SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Besvar
skoleprojekt
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. feb 2022, 22:45

SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af skoleprojekt »

Hejsa

Jeg går ligenu i 3g og vi har skulle lave en større skriftlig opgave omkring hvordan vi kan optimere den øl vi har brygget i skolen ( spitfire ale) bedst muligt, jeg har indtil videre kommet ind på:

- benytte ''kvalitets'' vand ( evt burtonisere vandet)
- at lade øllen lagre i et længere stykke tid for at undgå dannelse af for mange biprodukter
- temperatur ( ift mæskning)

Jeg er lidt på bar bund på hvad jeg yderligere kan komme ind på? Gæren er jo det mest essentielle i ølbrygning, men hvordan kan det optimere vores øl? Skal der bruges noget specifikt gær?

Håber at høre fra jer :)
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af Ctharth »

Hej

Spændende projekt og opgave, men Det er jo et meget åbent spørgsmål, og meget afhængig af hvad i ser som optimering.

Er det ift mest muligt alkohol så er mæskeeffektivitet og gær attenuation nok i fokus.

Snakker vi mere om smag så mangler i oven i det i har skrevet helt sikkert temperaturstyringen på fermenteringen for at give gæren stabile vilkår på dens optimum, god iltning inden pitch, pitch rate ift og og ingredienser valgt herunder gær valgt, friskhed af ingredienser etc.. Osv osv osv.

Så min opfordring vil være i beskriver den opskrift i har brugt i detaljer ift mæske program, ingredienser, fermenteringstemperatur og styring. Og så siger hvad er jeres fokus for optimeringen-> hvad vil i gøre bedre?. Så er der nok nogen der gerne vil byde ind med muligheder.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
skoleprojekt
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. feb 2022, 22:45

Re: SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af skoleprojekt »

Tak for dit hurtige svar!

Optimeringen er ift selve ølbrygningsprocessen, og hvordan man kan lave den bedste kvalitetsøl (ift smagen) . Jeg vil lige gøre jer opmærksom på at vi blot fik udleveret ingredienser af vores lærer, og dermed ikke har yderligere viden omkring friskhed af ingredienser osv.
Jeg skal komme ind på hvad vi kunne gøre bedre til næste gang, herunder ses opskriften. :)
Vedhæftede filer
øl opskriften.png
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af Ctharth »

Hej

Et par uddybende spørgsmål for at forstå hvad i ønsker at dreje på ift smagen og oplevelsen:

Hvad blev jeres OG
Hvad blev jeres FG
Hvor mange liter endte i med

Hvordan oplevede i øllen, og hvad kunne i tænke jer bedre ift:
Smagsmæssigt
Mundfølelse
Carboneringsmæssigt(mængden af brus)
Andet? (Farve, lugt etc.)


Undskyld de mange spørgsmål.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
skoleprojekt
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. feb 2022, 22:45

Re: SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af skoleprojekt »

Det helt iorden :)

Vi benyttede ikke OG og FG alligevel, da vi brugte et refraktometer istedet for. Vi endte med 3,5 liter.
Jeg valgte ikke selv at smage på det, da jeg ikke drikker alkohol. Jeg fik dog min klassekammerat til at smage, og han sagde at den faktisk var meget god. Den havde en fin balance imellem det lidt bitre og søde. Jeg ved godt du nok ikke kan bruge det til så meget, siden jeg ikke selv smagte på det, men sætter pris på at du vil hjælpe!

Da vi var en del der ikke smagte på øllen, vil vores lære helst have vi tager udgangspunkt i selve ølbrygningsprocessen/opskriften som vedhæftet.
Mclerch
Indlæg: 16
Tilmeldt: 20. feb 2021, 12:36
Geografisk sted: Munkebo

Re: SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af Mclerch »

Hvis det drejer sig om selve processen er der en del at hente under mæskningen og kogningen.. I skal dog bruge OG og FG for at se om i evt kan øge jeres effektivitet og derved få mere sukker ud af jeres malt.
Et par gode råd til at forbedrer jeres mæskning kunne blandt andet være - malt i forhold til vand - røre i malten under mæskning - forskellige temperature under mæskningen.
Under kogning er det vigtigt at vide hvor meget urt der bliver kogt af, så man kan eftergyde med det rette antal liter vand.
Brugeravatar
Ctharth
Indlæg: 79
Tilmeldt: 29. sep 2020, 16:26

Re: SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af Ctharth »

Hej igen

Enig med ovenstående, hvis i deler jeres refraktometer målinger kan vi evt estimere og og fg ud fra disse.

Og vær opmærksom på eftergydninen jo foregår før kogning, så i kan bruge erfaringen omkring jeres slutvolumen ift ønsket til at se om i skal øge sænke eller omfordele vand.

Ift fermentering kan stabil og rette temperatur give et andet smagsindtryk, delvis pga mindre stress på gæren og delvis pga gær har en tendens til flere Ester med mere jo højrere man kommer i deres optimal område. Så ønsker man et rent udtryk vil man typisk styre temperaturen i den nedre halvdel af gærens optimum og vil man have flere så højere. Varierende temperatur kan stresse gæren
og give off flavours.

Ønsker i et tørere finish (lavere fg) kan i sænke mæske temp, og ønsker i mere fylde kan den øges en smule så styrer i hvilke enzymer der har sit optimum i mæskningen.

Valsningen af malten kan justeres for at passe til ens process( men i har nok en forvalset malt så det er nok udenfor scope)


Ift bitterhed kan i øge den ved at skubbe mere af humlen over til bitter humle, sænke den ved at tilsætte senere eller sænke mængden af bitterhumle.

For humle aroma smag øg eller sænk de sene tilsætninger.

Der er ret mange knapper at skrue på så dette er bestemt ikke en fuldendt liste.

Mvh
Jesper


Sent from my iPhone using Tapatalk
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 08:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: SKOLEPROJEKT - hvordan laver man bedst mulige øl?

Indlæg af grøntoft »

Husk ALTID at notere ALT hvad I opdager. Jeg ved godt at det er lidt sent nu at skrive, men det er altid en god ide. Husk på det til næste projekt. Det kan godt være at den oplysning I finder virker overflødig, men store opdagelser er blevet gjort ved tilfælde, tag for eksempel opdagelsen af penicillin.

OG og FG er vigtige i forbindelse med måling af effektivitet og alkoholstyrke.

Hvis jeres Originale Gravity(vægtfylde) har været lav, så skal I ind og kigge på processen i forbindelse med fremstillingen af urten: Har I valset malten? Har I mæsket ved den korrekte temperatur? Har I mæsket længe nok? osv.

Hvis jeres Final Gravity er høj, så har I nye problemstillinger I skal tage i betragtning, for nu kan man måle en alkoholstyrke. Lav OG og høj FG resulterer i lav alkoholstyrke. Men hvorfor er OG høj? Temperatur under fermenteringen? Ringe vilkår for gæren under gæringen? Har det været et rent miljø som gæren har arbejdet under, eller er der andre ting der har spillet ind? Ville det have været bedre med en anden gær (ud fra hvilken attenuation gæren har, hvilke betingelser den gerne vil arbejde under, osv.)? osv. Det vil være godt at kunne anføre (hvis I finder frem til at en anden gær ville have været bedre i den givne situation) hvilke egenskaber den nye, alternative, gær har og hvordan den evt. bedre kunne fermentere urten.

Stil alle mulige spørgsmål og prøv at svare på dem, gerne med en forklaring i de tal i oplever og også gerne udregninger. Husk på, i sådan en opgave er det ikke det færdige øl der er resultatet. Det er processen, fejlene, beskrivelsen og forklaringerne der er det vigtige. Det er ok at lave fejl i en kemiopgave (hvilket jeg gætter på at det er), det vigtige er at kunne identificere fejlene og forklare dem, og også gerne komme med løsningsforslag til hvordan man i fremtiden kan rette de fejl.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"