Mødom på festfad

Besvar
Beerdumper
Indlæg: 41
Tilmeldt: 2. apr 2020, 20:46

Mødom på festfad

Indlæg af Beerdumper »

Hej Bryggere

Jeg skal til at tage mødommen på mit første 5 liter festfad. Det har nu eftergæret med sukker i 4 uger(3g per liter som foreskrevet). Er kølet i et døgn til 5 grader C.

Jeg har anvendt sikkerhedsventil (se billede).

Jeg har været YouTube igennem, og kan kun finde videoer hvor der bliver afstukket uden sikkerhedsventil.

Skal jeg bare jage igennem så ventil ryger med ned i fadet, eller er jeg helt gal på den?
Vedhæftede filer
20220221_142203 (1).jpg
20220221_142218 (1).jpg
peos
Indlæg: 727
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Mødom på festfad

Indlæg af peos »

Ja, det skal du. Og sørg for, at det er kølet godt ned, når du tapper. Så får du mere øl og mindre skum.

Og skummer det alligevel meget, når du har tappet lidt, så skal trykket hæves lidt. Men ikke for meget, for så overkarbonerer du fadet.
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Mødom på festfad

Indlæg af clucking »

peos skrev:Ja, det skal du. Og sørg for, at det er kølet godt ned, når du tapper. Så får du mere øl og mindre skum.

Og skummer det alligevel meget, når du har tappet lidt, så skal trykket hæves lidt. Men ikke for meget, for så overkarbonerer du fadet.
Nemlig. Jeg har også haft god erfaring med at så snart ventilen har sluppet gummidelen og er gået til bunds, så åbnes der for øl (før spyd kommer helt ned i øllet) således at trykket lige kan tages af fadet inden der tappes. Ellers havner det gerne i skum.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"