Installation af software

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Besvar
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Installation af software

Indlæg af Listende-elg »

Husk!
BrewControl er gratis* software udviklet af undertegnede alias h-hansen.dk.
Der udstedes ingen garantier, men softwaren udvilkes af egen interesse, hvorfor den kan forventes at virke i rimelig udstrækning.
Gode forslag er altid velkomne, men ikke-konstruktiv kritik frabedes.

Installation af programmet
Programmet afvikles som en såkaldt ClickOnce applikation, der kræver forbindelse til internettet ved installation. Ved hver opstart tjekkes der automatisk for opdateringer, såfremt der stadig er forbindelse til internettet. Der sendes ingen personlige oplysninger retur til serveren.

Installation foregår her:
http://brewcontrol.h-hansen.dk/publish.htm

Bemærk at softwaren pt. er i en meget tidlig version - der er helt sikkert rigeligt med fejl og uhensigtsmæssigheder. Alle brugere opfordres til at poste alle problemer de måtte løbe ind i, i den dertil indrettede tråd.


* Programmet er indtil videre gratis. Det kan ikke udelukkes at der på et tidspunkt indføres en beskeden brugerbetaling, men i så fald garanteres alle betatestere en gratis licens.
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 11:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Installation af software

Indlæg af BalstedBryg »

Jeg har desværre ikke haft ret meget tid til at teste på BrewControl endnu, men nu melder jeg ind i kampen.

Ved ikke om indlægget har været tidligere men er allerede stødt på spørgsmål under installationen af drivere:
1) Til det medfølgende USB-RS232 kabel er en CD med drivere indeholdende 3 filer:
a) USB TO PRINT
b) Usb To Rs232 (340)
c) Usb To Rs232 (2303 includ 2 IC)
Hvilken af disse drivere er til kablet?
Er det korrekt at har man allerede har en COM port i sin PC, og dermed ikke skal bruge USB-RS232 kablet, er det ikke nødvendigt at installere driverne?

2) Jeg modtog med posten fra dig (Kasper) 2 stk. USB termometre "TEMPerl -40°C ~+120°C". Skal der bruges driver til dem, hvilken?

Er der andet jeg bør vide om installationen, tips eller faldgruber?

/BAS
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Installation af software

Indlæg af Listende-elg »

Hej Brian

1)

Jeg må indrømme at jeg ikke helt kan huske hvilken driver jeg valgte - muligvis fordi jeg havde installeret den på forhånd. Næsten alle enheder med inbyggede USB-RS232 controllere bruger samme driver.
Af de tre du lister der, vil jeg dog tro at det er B du skal vælge. Jeg er ret sikker på at den helt vil nægte at installere hvis du vælger den forkerte - men du må gerne melde tilbage herinde, hvilken der virker.

Det er dog helt korrekt at du ikke behøver at installere driveren hvis du bruger den indbyggede COM port - jeg vil dog opfordre dig til at sætte en diode ind imellem, da en 'ægte' RS232 port leverer +/-10V og ikke 0/5V som USB adapteren. Jeg ved ikke om relæet kan tåle negative spændinger. Se mere her: http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=17&t=2707

2) Lige præcis i dit tilfælde har du faktisk fået to forskellige termometre. Jeg havde et enkelt liggende i RS232 udgaven, og det var dig der fik det. Det bytter samme driver som ovennævnte USB-RS232 adapter, pudsigt nok.
HID udgaven, som de fleste andre har, kræver ingen driver. Hvis du sætter termometrene i computeren et ad gangen, er det nemt at identificere - for HID udgaven beder slet ikke om en driver. Det andet vil automatisk bede dig installere software (med mindre du altså allerede har installeret driveren jvf. ovenstående).

Ellers er der vist ikke noget der burde drille.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Brugeravatar
BalstedBryg
Indlæg: 350
Tilmeldt: 15. apr 2009, 11:56
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Re: Installation af software

Indlæg af BalstedBryg »

Hej Kasper, tak for dit svar.

Jeg har en COM port i PC'en og vælger kun at bruge HID måleren og sparer derved installation af drivere, så jeg har en RS232 temp måler med tilhørende driver til overs hvis nogen skulle være interesseret.

Så med ovenstående in-mente gik 'installationen' lige ud ad landevejen, og jeg kan nu tænde/slukke for stuelampen uden at installere noget som helst :-). Lige som det skal være. Der er dog en lille læk-strøm kan jeg se/måle på solid-state relæet, mon det har noget med valg af diode at gøre (Har brugt en 1N4105), eller det er COM portens minus der gør et eller andet. Det må jeg lige dykke ned i.

Men ellers er jeg en lille smule imponeret over softwaren ved første øjekast, har allerede mange ideer til brug af programmet. Glæder mig til at lære programmet nærmere at kende.

Godt arbejde :-)

/BAS
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Installation af software

Indlæg af Truntebryg »

Så vidt jeg husker er indgangs impedansen rimelig lav, 1-1k5 Ohm. Så der går noget strøm i ON tilstand.

I spærre tilstand burde der ikke være nogen strøm ...

MVH SL
Pilsner
Indlæg: 551
Tilmeldt: 28. aug 2008, 22:49
Geografisk sted: Viby J

Re: Installation af software

Indlæg af Pilsner »

den driller lidt med install i win 7
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Henrye
Indlæg: 11
Tilmeldt: 13. jul 2010, 20:46

Re: Installation af software

Indlæg af Henrye »

er der også software til os der ikke bruger Windows
fek.s Open SuSe eller Ubuntu Linux
pipefiter
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. aug 2010, 23:55
Geografisk sted: 6200 Aabenraa
Kontakt:

Re: Installation af software

Indlæg af pipefiter »

Hej.
jeg har ikke forstået budskabet med dette program.

Har jeg ret i at via pc og temp føler kan styre sit bryg alt efter hvormange føler og elektris styret ventiler man har man har.

Findes der ikke en dansk manual til dette program. så sådan en gammel fjols som mig evt kan blive insspireret af dette program.

Måske er der en som har dette program somkunne finde på at vise det til mig.

på forhånd mange tak

MVH flemming 6534
Besvar

Tilbage til "BrewControl"