lige en del mere.

Man får, som du også skriver, mest for pengene, hvis man også har trykkit. Og endvidere en modtryksfylder og adgang til køling og kulsyre.
Men i hvertfald på en fermentasaurus medfølger en studs man efter end gæring kan skrue på bunden i stedet for beholder og så montere en slange på studsen til at tappe med - kræver naturligvis beholderen stilles højt. Det har virket fint for mig de få gange jeg ikke har gæret under tryk.

Især uden tryk synes jeg ikke den sviner meget. Bevares der kommer lidt ud når man fjerner flasken men man kan jo sætte noget under. Og det er ikke meningen man skal adskille alt (bund og butterflyventil) når der skal gøres rent og desinficeres.

Men det er korrekt at tørhumling via flasken er noget hø. Jeg gør det blot oppefra og lukker igen. Der kommer ikke meget ilt ind under den operation.
HælløseBrygger skrev:Hej engvang.

Nu ved godt du ikke spørger til erfaringer med den, men vil dog alligevel dele min, fordi det, du spørger til, var det, som gjorde jeg gik fra den igen.

Jeg købte i foråret en, og det blev et kort og irriteret bekendtskab. Jeg havde, ligesom dig, ingen intention om at bruge tryk - overhovedet. Så røg idéen med den væk.

Tørhumling. De viser på videoer at man kan fylde opsamleren humlen, hvorefter den vil stige op. Det gør de ikke altid, så måtte smide humlen i sok og i i toppen.

Flaskning. Den er (vidst nok) designet til beergun. Jeg brugte også hævert, men så igen er man i kontakt derved risiko for infektion, som man undgår med CO2. Jeg fandt dog på at sætte en taphane på opsamleren, hvilket var noget omsonst med endnu flere smådele. Det virkede aldrig godt nok. Hældte sukkervand i og skvulpede den godt. Fik altid fint karboneret øl.

Rengøring. Den består af flere dele som skal adskilles, og det tager tid. Samt den var noget bøvlet at skrue fra hinanden, men det lærer man vel, hvis man har tålmodigheden.

Sviner. Når du skal tømme opsamleren sviner det, og den sidder rigtig godt fast. Derfor er gummihåndtaget med, men det er ikke lige til.

Jeg købte i stedet en Brew Monk Fermentor i stål, og den er meget nemmere at have med at gøre. Fordi jeg ikke bruger CO2. Den har også to haner, en til trub og en flaskning.

Sendt fra min EML-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Fermzilla

Indlæg af Borg »

clucking skrev:Jeg synes ikke helt du yder Fermzilla retfærdighed. Jeg har gæret mange bryg i fætteren Fermentasaurus med fint resultat.
Husk lige, at det er to forskellige produkter, og dermed kvaliteter du taler om.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Fermzilla

Indlæg af clucking »

Borg skrev:
clucking skrev:Jeg synes ikke helt du yder Fermzilla retfærdighed. Jeg har gæret mange bryg i fætteren Fermentasaurus med fint resultat.
Husk lige, at det er to forskellige produkter, og dermed kvaliteter du taler om.
Fair nok. Men det er nu mest produkternes princip jeg nævner her.
MaxRasmussen
Indlæg: 56
Tilmeldt: 17. sep 2018, 08:32
Geografisk sted: 2690 karlslunde

Re: Fermzilla

Indlæg af MaxRasmussen »

Det er må også lige huskes at dem i plast jo ikke holder evigt. Syntes at jeg har læst et sted at de skal tryk testes efter ca. 2 år hvis man vel og mærke vil gære under tryk.
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Re: Fermzilla

Indlæg af Beerdumper »

Jeg overvejer at købe en Fermzilla med tilhørende udstyr som i linket.

https://humlecentralen.dk/div-tilbehor/ ... kkit-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jeg kan læse mig frem til, behøver jeg kun en beergun for at kunne fylde kaboneret øl på flaske. Er dette korrekt antaget?

Jeg brygger som regel 25 liters bryg, men måske en dag jeg vil brygge større mængde og prisforskellen op til en 55 l Fermzilla finder jeg ikke afgørende. Men kan vel sagtens nøjes med 25 liter i en 55 liters Fermzilla?
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Fermzilla

Indlæg af clucking »

De færreste har held med en beergun - den giver problemer med skum.
Køb i stedet en modtryksfylder - f.eks. iTap eller Wintap og byg en simpelt stander til den.
Derudover skal du bruge en Co2 flaske med regulator der har to udgange samt slanger og fittings.
Beerdumper skrev:Jeg overvejer at købe en Fermzilla med tilhørende udstyr som i linket.

https://humlecentralen.dk/div-tilbehor/ ... kkit-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Som jeg kan læse mig frem til, behøver jeg kun en beergun for at kunne fylde kaboneret øl på flaske. Er dette korrekt antaget?

Jeg brygger som regel 25 liters bryg, men måske en dag jeg vil brygge større mængde og prisforskellen op til en 55 l Fermzilla finder jeg ikke afgørende. Men kan vel sagtens nøjes med 25 liter i en 55 liters Fermzilla?
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Re: Fermzilla

Indlæg af Beerdumper »

Hvad gør en modtryksfylder istedet for en beergun?

Har læst i en anden tråd, at der ikke må været for meget headspace hvis systemet skal fungere optimalt (25 liter I 55 liters tank). Hvad er tanken bag dette?

På forhånd tak for jeres gode svar.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Fermzilla

Indlæg af mhn »

Den holder trykket inde, så det er til at styre.

For stort headspace er risikoen for ilt. Hvis gærringen ikke kan fylde headspace med CO2, er der risiko for kedelige bismage pga. ilt.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"