Belgiere omstikning mv.

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Belgiere omstikning mv.

Indlæg af Per »

Godmorgen.

Jeg har fået et All-grain kit – Rochefort 8 klon. Nu har jeg aldrig brygget Belgiere før, så der er dukket nogle spørgsmål op. Jeg er klar over at bl.a. gær, gæringstemperatur, pith-rate har stor betydning for et godt resultat, men i forbindelse med, at jeg har prøvet at læse op på emnet, er jeg stødt på følgende:

” Notes: Most Belgian ales should complete primary fermentation in about 5-8 days depending on the style. Extended primary durations are not recommended. After primary, the ale should be removed immediately from the yeast, (yeast dump or rack to secondary). Be careful not to oxygenate the ale if decanting to secondary. Most stated secondary temps for Belgian ales are anywhere from 34F to 50F. It is important to keep in mind that secondary for a Belgian ale halts aggressive fermentation, maintains and matures the ester profile, and begins to clarify the ale.” Kilde: Candisyrup.com

Som jeg læser det, anbefales det at omstikke efter primær gæring (ca. 5-8 dage) Nu er jeg klar over at der er mange divergerende holdninger til omstikning, men er der nogen her på forum, der har viden/erfaring om ovenstående udsagn/råd giver mening. Normalt omstikker jeg aldrig for at reducere risikoen for infektion.

Er der evt. andre gode råd at tage med ved brygning af Belgiere?

Mvh. Per.
Brugeravatar
fusse
Indlæg: 221
Tilmeldt: 7. sep 2010, 07:20
Geografisk sted: Hadsten
Kontakt:

Re: Belgiere omstikning mv.

Indlæg af fusse »

Når jeg brygger disse herlige belgier…. Lader jeg dem ofte stå på samme spand i 4 uger derpå kommer de på fustage…også en 1 til 2 mdr. (nogen gange meget længere) inden de bliver drukket eller via en itap på flasker.

En meget sjælen gang laver jeg omstik ,,, men det gæller så alle øltyper ….vis der er meget bundtrup så laver jeg omstik.
alias : Fusse

Sofus
http://www.detbettebryggeri.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Spar på vandet -- drik håndbryg.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"