Omrører til min Elgryde

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Besvar
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Omrører til min Elgryde

Indlæg af Truntebryg »

Jeg har lavet en simpel omrører til min Elgryde:

Billede

Da jeg syntes at det med PC styringen af mæskeprogrammet er en rigtig spændende ting, så vil jeg meget gerne optimere Set-up til det absolut bedste.

Her er jeg sikker på at omrøring er vigtig, for et ensartet resultat.

En gammel – ubrugelig skruemaskine fra Netto – blev fundet frem. (har kun skruet 5 skruer, så ville batteriet ikke mere…) men en fast 1 A strømforsyning er loddet direkte til regulatoren inde i maskinen. Det ser ud til at køre fint med vand….

Billede

Et hulbånd – blev på bedste tekno stil, skruet sammen til en holder. Virker faktisk stabilt.

Billede


Her er så det snurrende vand, ”propellen” er dog ikke lavet af rustfri stål endnu …. Afventer lige en 8 mm rustfri gevindstang, da jeg tror det vil være er god ting med 2 sæt vinger.

MVH Søren Larsen
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af jakobø »

du skal tage højde for at mæsken er en del tungere at røre i end vand, så ikke nok med at motoren skal kunne klare det, men det skal dit røreblad også.
ellers bukker skidtet med risiko for at ridse gryden/rive din indsatssi i stykker.

jeg tror ikke det er nødvendigt at sætte en rører på der fylder gryden helt ud, i stedet kan du sætte en på der trækker mæsken op til overfladen, så vil du automatisk få rotation i mæsken.
Brygger lejlighedsvist.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Truntebryg »

Ja, der skal nok fifles lidt her, derfor bliver prototypen også med en gevindstang – således at vingerne kan ændres og evt. flyttes lidt op og ned. Den som er monteret nu, er ca 2/3 af grydens diameter.

Jeg kan godt lide at den kører over hele varmelegemet, så vandet helt sikkert bliver flyttet. Men du har ret, den store diameter kræver at vingen ikke er specielt kraftigt vinklet.

MVH Søren Larsen
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Søren Reinertsen »

Er din løsning en anden måde at cirkulere urten, altså i stedet for en pumpe?

Jeg forstår ikke helt hvorfor der skal røres rundt. Er det ikke "bedre" at malten bliver brugt som "si" ??
Og at der så bliver cirkuleret urt vha. en pumpe ?
jakobø
Indlæg: 1796
Tilmeldt: 2. sep 2006, 10:43
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af jakobø »

det er stadig en god ide at røre i uren selvom man recirkulerer for at der ikke skal dannes kanaler igennem mæsken.
Brygger lejlighedsvist.
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Søren Reinertsen »

Ah... Det kan jeg godt se.

Hvorlang tid før, skal man så stoppe, for at det bliver filtreret godt nok til at man får en næsten klar øl?

Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Truntebryg »

Er din løsning en anden måde at cirkulere urten, altså i stedet for en pumpe?
Ja – det kan man godt sige …. Efter mæskningen så hælder jeg hele bryggrøden over i et spand-i-spand filter, og først her filtrere jeg urten fra. (Jeg tapper de første 5-6 L tilbage igen, med et 2 L plastmål – indtil urten er forholdsvis klar, og så startes spargevandet)

Omrøringen er for at fjerne, det meget varme vand lige over bunden. Jeg har en meget kraftig formodning om at dette lille lag, ødelægger enzymerne og giver derved en dårlig effektivitet.


MVH Søren Larsen
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Morten L »

Er du kommet længere med eksperimentet?

Jeg har gået med tanker om omrøring et stykke tid, og fået kontakt til en som kan hjælpe med at lave den i rustfri.

Jeg regner med at få den lavet nogen linde som nedenstående.
Er der nogen der har erfaring med den mest effektive form på omrøreren?
Picture1.jpg
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Boje
Indlæg: 726
Tilmeldt: 4. nov 2007, 22:45
Geografisk sted: 6310 Broager

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Boje »

Hej Morten !

Ikke egen erfaring men jeg kunne forestille mig at noget i den her stil ville være idelt.
http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/essk ... 2729318984
For at det ikke skal være løgn har de en i rustfri ( jeg har valgt at se bort fra prisen) c",)

Men som inspiration må det kunne bruges eller søg på mørtelblander.

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Morten L »

Boje skrev:Hej Morten !

Ikke egen erfaring men jeg kunne forestille mig at noget i den her stil ville være idelt.
http://www.esska-teknik.se/cgi-bin/essk ... 2729318984
For at det ikke skal være løgn har de en i rustfri ( jeg har valgt at se bort fra prisen) c",)

Men som inspiration må det kunne bruges eller søg på mørtelblander.

Hilsen Bo
Jeg har prøvet en lignende, men syntes ikke det gav megen bevægelse i mæsken.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Thure
Indlæg: 106
Tilmeldt: 26. jul 2011, 23:05
Geografisk sted: Aalborg Øst
Kontakt:

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Thure »

Jeg sidder og undre mig. Hvorfor er det at I vil røre i mæsken? Jeg er udmærket godt klar over at de større/store bryggerier gør det, eftersom jeg selv har bakset rundt på et Kasper Schultz 10hL i et stykke tid, men der er en af grundene jo at hvis de ikke gør det vil malten falde sammen og blive for kompakt til at der kan sparges. Selv om der findes håndbryggere derude der har nogle store bryganlæg så tvivler jeg på at den gennemsnitlige 25/50L håndbrygger-setup er oppe i en størrelse hvor det er nødvendigt at røre i mæsken for at holde den flydende.

Meld endelig tilbage hvordan det går og om det har nogen effekt på det færdige øl!

jakobø skrev:det er stadig en god ide at røre i uren selvom man recirkulerer for at der ikke skal dannes kanaler igennem mæsken.
Du kunne også bare Batch Sparge, så er du ude over det pjat med channeling og tannin-udtrækning... :D
Senest rettet af Thure 28. jul 2011, 13:02, rettet i alt 1 gang.
Be a pragmatic brewer - Batch Sparge and Brew Strong!
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Truntebryg »

Thure skrev:Jeg sidder og undre mig. Hvorfor er det at I vil røre i mæsken?
Tjaa, efter at jeg fik fat i en rustfri gevindstang, og en rustfri plade – ja så har jeg ændret setup.

Omrøringen var nødvendig, for at fordele temperaturen. Min idé var jo et setup, hvor du startede computeren og gryden, og så gik du ellers ind igen.

De næste par timer kunne du jo følge opvarmningen – online, via netværket.

Rigtig rigtig smart – men, det går for langsom med opvarmningen. (jeg kunne dog snyde med initial stike) og jeg følte at jeg ikke rigtig havde styr på enzymerne. (for hvor meget laver de under opvarmningen)

Jeg er også blevet skeptisk over for, omhældningen til mit sparge filter. (iltning) Så her er setupet heller ikke så smart.

Men – jeg har stadig liv i anlæget, for måske (når jeg får 3 faser ind i bryggeriet) en dag, så kan det stå og passe sig selv når jeg så brygger en anden øl på mit gas anlæg.
Brugeravatar
Thure
Indlæg: 106
Tilmeldt: 26. jul 2011, 23:05
Geografisk sted: Aalborg Øst
Kontakt:

Re: Omrører til min Elgryde

Indlæg af Thure »

Aahh! Ja, hvis det er et problem med at få en ensartet temperatur i mæsken kan jeg godt se ideen bag.
Nu er det her jo nok en lidt dum kommentar, men har du set på hvordan Lonnie "AleNuts" Mac løser problemet med sit "Brutus 10/20" system eller hvordan MoreBeer løser det på deres "B3 Brew Sculpture"?
Begge systemer er så vidt jeg husker halvautomatiseret hvis ikke så godt som hel.
Be a pragmatic brewer - Batch Sparge and Brew Strong!
Besvar

Tilbage til "BrewControl"