Leder efter en intens humlesmag...

Besvar
skott
Indlæg: 75
Tilmeldt: 18. jan 2011, 13:16
Geografisk sted: Silkeborg

Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af skott »

Jeg har fået fingre i en helt masse amarillohumle(5kg blade...!), så jeg skal i gang med at brygge noget øl med masser af humlesmag :-) Jeg har strikket en APA sammen, som jeg tænker er et godt sted at starte....

Hvad tænker I om opskriften? Vil jeg få den der intense humle smag, som alle vi humleelskere godt kan li'??

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
5,00 kg Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett) (5,9 EBC) Grain 1 96,2 %
0,20 kg Cara Ruby 50 (Castle Malting) (50,0 EBC) Grain 2 3,8 %
25,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 60,0 min Hop 3 22,3 IBUs
25,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 10,0 min Hop 4 8,1 IBUs
100,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 5,0 min Hop 5 17,7 IBUs
200,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 1,0 min Hop 6 7,7 IBUs
2,0 pkg Liberty Bell M36 (Mangrove Jack's #M36) Yeast 7 -

Gravity, Alcohol Content and Color
Est Original Gravity: 1,055 SG
Est Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,9 %
Bitterness: 55,7 IBUs
Est Color: 11,3 EBC

Jeg regner desuden med at tørhumle med 100-200 gram Amarillo i ca. 5 dage...


Som et sidespørgsmål: Er der nogen der har erfaringer med den nye gær Liberty Bell M36 fra Mangrove Jack's???

/Skott
Brugeravatar
martin_pedersen
Indlæg: 413
Tilmeldt: 6. okt 2011, 14:49
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af martin_pedersen »

Hvis du lige sender et eksemplar så skal jeg vurdere den [WHITE SMILING FACE] den bliver sprød og en fed humle men smid de sidste 200 gram i ved flameout/whirlpool så koger du intet af aromaen.. maris otter komplementere humlen rigtig fint. Jeg har lavet en lignende med halv otter og halv Pale mega lækkert

Sendt fra min SM-G925F med Tapatalk
All right, brain, I don't like you and you don't like me - so let's just do this and I'll get back to killing you with beer.

Martin

Ps. Det skal nok blive til øl!
Jon
Indlæg: 299
Tilmeldt: 28. maj 2008, 23:20
Geografisk sted: 8600 Silkeborg

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af Jon »

Med mængden af humle og bitterhed så er du vel mere over i en IPA. Jeg ville skiftet cara malten ud (eller suppleret) med en på 120 ebc og (mindst) 10 % af maltmængden. For at give humlen lidt mere modspil samt få en lidt mørkere farve. Men det er en smagssag. Det er intet forkert at beholde den lys og med kun lidt cara. Det bliver en spændende øl med al den humle.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--------------------------
Mvh/Jon
8600 Silkeborg
Goldenhammer
Indlæg: 411
Tilmeldt: 30. aug 2013, 13:36
Kontakt:

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af Goldenhammer »

skott skrev: 25,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 60,0 min Hop 3 22,3 IBUs
25,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 10,0 min Hop 4 8,1 IBUs
100,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 5,0 min Hop 5 17,7 IBUs
200,00 g Amarillo [9,20 %] - Boil 1,0 min Hop 6 7,7 IBUs
Du kan sagtens komme mere humle i.

Din BU/GU er omkring 1, hvilket er fint til en amerikansk IPA. Hvis du ønsker en frisk og intens humle smag og kan acceptere, at den skal drikkes relativt hurtigt, så kan du prøve følgende:

- Reducer den mængde humle du koger i 60 minutter til en mængde, der giver 5 IBU. Dette giver dig mulighed for at komme mere humle i senere i kogningen.
- Du kan komme noget almindelig hvidt sukker i for at øge OG. Dette betyder, at du kan øge mængden af humle og dermed øge din IBU uden at BU/GU forholdet ændrer sig.
- Når du har bestemt dig for hvor meget smags- og aromahumle du vil have i, kan du gange den mængde 2 og evt. tilsætte den under mæskningen. http://byo.com/hops/item/1122-mash-hopping-techniques

Så får du din intense humle smag. Om det bliver for meget er vel en smagssag.
mvh

Martin Guldhammer
https://www.facebook.com/groups/Guldhammer.Beer.Club" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/guldhammer.nanobryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Ajes
Indlæg: 142
Tilmeldt: 19. apr 2012, 17:00
Geografisk sted: Århus C

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af Ajes »

Hvis jeg var dig, så ville jeg helt droppe den tidlige tilføjelse af humle (60 minutter) og i stedet smide noget mere humle i ved 10 og 1 minut. Når vi laver IPA, så har vi droppet den tidlige humle, fordi vi mener, at en god IPA primært skal have masser af humlesmag og humlearoma. Bitterheden er sekundær, og skal helst ikke være for høj. Jeg vil mene at det er bedst at skyde efter et IBU/OG forhold på 0,75 på IPAer.

Det er selvfølgeligt en smagssag, om man bedst kan lige en IPA mad masser af humlearoma og smag, en IPA der er vildt bitter, eller den bløde mellemvej. Efter min mening er problemet ved den bløde mellemvej bare, at bitterheden hurtigt bliver for dominerende når øllet har stået nogle måneder, og den derfor hurtigt kammer over og bliver for bitter i forhold til humlearoma og smag.
skott
Indlæg: 75
Tilmeldt: 18. jan 2011, 13:16
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af skott »

Ajes skrev:Hvis jeg var dig, så ville jeg helt droppe den tidlige tilføjelse af humle (60 minutter) og i stedet smide noget mere humle i ved 10 og 1 minut. Når vi laver IPA, så har vi droppet den tidlige humle, fordi vi mener, at en god IPA primært skal have masser af humlesmag og humlearoma. Bitterheden er sekundær, og skal helst ikke være for høj. Jeg vil mene at det er bedst at skyde efter et IBU/OG forhold på 0,75 på IPAer.

Det er selvfølgeligt en smagssag, om man bedst kan lige en IPA mad masser af humlearoma og smag, en IPA der er vildt bitter, eller den bløde mellemvej. Efter min mening er problemet ved den bløde mellemvej bare, at bitterheden hurtigt bliver for dominerende når øllet har stået nogle måneder, og den derfor hurtigt kammer over og bliver for bitter i forhold til humlearoma og smag.
Havde også overvejelser om næsten at udelade 60-minutters-humlen, men var usikker om det vil blive for ubalanceret, med den lave bitterhed. Jeg tænker dog at den oplevede bitterhed vil blive høj nok til at det overhovedet ikke bliver et tema...Tror det ender med at jeg bliver nødt til at brygge begge versioner, når jeg nu har rigeligt med humle til rådighed :-)
skott
Indlæg: 75
Tilmeldt: 18. jan 2011, 13:16
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af skott »

Jon skrev:Med mængden af humle og bitterhed så er du vel mere over i en IPA. Jeg ville skiftet cara malten ud (eller suppleret) med en på 120 ebc og (mindst) 10 % af maltmængden. For at give humlen lidt mere modspil samt få en lidt mørkere farve. Men det er en smagssag. Det er intet forkert at beholde den lys og med kun lidt cara. Det bliver en spændende øl med al den humle.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Er helt med på din tanke om cara-120, men det er tanken at den skal være meget tør og sprød...og jeg har i øvrigt brugt maltsammensætningen før, med stor succes :-)
skott
Indlæg: 75
Tilmeldt: 18. jan 2011, 13:16
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af skott »

Goldenhammer skrev: ...Når du har bestemt dig for hvor meget smags- og aromahumle du vil have i, kan du gange den mængde 2 og evt. tilsætte den under mæskningen. http://byo.com/hops/item/1122-mash-hopping-techniques

Så får du din intense humle smag. Om det bliver for meget er vel en smagssag.
Har godt læst den historie og også bogen "Hops"...(nu bliver jeg jo nødt til at brygge tre varianter af samme øl...) Største udfordring er at jeg ikke selv har nogen udfordringer med voldhumlede øl, men den må også godt kunne drikkes af andre...
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: Leder efter en intens humlesmag...

Indlæg af beerbuster »

Ikke mere vrøvl og nonsens.. :-) læs hvad mesteren selv siger
http://www.homebrewersassociation.org/h ... e-cilurzo/" onclick="window.open(this.href);return false;

(og kontakt mig iøvrigt gerne hvis du vil af med lidt Amarillo)

Peter
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"