Varmelegeme til inkbird

Cervisia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. dec 2021, 20:38

Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Cervisia »

Hej jeg har rodet lidt rundt på forummet for at se hvad folk bruger af varmelegeme til deres inkbird. Er forholdvis ny med 6 bryg under bæltet men nu skulle det fanme være! Har købt mig fattig i bryg udstyr og den sidste detalje er selvfølgelig temperatur kontrol! Har skaffet mig et køleskab gratis og skal købe en inkbird i morgen men hvad bruger i af varmelegeme? Har set nogle af de dyre varmebånd og plader som er beregnet til det men helt ærligt er det virkelig nødvendigt? Kan man ikke få en lille fiks billig sag der er ligeså god? Det er jo kun vedligeholdelse/1-2 grader den skal kunne præsterer i et vel isoleret emne?

Andet spørgsmål! Da gæringsprocessen skaber energi i form af varme er den temp der står på opskriften rum temp eller urt temp? Man skal regne med at urten er et par grader højere end rum temp især hvis det er overgæring (høj aktivitet = mere energi). Ps denne info er fundet på dette super fede Forum.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Beerdumper »

Jeg bruger et varmebælte og har virket fint i mit køleskab i mit uisolerede skur, men har ikke prøvet med vinterfrosten endnu. Alternativer er varmeblæsere, glødepære mv.

Du skal regne med urtens temperatur, det er jo den temperatur gæren også er i. Og bare rolig, med mere udstyr i form af I en Tilt eller iSpindel kan du følge den aktuelle temp. i urten og korrigere på inkbird.

Har selv tænk på at føre temp. måler på inkbird igennem gærlås så den kan måle direkte i urten, men indtil videre sidder den tappet på siden med skumplast omkring, for at måle spandens temp. og ikke luften i køleskabet.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af JAFU »

Jeg bruger en Frost Vagt på 400W, vistnok købt i Bauhaus. Kostede omkring 200kr.
De 400W er for høj effekt, har jeg fundet ud af, så hvis jeg stod overfor at skulle finde en ny, ville jeg kigge efter en tilsvarende på 100-200W.
Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 20:59

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af peterlieberkind »

Har brugt dette varmekabel til jord:
https://www.planta.dk/shop/varmekabel-t ... 1256p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Så har jeg lagt kablet ind i rillerne på køleskabet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Borg »

Jeg har i mine håndbryggerdage fundet en almindelig (hvis de findes stadig) gløderørspære på 75 W som varmekilde. Det har været tilstrækkeligt til 30-40 liter urt.
Jeg har anvendt en frostvagt på 250 W til 110 liter urt. Her var det dog vigtigt, at den var i så stor afstand til temperaturføleren som muligt. Der er en større “eftervarme” i sådan en dims. Det kan eventuelt afbødes ved at styringen indstilles til at slukke før den ønskede temperatur er nået.

Det er urtens temperatur der er interessant, ikke omgivelserne.
Derfor er måling midt i urten det bedste sted. Og det gøres med et dykrør.
En tilt eller føleren tapet udenpå med isolering er næstbedst. De måler begge på overfladen af urten, ikke i midten.
Tredjebedst er at måle på omgivelserne.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Peterdanske »

Jeg bruger et varmekabel beregnet til krybdyr jeg alligevel har liggende, det er på 100w og er helt eminent til formålet.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Cervisia
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. dec 2021, 20:38

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Cervisia »

Tusind tak for alle svarende! Nu har jeg en masse gode ideer til varmeelementer!

Er der nogen der ved om man må proppe inkbird termostaten ned i urten for at måle i væsken? Jeg skal nok steriliserer den inden :)
Peterdanske
Indlæg: 119
Tilmeldt: 1. apr 2020, 22:04
Geografisk sted: Sydjylland

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Peterdanske »

Som tidligere skrevet, vil det bedste være et dykrør hvis du skal måle i urten.
Jeg har nogle hjemmelavede liggende i 30cm længde, fremstillet i syrefast rustfast stål, det fungerer super fint.
QUID QUID LATINE DICTUM SIT, ALTUM VIDITUR.
(Alt hvad der siges på latin lyder dybsindigt.)
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Borg »

Cervisia skrev:Tusind tak for alle svarende! Nu har jeg en masse gode ideer til varmeelementer!

Er der nogen der ved om man må proppe inkbird termostaten ned i urten for at måle i væsken? Jeg skal nok steriliserer den inden :)
Jeg ville ikke gøre det.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 10:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Jfinderup »

Jeg har set nogle foreslå at have føleren i en flaske med vand, f.eks. en sodavandsflaske.
Den kan stå fast i køleskab uden af skulle i gæringstanken.
Tanken er at den ikke måle lufttemperaturen i skabet, men simulere mere temperatur forandring i væske i stedet med den forsinkelse det nu tager en ændring at slå igennem. Det er ikke helt det samme som at have den i tanken, men det er tættere på og man er fri for at hive føler op og ned.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Borg »

Jfinderup skrev:Jeg har set nogle foreslå at have føleren i en flaske med vand, f.eks. en sodavandsflaske.
Den kan stå fast i køleskab uden af skulle i gæringstanken.
Tanken er at den ikke måle lufttemperaturen i skabet, men simulere mere temperatur forandring i væske i stedet med den forsinkelse det nu tager en ændring at slå igennem. Det er ikke helt det samme som at have den i tanken, men det er tættere på og man er fri for at hive føler op og ned.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Denne løsning er bedre end i fri luft. Det er vi helt enige i. Det giver en mindre hysterisk styring.

Men den kan på ingen måde sammenlignes med at have føleren i et dykrør ned midt i urten. Her måles på den termiske varme forgæringen giver. Og der styres i forhold til denne.

Det kan en flaske vand slet ikke gøre.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Per »

Jfinderup skrev:Jeg har set nogle foreslå at have føleren i en flaske med vand, f.eks. en sodavandsflaske.
Den kan stå fast i køleskab uden af skulle i gæringstanken.
Tanken er at den ikke måle lufttemperaturen i skabet, men simulere mere temperatur forandring i væske i stedet med den forsinkelse det nu tager en ændring at slå igennem. Det er ikke helt det samme som at have den i tanken, men det er tættere på og man er fri for at hive føler op og ned.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Jeg bruger dykrør monteret så der kan måles midt i urten. Det virker. Køb et dykrør med lomme i rustfri og syrefast kvalitet, monteres så der kan måles midt i urten. Proben ned i dykrøret. Der bliver den siddende til der skal tappes på fustage/flasker o.l. De andre oplistede løsninger er ikke optimale, hvis man ønsker at styre temperaturen i urten.
Mvh. Per.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Ctharth »

Hej

Af ren nysgerrighed, har du den bare løst i dykrøret eller fyldt det med glycerin eller lignende?


Har selv bestilt et dykrør til indbygning i min gærspand.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Per »

Ctharth skrev:Hej

Af ren nysgerrighed, har du den bare løst i dykrøret eller fyldt det med glycerin eller lignende?


Har selv bestilt et dykrør til indbygning i min gærspand.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
Løst. Diameteren i dykrøret er kun en smule større end proben. Det kan også blive lidt for unødigt besværligt.
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 21:46

Re: Varmelegeme til inkbird

Indlæg af Beerdumper »

Hvor køber i dykrør? Har i et billede...

Hvordan fastgør i det i gærspanden?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"