Hop dropper

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Hop dropper

Indlæg af Knet »

I jagten på oxygen fri øl har jeg været godt omkring på nettet.

Jeg overfører allerede til keg så iltfrit jeg kan. Purged keg, hvor jeg har presset starsan ud med CO2. Overførsel fra brewbucket til keg under marginalt CO2 tryk. Jeg kan reelt også tørhumle i keg hvis ønsket, da jeg har en Clear Bear Draught system ned humlefilter på. Dette vil dog introducere risiko for minimal ilt, da låget jo så skal af det starsan-purgede keg for at humle kan tilsættes. Et skud CO2 og en udlugning burde minimere dette.

Jeg erkender det følgende er nørderi på højt plan i forhold til da jeg startede med simpel plastspand og tapning i flasker via flaskefylder. Masser af ilt, som dog til dels blev konsumeret ved sukkerkarbonering. Bær over med mig... jeg jagter bare det perfekte, dog med fokus på pris...

Sagen er, at jeg jo også tørhumler i gærspanden. Og også løfter låget for at tilsætte gelatine, når det bruges. Ved alt det der med “blanket of CO2”, men helt ærligt: selvom CO2 er tungere end ilt, så er det jo ikke adskilt som olie og vand....
Man tilsætter så humle mens gæring er i gang. Så skubbes nogle af de eftertragtede flygtige aromaer ud af gærlås, og gæringsskabet dufter. Plusset er, at ilt skubbes ud samtidig. Minus at duften gerne skulle blive i øllet.

Jeg har derfor set på muligheder for sen iltfri humletilsætning i gærspand. Jeg bruger pellets der svømmer frit, så humlesokker der sænkes via tandtråd eller slippes af magnetanordninger er for mig ikke aktuelt.

Jeg har set på muligheden for at bygge en Hop Dropper (se evt. https://byo.com/article/the-hop-dropper/" onclick="window.open(this.href);return false; ) af dele fra Kina. Jeg har læst en del om dem og selvom de fås i forskellige størrelser, så anbefales af de der har en, klart 3 tommer. For at undgå, at de sætter sig og humlen ikke kan slippe.

Ideen er så via en særskilt Quick connect i gærspandens låg at tilslutte CO2. Løsne ventilen en smule, så humle purges. Og så at slippe humlen i dybet.

Problem: det er vanvittigt hvad en tre tommer butterfly ventil koster!!!! Selv i Kina. Og sådan en bliver helt sikkert toldbelagt mv. Før det hele er hjemme, så er vi over 2000 kr og så skal der tilkøbes nyt domelåg til 500, fordi jeg ikke kan lave tre tommer hul i mit nuværende flade låg.

Jeg overvejer derfor en fattigmandsudgave, der langt fra vil være lige så god, men som dog vil give mindre ilt end at åbne låget, når gæring er ovre. Fx 1,5 tomme tri clamp monteret i låg. Forbundet til denne et rør på 6 tommer. Det vil give et rumfang på ca. 1,63 dl. Og så et låg på dette rør med en Quick connect. Så kan jeg på den anden Quick connect, der er monteret direkte i låg, tilsætte CO2, som så vil purge selve røret. Humlen tilsættes så via en frysepose, hvor ilt er klemt ud og CO2 er tilsat ved at pille låget af røret , slutte posen tæt på og hælde humlen i. Dette vil ske under konstant CO2 tilførsel til ventilen i gærspandens låg, hvorved der er overtryk i spand. Crazy... og Storm P... jeg ved det :-)

Jeg har også overvejet alternativer i samme setup, med en si der holdes oppe af tandtråd, så humle kan tilsætte røret direkte og så purges, hvorefter øverste låg løsnes en smule, si falder i øl sammen med humle og låg lukkes.

Eller perforeret bagepapir til at bære humle inde i rør, som så kan purges indefra med let tryk, men hvor et hårdt skud CO2 oppefra vil bryde bagepapiret, så humle falder i.

Det store problem er altså selve vendemekanismen, hvor jeg er for nærig til butterfly.

Har du holdt ved så langt, så er du lige så nørdet som mig... eller også vil du bare se hvor galskaben ender... for bevares, øllet smager allerede godt i dag og jeg har ingen åbenlyse iltningsproblemer med smag af pap, øl der bliver mørk osv. jeg har så endnu heller ikke lavet en neipa....

Nogle der har erfaringer med, eller ideer til, en vippeanordning? Måske selv har en 1,5 tomme hop dropper med butterfly ventil og kan dementere problemerne? Eller måske har erfaring med 1,5 tomme kugleventil som alternativ?

Vh Kenneth
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hop dropper

Indlæg af Peterdanske »

Hej Kenneth.

Har du overvejet at lave et rør med en slutmuffe i enden og en skydeventil i bunden, ned mod gæringstanken?
https://aquakoi.dk/shop/pvc-skydeventil ... tChanged=1

Min tanke er at der i slutmuffe kunne sættes en Ball lock så røret kan purges med CO2 efter din humle er hældt i.
Det hele kan gøres klar inden urten overføres, så intet skal åbnes.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hop dropper

Indlæg af Peterdanske »

Ca 300 kr vil det koste at lave en enkelt hop dropper på denne måde, dertil kommer kun en Ball lock.
Jeg ved godt det ikke er rustfast stål og alt det der, men mon ikke det går når den bare står oven på låget.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hop dropper

Indlæg af GeheimBrau »

The Dry Hopper?
Short Circuited Brewers har en anmeldelse med bedre billeder end BYO artiklen.
GeheimBrau
/Gert
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hop dropper

Indlæg af Knet »

Fin anmeldelse Gert! Og rigtig godt bud på en billig hop dropper anordning Peter. Jeg havde set sådan nogle før, men slet ikke til den pris. Super.

Jeg så så lige brulosophy dele en humle tilsætning på et professionelt bryggeri, hvor de blot åbnede et koøje i tanken og fyrede 5-10 kilo pellets direkte i. Det var nok ikke en neipa.

Som skrevet indledningsvist ved jeg godt, at jeg som hobbybrygger tager den til grænsen. Men hvad gør I kommercielle og profesionelle brygger? Fx Jens (admin) og Erik Borg? Andre? Er det Way overshoot?

Vh. Kenneth
EnøBryghus
Indlæg: 7
Tilmeldt: 29. nov 2019, 11:53

Re: Hop dropper

Indlæg af EnøBryghus »

Hej Gert...
Kan man købe den dry hopper i Danmark eller EU ??? Den ser fin ud og ville passe perfekt til mit setup..

mvh Thomas
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hop dropper

Indlæg af Borg »

Knet skrev:Fin anmeldelse Gert! Og rigtig godt bud på en billig hop dropper anordning Peter. Jeg havde set sådan nogle før, men slet ikke til den pris. Super.

Jeg så så lige brulosophy dele en humle tilsætning på et professionelt bryggeri, hvor de blot åbnede et koøje i tanken og fyrede 5-10 kilo pellets direkte i. Det var nok ikke en neipa.

Som skrevet indledningsvist ved jeg godt, at jeg som hobbybrygger tager den til grænsen. Men hvad gør I kommercielle og profesionelle brygger? Fx Jens (admin) og Erik Borg? Andre? Er det Way overshoot?

Vh. Kenneth
Way overshoot? Hell no :-)

Som håndbrygger har jeg opfundet en opvaskemaskine til corneliusfade, og lavet automatisk temperaturstyring på mine gasfyrede brygkar med gnisttændere, magnetventiler o.l., fået nogle af de første cylindrokoniske gæringstanke hjem til Danmark, og i øvrigt lavet disse ting som fælleskøb for andre håndbryggere. Lot of fun.
Skulle jeg så mene, at det du gør er overshoot... ;-)

Det er faktisk én af de ting der er fornøjelsen ved at være hjemmebrygger. Det er i et prislejeleje og udstyrsstørrelse der gør det muligt hurtigt og enkelt at afprøve ting, og lege med sagerne. For mig har en stor del af fornøjelsen også været at lave mit eget udstyr.

I mit professionelle bryghus benytter jeg stadig min opvaskemaskine til gæringstanke, og har den automatiske temperaturstyring på min brygrig. Og der er kommet andre småopfindelser til siden.

Den mest tørhumlede øl jeg laver er min amerikanske IPA. Der kommer ca. 2.100 gram humle i, når gæringen er så langt, at der kun dannes meget lidt CO2. Jeg har ca. 550 liter øl i gæringstanken, og et headspace på ca. 100 liter.
Når jeg tørhumler, har jeg min humle (pellets) i en 5-liters plastikspand. Den purger jeg med CO2 ved at lade en slange fra CO2-flasken gå derned i, med låget så tæt som muligt ovenpå. Hunlen tilsættes ved at jeg åbner mandelugen i toppen (jeg gærer ikke under tryk), hælder humlen direkte i urten, og på med lugen igen. Derefter sætter jeg omrøringen i tanken i gang.
De 100 liter headspace er på det tidspunkt ren CO2, og jeg hælder CO2-purget humle i tanken. Omrøringen, og humlens opløsning i urten/øllen frigør en hel del CO2, hvorfor der bobles aktivt i blow-off'en igen en halv til en hel times tid.
Jeg har ingen dokumentation, men min oplevelse er, at det setup jeg har i mine gæringstanke og min proces med tilsætning af tørhumle, minimerer iltoptaget i øllet.
Det er en "almindelig" IPA, dog med en pæn volumen humle til tørhumling. Den er krystalklar, og humlesmagen, aromaen og duften ændrer sig ikke hen over 6 måneder. Jeg har testsmagt en 8 måneder gammel IPA med en frisktappet, og der er reelt ikke megen smagsforskel.

Når det så er sagt, tror jeg dog, at en NEIPA vil opføre sig anderledes. Min fornemmelse af årsagen er, at det er iltning af humlerester i NEIPA'en der er "det farlige". Og før jeg kommer til at lave en NEIPA, skal jeg have justeret mit setup i stil med en Hop Dropper.
Mest fordi der er nemmere at håndtere tørhumling med +5 kg humlepellets med sådan en dims, men også fordi jeg forventer at kunne purge humlen med den CO2 der alligevel dannes af den gærende urt. Altså ved at lade CO2'en sive op gennem Hop Dropperen hen over mange timer, i stedet for at føre den ud gennem blow off slangen.

Men bliv endelig ved med at nørde i udstyret og alt omkring håndbrygningen. Vi skal have det sjovt med vores hobby.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hop dropper

Indlæg af Knet »

Ha ha ha Borg- jeg sidder med et smil så stort som en smiley når jeg læser dit indlæg. Enig i, at nørderiet omkring det hele er meget givende og en væsentlig del af processen.

Interessant at høre hvordan fremgangsmåden er i profesionelle setups. Jeg havde ikke overvejet det med omrøreren, men med en sådan i en stor tank, så frigives helt sikkert CO2 i mængder, der blæser den smule ilt ud, som måtte komme med humletilsætningen gennem mandelugen. Og med det headspace, kan ilt ikke udgøre meget. Det er da sikkert det der sker ved eksemplet jeg så, som jeg refererer til herover. Men også godt at høre, at man som professionel, det setup til trods, stadig fokuserer på reduktion.

Og det perspektiverer blot endnu mere væsentligheden heraf for mig som håndbrygger, for tilsætningen af ilt i mit lille 7 gal setup, når jeg skal klikke 3 af 4 klamper af for at lette på låget, til et headspace på måske en gallon, er jo massiv i forhold til. Og uden omrører skal spanden rokkes godt for at opnå samme effekt, som du opnår med omrøreren.

Tak for dit indlæg. Jeg fortsætter nørderiet :-)

Vh. Kenneth
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hop dropper

Indlæg af Peterdanske »

Al denne snak har dårlig indflydelse på mig, nu er jeg er jo nødt til at prøve at lave en dry hopper, med lidt modifikationer.
Min rør pusher har sørme også rør i Akryl, så kan man se de grønne guldklumper suse ned i urten når ventilen åbnes, det er man da nødt til at se....
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hop dropper

Indlæg af Knet »

Det lyder da super Peter. Det kræver billeder og erfaringsdeling når den er klar.

Bruger du plastspande til gæring? Hvordan vil du tilslutte den til låget ? Er der en muffer med pakning og gevind, så det kan tætnes og skrues fast?

Vh. Kenneth
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 21:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Hop dropper

Indlæg af Peterdanske »

Ja, jeg bruger plastikspande.
En tanktilslutning bliver boltet igennem låget med flange på begge sider og gummipakning. Der er både skrue, og lim, ende ende på dem, så man har frit valg afhængig af hvordan de vendes.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Hop dropper

Indlæg af GeheimBrau »

EnøBryghus skrev:Hej Gert...
Kan man købe den dry hopper i Danmark eller EU ??? Den ser fin ud og ville passe perfekt til mit setup..

mvh Thomas
Tror det ikke, det virker som en enmandsvirksomhed og jeg har ikke umiddelbart fundet andre der handler med den i USA.
Han sender/sælger dog internationalt, men så skal du nok lige regne på transport og hvad PostNord og Skat skal have.
GeheimBrau
/Gert
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Hop dropper

Indlæg af Ctharth »

Hvad med noget triclamp system
Køb tri clamp butterfly valve
Skueglas:
https://pharmacomponents.dk/products/cl ... 4002851949" onclick="window.open(this.href);return false;
En triclamp lukning og nogle hængsler

Kommer op i nogle 1000 kr

Mvh
Jesper
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hop dropper

Indlæg af Knet »

Hej Jesper,

Det var netop systemet beskrevet indledningsvist og linket til, som netop kommer op i nogle tusinde. Og muligvis mere end det, da PostNord mig bekendt sætter gebyr på hver pakke der ekspederes, selv om det er købt samlet. Leverandørerne i Kina er jo forskellige og selv samme leverandør sender i særskilte forsendelser.

Men ja, ideelt set var det da rustfrit stål og sightglas. Særligt da mine to gærspande er i stål.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 15:26

Re: Hop dropper

Indlæg af Ctharth »

Hej

Sorry.

Har du checket de triclamp dele brouwland har?

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"