For lav OG?

Besvar
Kratgaarden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jan 2022, 21:11

For lav OG?

Indlæg af Kratgaarden »

Har brygget nogle bryg på færdigkit fra Brewolution. Har haft held med nogen bryg og har også hældt enkelte ud.
Mit største problem er at OG ligger meget under det der står på opskriften. Den sidste bryg skulle have en OG på 1071, min blev kun 1042. Nogen der har en løsning på det.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: For lav OG?

Indlæg af Jfinderup »

Kan du sætte flere ord på din mæske process? Det er oftest der det går galt.
Vand mængde, omrøring, temp. udskyldning(sparge) etc. Måske også valsning.
Mange af de opskrifter giver en standard mængde af strike vand (start volumen)... og ikke altid i forhold til det anlæg man har ... hvilket anlæg har du?

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Kratgaarden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jan 2022, 21:11

Re: For lav OG?

Indlæg af Kratgaarden »

Jeg har en Brewster Beacon 40. Jeg startede med mæskning ved 66 grader i 90 min.(65,4-67,5)
Urten bliver pumpet stille og roligt ned over malten fra start til slut.
Herefter opvarmede jeg urten til 77 grader. Udmæskede med 78 grader varmt vand ca. 18 liter med
ca. 1 liter pr. minut.
Temperaturen sat op til 100 grader, tilsat bitterhumle og tid sat på 60 min.
Efter 45 min. tilsat smagshumle, klar urt, muscovado sukker og krydderiblanding.
Efter de 6o min. fik urten lov at hvile i 5 min. herefter afkøling til 26 grader.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: For lav OG?

Indlæg af mhn »

Vi har storebror på 70L.

Vi får bedre effektivitet ved at røre i mæsken den første halve times tid, have en tynd mæsk (meget vand i forhold til malt), og udmæske i 20 minutter.

Hvordan er malten kværnet? Det virker som om, effektiviteten går ret galt hos dig.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: For lav OG?

Indlæg af Jfinderup »

Jeg har en Brew Monk og oplevede det samme de første par gange. Malten jan selvfølgelig males finere, men der er risiko for det stopper til (stuck mash). Jeg fandt ud af at opskrifterne var skrevet til den gamle Brewster hvor der ikke er så meget vand under maltpipen. Jeg fylder de 7-8 liter op for mit anlæg så det lige når op gennem sien i malt piben. Og så beregner jeg 2,7 - 3 L vand per kg. malt oven i. Det giver en en mere flydende mæsk som enzymerne bedre kan arbejde og sukkeret opløses i. Så må man reducere tilsvarende i sparge vandet så den samlede mængde holdes. Det er ikke altid der er plads til alt det vand i mæsken til en start, hvis man har en opskrift med meget malt, men så må man give den så meget dit anlæg kan trække og justere sparge mængden. Og ja, omrøring er vigtigt ellers søger recirkulationen ned i kanaler og når ikke rundt i hele malten.
PS. Til 25 liter opskrifter udmæsker jeg sjældent med mere end 10-12 liter. Med mindre det er en stærkere øl med meget malt.

Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
Kratgaarden
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. jan 2022, 21:11

Re: For lav OG?

Indlæg af Kratgaarden »

Jeg prøver at røre i malten under mæskning og ser om det hjælper. Tak for rådene.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: For lav OG?

Indlæg af Jfinderup »

Spændende..giv en melding
Der står i øvrigt ikke hvor meget vand du fyldte op med inden mæsken gik igang.
Du kan i øvrigt tage nogle prøver undervejs og se hvor din xG er under vejs i processen. Bare husk at lade dem køle ned til stuetemp. inden du aflæser. Den skal være over målet inden udmæskning, under målet efter udmæskning og lige inden kogning.... og så gerne være på målet efter kogning.


Sendt fra min SM-N986B med Tapatalk
Brew Monk & Fermzilla
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: For lav OG?

Indlæg af peos »

Det kan jo også være målingen, det er galt med. Hvad måler du med?
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"