Slutvolumen i BeerCalc?

Dette forum vil indeholde opskrift filer opdelt efter BJCP lavet i Beersmith 1 format : .bms og Beersmith 2 format .bmsx dog altid mindst .bms
Der må gerne spørges til opskriften i indlæggene.

Redaktør: Co-Admin

Besvar
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Slutvolumen i BeerCalc?

Indlæg af nbd »

Når jeg søger opskrifter i BeerCalc, angives der volumen ved mæskning (f.eks. 27 L) og volumen ved kogning (samme opskrift: 27 L). Betyder det, at man mæsker og eftergyder med ialt 27 L? Og hvordan ender man med 27 L til kogning når en del væske bindes i mæsken?

Jeg savner en angivelse i BeerCalc af, hvor meget øl man ender med. Er der noget, jeg har overset?
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Slutvolumen i BeerCalc?

Indlæg af Per »

Hvis du holder curseren over volumen, vil du se at "volumen" er den mængde du overfører til gærtank. "Boil volumen" er der imod den mængde urt du skal have før urtkogningen.

Du skal dermed kende dit tab ved kogningen, og sætte det ind i din profil. I mit tilfælde er tabet til kogning ca. 3 ltr. v/20 ltr. færdig urt. Husk i øvrigt at tillægge tab til trub og krympning (ca. 4 % fra 100° til 20°). Mit tab i alt bliver så ca. 6 ltr. Dvs. at hvis jeg vil overføre 20 ltr. til gærtank, så skal jeg have 26 - 27 ltr. før kogning.

Der kan være andre værdier, afhængig af udstyr.

Håber at det giver mening.

Mvh. Per.
nbd
Indlæg: 43
Tilmeldt: 28. jan 2021, 11:17

Re: Slutvolumen i BeerCalc?

Indlæg af nbd »

Tak Per - det var lige præcis disse oplysninger, jeg savnede :-)
Besvar

Tilbage til "BJCP Opskrifter"