stout på over 13 %

Redaktør: Co-Admin

Besvar
all
Indlæg: 227
Tilmeldt: 6. apr 2011, 21:07
Geografisk sted: Aarhus
Kontakt:

stout på over 13 %

Indlæg af all »

hej jeg går og tænker på at lave en meget stærk Stout som minimum 13 % men meget gerne på 15 hvis det kunne lade sig gøre.
jeg har ikke brygge en øl på over 10 % endnu så er der nogle der har nogle ideer til hvordan jeg lige gør det
og hvilken slags gær skal jeg bruge til dette
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: stout på over 13 %

Indlæg af beerbuster »

Lav en stærk Base imp.stout...1000 - 1100 OG - og tilsæt sukker hver gang fermenteringen går lidt i stå...dvs. ca hver anden dag, sørg for at mængden af hvid eller brun sukker ikke overstiger 10 - 15 procent..som gær tror jeg jeg ville vælge enten den super alkohol tolerante fra Whitelabs, eller også bare en røvfuld S05..den er ikke så svær at have med at gøre og du får et stort cellcount fra "The get go"...ilt urten godt ved pitch..og evt. 12 timer senere igen..

Skål og sikke da en mundfuld du vil lave..tror vores den mest potente ramte 12%
Senest rettet af beerbuster 22. apr 2012, 19:45, rettet i alt 1 gang.
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Brugeravatar
genbo
Indlæg: 163
Tilmeldt: 11. jun 2010, 08:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: stout på over 13 %

Indlæg af genbo »

du kunne jo starte med at lave gasolin på 11% og bygge derfra
har selv lavet gasolin jeg ramte 11,4% uden at smide sukke i.
opskriften på gasolin er herinde i forum,så det er bare at søge efter den.
det var en øl som nogle stykker herindefra lavede sidste år til maj-bryg
skide god øl takker alle der var med til at bygge den op
en skam det ikke blev til maj-bryg iår
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: stout på over 13 %

Indlæg af Morten L »

Spraymalt/sukker for at booste alkoholen.

Evt en dobbeltmæskning som Jens gjorde til 1. maj brygget.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: stout på over 13 %

Indlæg af morfmir »

all skrev:hej jeg går og tænker på at lave en meget stærk Stout som minimum 13 % men meget gerne på 15 hvis det kunne lade sig gøre.
jeg har ikke brygge en øl på over 10 % endnu så er der nogle der har nogle ideer til hvordan jeg lige gør det
og hvilken slags gær skal jeg bruge til dette

Hej All

Sådan en potent øl bryggede vi sidste år. Det blev en fantastisk øl. Halvdelen blev lagret på egefad i 3 måneder og den er endnu bedre.
Du kan tjekke opskriften her

http://oelbanditterne.com/?page_id=34" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg tilsatte alt sukkeret under kogningen. Gæren var en WLP001, husk at der skal enorme mængder gær til så stor en øl. Og masser af ilt, jeg iltede både lige efter gæren kom på og igen efter 24 timer. Jeg startede op med 2 glas gær i 2X2liter starter, de blev delt i endnu 2X2 liters starter. Så det svaret i alt til en starter på 8 liter. Når jeg en anden gang skl brygge en så stor øl igen vil jeg bruge tørgær og ren medicinsk ilt.

Gæren var rigtig træt da det kom til at lave co2 i flaskerne. Der gik næsten 3 måneder før der var antydningen af brus.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: stout på over 13 %

Indlæg af søreno »

Jeg vil foreslå wlp 099, hvis du ikke vil bruge tørgær. Det er den meget alkoholtolerante fra white labs. Jeg brugte den i en barley wine, som godt nok ved en fejl kun ramte lidt over 10%. Den skulle have været lidt højere. Men den gærede ned som en drøm. Rimeligt hurtigt og problemfrit og hurtig karbonering.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: stout på over 13 %

Indlæg af Truntebryg »

morfmir skrev:Gæren var rigtig træt da det kom til at lave co2 i flaskerne. Der gik næsten 3 måneder før der var antydningen af brus.

/Thomas
Det tror da pokker, med 15% i "blodet" bliver det da mere pjat end arbejde ...
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: stout på over 13 %

Indlæg af jkjen »

Jeg kan tilslutte mig SørenO's erfaring. WLP099 er yderst driftstabil når det kommer op i høje procenter. Tilsæt gerne sukker/DME/LME løbende, hver eller hver anden dag, som foreskrevet af Whitelabs.
Jeg nåede vist nok omkring 13.5% på en Barley Wine, så det er ret uproblematisk. WLP099 går bare til den!
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"