Graviator VS Plaato v3

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
Besvar
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Graviator VS Plaato v3

Indlæg af Photografen »

Hejsa Bryggere

Jeg ved godt at først nævnte er ret ny, men....er der nogen der kan forklare mig hvorfor jeg skal vælge en Graviator frem for en Plaato v3??

Skål
Per
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Graviator VS Plaato v3

Indlæg af Photografen »

ØV ØV 161 kig, men ingen kommentar :-(

jeg havde hørt at jeg skulle vente på Graviator'en men ved ikke helt om de reelt kan sammenlignes. Hvad siger I og hvad ville I vælge??
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Graviator VS Plaato v3

Indlæg af Borg »

Jag har kikket, men kender ingen af produkterne, og har heller ikke brugt dem.
Derfor har jeg ikke kommenteret.
Kunne være at de fleste andre er i samme situation? Eller kun har brugt den ene.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
lr-brew
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12. feb 2020, 16:35

Re: Graviator VS Plaato v3

Indlæg af lr-brew »

Jeg har en Tilt og en Plaato (v1).
Jeg ved ikke hvordan en Graviator fungerer, men det ser ud til at det er efter samme princip som en Tilt.

Jeg vil til hver en tid vælge Tilt fremfor Plaato af følgende årsager:
1) Plaato estimerer SG ved at tælle antallet af bobler som kommer igennem gærlåsen, men det er meget upræcist.
Det er min erfaring at differencen kan være over 10 SG point i forhold til korrekte værdi.

2) Temperaturen som Plaato viser er temperaturen i selve Plaato enheden og ikke i urten. Så reelt ser måler den blot rumtemperaturen, så hvis du bruger aktiv køling eller opvarmning af din urt kan du ikke bruge Plaatos temperaturangivelse til noget.

3) Hvis du gærer under tryk kan du ikke bruge Plaato til at måle antallet af bobler.

Når jeg har kontrolleret Tilts SG måling med en måling med hydrometer ligger Tilt højest +/- 2 SG point fra hydrometeret.
Tilt kan vise en lille fejlmåling når gæringen begynder og der er et tykt lag kräusen, men det retter sig ret hurtigt efterfølgende.

Tilt har den ulempe at den kommer i kontakt med urten, med risiko for inficering - det har jeg dog aldrig oplevet med mere end 40 bryg.
Jeg bruger udelukkende Plaato til at holde øje med hvornår min gæring begynder at tage fart og hvornår den begynder af aftage. Jeg bruger den aldrig til SG måling.

/Thomas
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Graviator VS Plaato v3

Indlæg af kbaggen »

Hej,
kig på mit project.....iBLOPPER, der i bund og grund er en DIY Plaato.........så hvis du har lyst til at lege med Arduino og lodde lidt selv kan jeg snildt hjælpe dig at lave en billig logger.

Dybest set, kan man sige at Plaato fordel er den ikke er i væsken. Mens TILT, GRAVIAOR, iSPINDEL skal i væsken og dermed har det problem at de flyttest noget rundt af gæren,.....og dermed heller ikke er super præcise.

Mvh, klaus
iblopper.bubble-logger.com
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 19:50

Re: Graviator VS Plaato v3

Indlæg af Photografen »

Hmmm.....kort sagt en siger ikke Plaato og en anden siger det stik modsatte.....forvirringen er total ;-)

Uanset Tusind tak for jeres input
HoegildBryghus
Indlæg: 94
Tilmeldt: 8. jan 2017, 23:10
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Graviator VS Plaato v3

Indlæg af HoegildBryghus »

Jeg bruger Ispindel, men begge metoder er ret usikre med hensyn til estimering af vægtfylde, jeg måler altid med flydevægt til sidst, og beregner alc. ud fra det, det eneste jeg ser på med Ispindel er om gærringen er færdig, værdierne må ikke ændre sig i minimum 3 dage, når du måler blop i gærrør får man også en ide om gæringen er færdig, men brygget kan godt frigive co2 selv om det er færdiggæret, ændring i barometertryk, temperatur rystelser af bryg mm.
MVH
Uffe Brun
Besvar

Tilbage til "Udstyr"