Vienna lager gæring

peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Hej

Jeg er ved at gære en Vienna lager. I følge opskriften, skal den gære i 14 dage, derefter omstikkes og gæres i yderligere 21 dage.

Nu har den gæret i 8 dage og har en SG på 1014, den har en forventet FG på 1012. Gærlås er ikke aktiv længere.

Spørgsmålet er, skal den stadig stå på spand i de resterende 27 dage og hvad med diacetyl pause?


Sent from my iPhone using Tapatalk
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af loobie »

Det lyder som om den er ved at være færdig. Jeg ville stille den en uges tid ved stuetemperatur, og så se om den kommer længere ned. Varigheden af gæringen er ikke så vigtig. Det, der er vigtigt, er at den er gæret helt ned. På den anden side sker der ikke noget ved at den står længere. Det skal nok blive godt :-)
Omstikningen ville jeg springe over.
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Loobie - Tak for svar :) Ville du droppe omstikning, for at undgå risiko for infektion?
Tænker også jeg bør cold crashe


Sent from my iPhone using Tapatalk
loobie
Indlæg: 143
Tilmeldt: 19. mar 2014, 14:56

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af loobie »

Ja, også grundet risikoen for infektion, men jeg undlader omstikning primært grundet dovenskab.
Cold crashing er fint, men først når du er sikker på den ikke gærer mere, når du har målt samme SG med et par dages mellemrum. Og efter cold-crashing er der lagringen, enten på tank, fustage eller flaske.
Her er du naturligvis nødt til at smage den nogle gange undervejs, så du oplever hvordan den udvikler sig :)
Jeg håber, den bliver god.
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

loobie skrev:Ja, også grundet risikoen for infektion, men jeg undlader omstikning primært grundet dovenskab.
Cold crashing er fint, men først når du er sikker på den ikke gærer mere, når du har målt samme SG med et par dages mellemrum. Og efter cold-crashing er der lagringen, enten på tank, fustage eller flaske.
Her er du naturligvis nødt til at smage den nogle gange undervejs, så du oplever hvordan den udvikler sig :)
Jeg håber, den bliver god.
Håber også den er god, det lyder som en lækker øl :)

Havde tænkt mig at hælde den på fustage. Det er første gang, så er ikke 100% på fremgangsmåden. Som jeg har forstået det:

• Efter endt gæring, hæld øl på fustage
• Køl fustage ned til serveringstemp
• Tilslut CO2 og vent 1 uges tid
• Drik øl

Er det nogenlunde rigtigt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af Kofoed »

Efter endt gæring slår du fuldstændig koldt vand i blodet og venter mindst en uge mere ( Ved mig min. 3 uger totalt, gerne 4 )
Så køler du gærtanken ned ( Husk at den skal kunne få lidt luft ind på toppen ) og lader den stå mindst 4 dage kold, gerne en uge
Så tapper du på fustage og sætter tryk på med det samme. efter en lille uges tid er du klar med Øllet
Åben kun til gærtanken EN gang, og det er når du tapper på fustage - Ikke alt det fis der med at rende og måle, små smage osv - Duer ikke..

Good luck
Kofoed
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Kofoed skrev:Efter endt gæring slår du fuldstændig koldt vand i blodet og venter mindst en uge mere ( Ved mig min. 3 uger totalt, gerne 4 )
Så køler du gærtanken ned ( Husk at den skal kunne få lidt luft ind på toppen ) og lader den stå mindst 4 dage kold, gerne en uge
Så tapper du på fustage og sætter tryk på med det samme. efter en lille uges tid er du klar med Øllet
Åben kun til gærtanken EN gang, og det er når du tapper på fustage - Ikke alt det fis der med at rende og måle, små smage osv - Duer ikke..

Good luck
Kofoed
Tak for fif :)

Jeg tænkte på, hvordan holder folk deres ølhane og slanger/fittings rene? Og hvor ofte de rengøres de forskellige dele?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af Borg »

peterlieberkind skrev:Jeg tænkte på, hvordan holder folk deres ølhane og slanger/fittings rene? Og hvor ofte de rengøres de forskellige dele?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer Line Cleaner Color er din ven. Den bruges professionelt til fadølsanlæg o.l.

https://lundteknik.dk/produkt/beer-line ... -05-liter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Literprisen er lavere i 5-liters udgaven.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Borg skrev:
peterlieberkind skrev:Jeg tænkte på, hvordan holder folk deres ølhane og slanger/fittings rene? Og hvor ofte de rengøres de forskellige dele?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer Line Cleaner Color er din ven. Den bruges professionelt til fadølsanlæg o.l.

https://lundteknik.dk/produkt/beer-line ... -05-liter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Literprisen er lavere i 5-liters udgaven.
Ingen daglig rengøring af ølhanen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af Borg »

peterlieberkind skrev:
Borg skrev:
peterlieberkind skrev:Jeg tænkte på, hvordan holder folk deres ølhane og slanger/fittings rene? Og hvor ofte de rengøres de forskellige dele?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Beer Line Cleaner Color er din ven. Den bruges professionelt til fadølsanlæg o.l.

https://lundteknik.dk/produkt/beer-line ... -05-liter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Literprisen er lavere i 5-liters udgaven.
Ingen daglig rengøring af ølhanen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis det går vildt til, et pift IPA sprit, hospitalssprit eller andet desinfektion op i hanen. Og naturligvis aftørring udvendig, hvis man ikke kan tappe uden at hanen rører øllet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Borg skrev:
peterlieberkind skrev:
Borg skrev: Beer Line Cleaner Color er din ven. Den bruges professionelt til fadølsanlæg o.l.

https://lundteknik.dk/produkt/beer-line ... -05-liter/" onclick="window.open(this.href);return false;

Literprisen er lavere i 5-liters udgaven.
Ingen daglig rengøring af ølhanen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvis det går vildt til, et pift IPA sprit, hospitalssprit eller andet desinfektion op i hanen. Og naturligvis aftørring udvendig, hvis man ikke kan tappe uden at hanen rører øllet.
Alright Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Nu har jeg lidt startvanskeligheder med det fadøl.

Første problem var en utæt anstik til udgangen på cornelius’en. Skruede pakningen ud og gav den lidt ølfedt, ser ud til at det virkede. Er det normalt at de er utætte? Første gang den bruges.

Andet og største problem er at øllet er fladt. Den var stået med 0,8 bar i 12 dage ved 5 grader. Bør jeg bare skrue op for CO2’en og vente et par dage?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af GeheimBrau »

Min erfaring er at o-ringe/pakninger skal smøres ofte, dels er connectors nemmere at montere/afmontere og dels minimerer det utætheder (og forlænger formentlig dine pakningers levetid?)
Hvis du lufter ud på keg, er der så tryk på? Hvis ikke, så har du stadig en utæthed.

0,8 bar/11,6PSI minder mere om serveringstryk omend det burde give nogen kabonering over 12 dage ved 5°C.
Hvis ikke du har en utæthed, så prøv at øge trykket nogle dage, evt. kan du teste ved at tvangskarbonere.
GeheimBrau
/Gert
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Okay. Fulgte bare den karboneringstabel. Hvad bør jeg hæve den til?

Det fiser ud når jeg udlufter. Og CO2’en sidder jo bare på og viser de 0,8 bar.

Bør jeg skrue ned for trykket ved servering, for jeg bruger en Nukatap kompensator hane?


Sent from my iPhone using Tapatalk
peterlieberkind
Indlæg: 41
Tilmeldt: 8. aug 2021, 19:59

Re: Vienna lager gæring

Indlæg af peterlieberkind »

Nå… Jeg hævede trykket og nu kommer der stort set kun skum ud :( vil det sige, at det er overkarboneret og kan jeg redde det?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"