Wit bier problemer

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jollese
Geografisk sted: Aalborg

Wit bier problemer

Indlæg af jollese »

Hej folkens :)

Så fik jeg efter længe venten samlet mig sammen til at lave min første øl. Vi var 4 venner som blev enige om at lave 2 øl hver af 25 liter. Ved nærmere eftertanke var det nok lidt for ambitiøst da vi startede kl 8 lørdag morgenen og sluttede kl 1 søndag nat.. En lang dag med mange problemer som vi fik løst der var dog nogle problemer som vi ikke fik løst og ikke helt kan finde svar på..

Første problem var mæskningen. Vi brugte en elgryde hvor vi satte en gærspand med huller ned i problemet kom ved udmæskningen (kan ikke lige huske det helt rigtige ord). Spanden er med 2,5 mm huller hvilket jeg har fået at vide skulle være det optimale? under udmæskningen hvor vi hældte det 78 grader varme vand over for at vaske sukker ud endte det med at der ikke var noget flow. Efter en del bøvlen hvor vi prøve og se om et støre vandtryk kunne presse vandet igennem malten uden noget bedre resultat. Derefter prøvede vi at putte malten i nogle humleposer for at se om det måske kunne hjælpe problemet. Stadig uden resultat. så prøvede vi med gamle stofbleer hvortil der bare kom så meget grums at selv de blev stoppet til.. Tilsidst måtte vi dog erkende at vi måtte tage støvet som det var hvilket vi langt fra er tilfredse med.

Spørgsmålet er om der er nogen som har oplevet samme problem?
Kan vi undgå det en anden gang?
Jeg har noget klaring som hedder Isinglass kan jeg bruge det efter gærring for at den bliver bare en smule acceptabel klar?
Kan det bliver for gammelt?
Er det muligt at malten er malet for fint og problemet er opstået der igennem? (malten blev bestilt valset)

Opskrift http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cg ... ch=aalborg

Det var en lang dag med en masse sjov. Dog ville vi gerne have været en 6 timers mæskningen foruden :P
Truntebryg

Re: Wit bier problemer

Indlæg af Truntebryg »

Lad være med at bruge hvede ....
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

Truntebryg skrev:Lad være med at bruge hvede ....
Ja, hvede kræver lidt træning hvis man skal bruge det i større mængder. Jeg har selv oplevet 2-3 timers mæskning (stuck mash) når jeg bruger over 50% hvede.
Lav nogle ales og få lidt mere føling med processen inden du/i begynder på det mere komplicerede.

Hvis du bruger en Wit gær skal der komme gærsvæv i øllet så der er ikke sikkert det er en god ide at bruge klaringsmidler.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Det er svært, når der er en Wit på programmet.

Filteret dannes af kernernes skaldele, ikke af spanden med hullerne i. Den er reelt bare beregnet til at bære maltlaget, som altså er filteret.
Problemet med hvede er, at der ingen skaldele er omkring kernerne, og derfor heller ikke noget til at bidrage til filterlaget. Filteret skal altså dannes af byggens skaldele alene, og det er ikke altid tilstrækkeligt. Så pakker hveden sammen som en dej.

Nogle gode råd er:
1) Brug aldrig mere end 60% hvede i dit bryg. Resten skal være byg. Start gerne med maksimalt 40% i de første bryg, og øv jer på det først.
2) Si urten meget langsomt fra. Gerne helt ned til en halv liter i minuttet eller mindre. Så klapper maltlaget ikke så let sammen og giver stucked mash.
3) Lav i mæskningen en syrepause ved 45 grader. Det hjælper lidt på den klister-effekt som hvede har (ligesom mel når du laver dej).
4) Tilsæt skaller fra ris, havre e.l. Samme mængde som malten selv fylder. Det er ikke helt let at få fat i dem, men hos f.eks. havregrynsproducenter er skallerne et affaldsprodukt.

Skulle man alligevel få stucked mash (hvad vi alle nok har prøvet), så kan situationen reddes ved at røre hele mæsken godt op igen, og recirkulere lidt urt, og fortsætte med at si og sparge.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
kvikky
Geografisk sted: Ryaa, Aabybro

Wit bier problemer

Indlæg af kvikky »

Borg skrev: 4) Tilsæt skaller fra ris, havre e.l. Samme mængde som malten selv fylder. Det er ikke helt let at få fat i dem, men hos f.eks. havregrynsproducenter er skallerne et affaldsprodukt.
Lund har fået havreskaller på lager, så nu er de lette nok at få.

Mvh Brian Urth.
jollese

Indlæg af jollese »

Det er bare pokkers svært at lave hvede øl uden hvede.. =) Og havde vi vist at det gav sådan noget gris og bøvl havde vi nok sprunget den over.
Nimbus39 skrev: Ja, hvede kræver lidt træning hvis man skal bruge det i større mængder. Jeg har selv oplevet 2-3 timers mæskning (stuck mash) når jeg bruger over 50% hvede.
Den første øl vi lavede var en IPA som gik ganske fint og vi tog alt det vi lærte af gode ting med videre så vi følte os da lidt bedre forberedt end hvis vi kastede os direkte ud i det.
Borg skrev: Filteret dannes af kernernes skaldele, ikke af spanden med hullerne i. Den er reelt bare beregnet til at bære maltlaget, som altså er filteret.
Problemet med hvede er, at der ingen skaldele er omkring kernerne, og derfor heller ikke noget til at bidrage til filterlaget. Filteret skal altså dannes af byggens skaldele alene, og det er ikke altid tilstrækkeligt. Så pakker hveden sammen som en dej.
Det virkede som sådan et fedtet dejleg i viskestykkerne som vi prøvede at si.
Borg skrev: Nogle gode råd er:
1) Brug aldrig mere end 60% hvede i dit bryg. Resten skal være byg. Start gerne med maksimalt 40% i de første bryg, og øv jer på det først.
2) Si urten meget langsomt fra. Gerne helt ned til en halv liter i minuttet eller mindre. Så klapper maltlaget ikke så let sammen og giver stucked mash.
3) Lav i mæskningen en syrepause ved 45 grader. Det hjælper lidt på den klister-effekt som hvede har (ligesom mel når du laver dej).
4) Tilsæt skaller fra ris, havre e.l. Samme mængde som malten selv fylder. Det er ikke helt let at få fat i dem, men hos f.eks. havregrynsproducenter er skallerne et affaldsprodukt.

Skulle man alligevel få stucked mash (hvad vi alle nok har prøvet), så kan situationen reddes ved at røre hele mæsken godt op igen, og recirkulere lidt urt, og fortsætte med at si og sparge.
Syrepause går ud på at lade sin mæske stå til den kommer ned på 45 grader også holde den den i nogle minutter eller??
Vi prøvede at rode op af flere omgange men kunne bare ikke få det til at virke
Brugeravatar
Tiedt
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Tiedt »

Nu kan jeg se på jeres opskrift at i bruger omkring en tredjedel hvedemalt, havre og byg flager. Det burde ikke være nok til at få stuck mash. Så jeg gætter på at jeres lautering /sparge procedure er problemet. Måske har jeres malt ikke været blandet ordentligt fra start så i har kunnet få nogle lag af ? Eller hvordan med selve lauteringen og spargen, lod i mæsken løbe tør så malten kunne synke sammen og kitte til? kunne det tænkes at spargevandet ikke var varmt nok, 78 C? det er nok nogle af disse parametre jeg ville kigge på. Måske er i endt med at få Bryggummi mæsken, det kan undgås hvis man lægger en beta-glukanase trin ind i starten mæskningen i 15-20 minutters tid.

Selv har jeg lavet flere hvede øl, nogle med mere hvede malt end byg, og selv dem har jeg aldrig fået Stuck. Den sidste er lavet rent på hvede 60 % malt og 40 % umaltet hvede. tilsat 2 kg havreskaller som lige fik lidt varmt vand at bløde op i, og som jeg hældte fra inden jeg tilsatte det. Det kan jeg anbefale for nøj, hvor kom der meget snavs med ud. Malten var færdigt mæsket og jeg startede med et lag af skaller i bunden af min si-spand og så blandede jeg resten i mæsken. Ingen problemer det løb så smukt igennem og min effektivitet var iflg beercalc 83%.
Vh. Christian Tiedt
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

jollese skrev:Syrepause går ud på at lade sin mæske stå til den kommer ned på 45 grader også holde den den i nogle minutter eller??
Vi prøvede at rode op af flere omgange men kunne bare ikke få det til at virke
Næsten rigtigt.
Du varmer dit mæskevand op til 44-48 grader, og kommer din malt i. Så falder temperaturen til 41-45 grader, hvor den holdes i 30 minutter. Derefter hæves den til almindelig mæsketemperatur jf. opskriften.

Jeres opskrift giver kun 44% malt på byg, og dermed meget lidt skaldele fra kernerne. Resten er hvede eller valset havre og byg, hvor der - som med hveden - ikke er skaldele.
Lad jer ikke gå på af en uheldig oplevelse, men prøv at bruge mine råd næste gang. Så kan I også få lavet en god Wit.
Den jeg selv bruger kan I finde på min hjemmeside, sammen med mæskeprogrammet.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
jollese

Indlæg af jollese »

Vi brugte en elgryde hvor vi satte en alm 25 liters gærspand i. Gærspanden har 2,5 mm huller. Under mæskningen sørgede vi for at blande ved henholdsvis at tappe 1-2 liter væske ud og hælde oven på og røre jævnligt med en ske. For at sikre det ikke blev fur stiv en mæske kørte vi forholdet 1:3 (kg mæske : l vand).
Ved sparning satte vi en tallerken på toppen og hældte så vand ned på den. (vi prøvede også uden tallerken det satte sig stadig fast) For at være sikre på tingene ikke "klistrede" sammen fordi der ikke var væske var der altid 2-3 cm væske over tallerkenen.
nicolajvaleur

Sv: Wit bier problemer

Indlæg af nicolajvaleur »

Jeg har med succes smidt 500 g risskaller i en stuck mash.... Rørt hele molevitten rundt og fået gang i processen igen....

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2
Brugeravatar
redec
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af redec »

Jeg tænker, at hvis man gerne vil lave et bryg med f.eks. kun 40% bygmalt og 60% hvedemalt + gryn kan man så gøre det ved at bruge 50% bygmalt også bare kværne det så groft, at effektivitetet bliver så ringe, at det kun svarer til 40% ? Hvedemalten kværner man på normal vis. På den måde får man en relativt stor procentdel skaller fra byg. Bare en tanke.

/ Claus
Brugeravatar
Tiedt
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Tiedt »

Borg skrev:
Jeres opskrift giver kun 44% malt på byg, og dermed meget lidt skaldele fra kernerne. Resten er hvede eller valset havre og byg, hvor der - som med hveden - ikke er skaldele.
Crap, fik ikke set at der er 2 poster med hvede malt i jeres opskrift, så kan man jo bedre forstå det der med stuck mash....
Vh. Christian Tiedt
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."