Project byg mit eget fadølsanlæg.

Alt i udstyr, flasker, Keg´s, osv.
CarstenM
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Project byg mit eget fadølsanlæg.

Indlæg af CarstenM »

Vangsgaard skrev: I mellemtiden har jeg lige afhentet 5 stk brugte 19l fade, er der nogen ting man skal være opmærksomme på inden man tager brugte fade i brug? 4 af dem står med CO2 tryk, et uden da det har været åbnet
At de står med tryk viser jo at de kan holde trykket.
Jeg ville vaske dem og desinficere dem før brug.
Glimrende produkt, der opløser eventuelle aflejringer. Køb også en WC-børste, da den kan nå ned i fustagen. Kan også købes som en Corneliusbørste hos pushere, men en WC-børste er lige så god.
Priser finder du hps pusherne, og drøjheden er fin. Du skal jo ikke fylde fustagen op. Først rengøres med børste og koldt vand. Hæld så 2-3 liter meget varm Keg Clean opløsning i, sæt låget på, og giv den lidt tryk. Ryst fusagen nogle gange. Sæt den med bunden ned i nogle minutter. Rust igen, og sæt den med toppen ned. Gentag eventuelt et par gange mere. Sørg også for at der kommer noget gennem ventilerne. Tag trykket af, og brug igen børsten.
Skyl så efter med rent vand et par gange.
Derefter lidt desinficering på dem, sæt tryk på til de skal bruges igen.
CarstenM

Indlæg af CarstenM »

Og by the way, jeg har en automatisk "Borg's vaskemaskine" stående som kan vaske og desinficere for dig. Og en slange med adapter til kompressor så du kan sætte tryk på fustager med alm. trykluuft. Det kan lånes for en flaske af dit IPA
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Jeg kan se de er med røde pakninger (Ind & ud) har lidt dårlig langtids erfaring med dem. Pil dem af - vask dem godt i varmt vand - tør godt og giv dem ølfedt, så kører de igen.

Problemet har været, at de beholder den flade form efter 6-8 uger på køl og med connector på. Hvis du så skifter connector/ hane så er det ikke sikkert de holder tæt. Men det finder du hurtigt uf af ;-)
Vangsgaard
Geografisk sted: Vejen/Kolding

Indlæg af Vangsgaard »

CarstenM skrev:Og by the way, jeg har en automatisk "Borg's vaskemaskine" stående som kan vaske og desinficere for dig. Og en slange med adapter til kompressor så du kan sætte tryk på fustager med alm. trykluuft. Det kan lånes for en flaske af dit IPA
Det kunne jeg godt finde på at holde dig op på. Hvad bruger du adapteren til kompressor til? Er det når du skylder rensevæske igennem? Har du evt. tid idag til jeg kan komme forbi sparke lidt til dit fadøls setup - kunne godt bruge et par fif til rensning osv. for lige at komme igang :-).
Vangsgaard

Indlæg af Vangsgaard »

Truntebryg skrev:Jeg kan se de er med røde pakninger (Ind & ud) har lidt dårlig langtids erfaring med dem. Pil dem af - vask dem godt i varmt vand - tør godt og giv dem ølfedt, så kører de igen.

Problemet har været, at de beholder den flade form efter 6-8 uger på køl og med connector på. Hvis du så skifter connector/ hane så er det ikke sikkert de holder tæt. Men det finder du hurtigt uf af ;-)
Takker - findes der en alternativ pakning der er bedre?
Vangsgaard

Indlæg af Vangsgaard »

Der kom lidt udstyr hjem idag - nu mangler jeg bare tiden til at få realiseret min kegerator :-)
IMG_7720.JPG
IMG_7720.JPG (1.16 MiB) Vist 8312 gange
IMG_7721.JPG
IMG_7721.JPG (1.69 MiB) Vist 8312 gange
IMG_7722.JPG
IMG_7722.JPG (1.73 MiB) Vist 8312 gange
IMG_7723.JPG
IMG_7723.JPG (1.09 MiB) Vist 8312 gange
IMG_7724.JPG
IMG_7724.JPG (1.32 MiB) Vist 8312 gange
CarstenM

Indlæg af CarstenM »

Vangsgaard skrev: Det kunne jeg godt finde på at holde dig op på. Hvad bruger du adapteren til kompressor til? Er det når du skylder rensevæske igennem? Har du evt. tid idag til jeg kan komme forbi sparke lidt til dit fadøls setup - kunne godt bruge et par fif til rensning osv. for lige at komme igang :-).
Godt du opdaterede tråden, jeg havde helt overset din besked. Bah

Jeg bruger adapteren til når jeg har rengjort fustager, så smider jeg iodophor på dem og bruger trykluft til at sætte dem under en smule tryk så de er tætte. Så kan jeg gemme dem væk til næste gang.
Du kan også bare bruge co2, men så sparer jeg lidt co2 der.

Selvfølgelig har jeg tid, du kender også mit nummer. Så skriv når det passer dig :)
CarstenM

Indlæg af CarstenM »

Vangsgaard skrev: Takker - findes der en alternativ pakning der er bedre?
De sorte pakninger?

http://lundteknik.dk/product_info.php?c ... s_id=12826" onclick="window.open(this.href);return false;
Vangsgaard

Indlæg af Vangsgaard »

CarstenM skrev:
Vangsgaard skrev: Takker - findes der en alternativ pakning der er bedre?
De sorte pakninger?

http://lundteknik.dk/product_info.php?c ... s_id=12826" onclick="window.open(this.href);return false;
Ok må se om de holder - har dog et ekstra nyt sort pakningssæt liggende hvis der er en der skal skiftes. Pakningerne i låge på dem er dog sorte.

Ville i helt skrue koblingerne af for at få dem renset igennem inden brug, eller bare rense fadene med dem sat på?
CarstenM

Indlæg af CarstenM »

Vangsgaard skrev: Ville i helt skrue koblingerne af for at få dem renset igennem inden brug, eller bare rense fadene med dem sat på?
Hvis du fik dem ej rengjorte så ville jeg skille dem af, ligge det i blød og rengøre i bund. Så kan du fedte det hele ind og skifte pakninger hvis nødvendigt. Så er du i bund og kender standen af dine fustager. Fremover ville jeg så bare rense igennem koblingerne ved at "pifte" og skylle rengøring og desinficering igennem dem.
Vangsgaard

Indlæg af Vangsgaard »

CarstenM skrev:
Vangsgaard skrev: Ville i helt skrue koblingerne af for at få dem renset igennem inden brug, eller bare rense fadene med dem sat på?
Hvis du fik dem ej rengjorte så ville jeg skille dem af, ligge det i blød og rengøre i bund. Så kan du fedte det hele ind og skifte pakninger hvis nødvendigt. Så er du i bund og kender standen af dine fustager. Fremover ville jeg så bare rense igennem koblingerne ved at "pifte" og skylle rengøring og desinficering igennem dem.
Umiddelbart ser den jeg har haft åben pæn ud - men ville nok have det bedst med lige at tjekke - hor dog ingen ølfedt hvis det er nødvendigt.
CarstenM

Indlæg af CarstenM »

Vangsgaard skrev: Umiddelbart ser den jeg har haft åben pæn ud - men ville nok have det bedst med lige at tjekke - hor dog ingen ølfedt hvis det er nødvendigt.
I do, du må gerne låne. Så kan du jo komme i gang. :)
Thage
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af Thage »

Vangsgaard skrev:
CarstenM skrev:
Umiddelbart ser den jeg har haft åben pæn ud - men ville nok have det bedst med lige at tjekke - hor dog ingen ølfedt hvis det er nødvendigt.
Har brugt alm vaseline på mine partyfade uden problemer - enkelte har sikkerhedsventil været udløst og stadig uden problemer med smag osv.

Købte dog en ny og noterede øl på og opbevare ved det andet grej så den ikke blandes med det man ellers kan bruge det til :) og selv rene hænder inden som så meget andet ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Vangsgaard skrev: - har dog et ekstra nyt sort pakningssæt liggende hvis der er en der skal skiftes. Pakningerne i låge på dem er dog sorte.
Hvis du lægger dem et sted hvor du 110% kan finde dem - så får du aldrig brug for dem ;-)

Købte mit set for 7 år siden, og fik først brug for det en dag hvor der var en fustage der slugte den tykke pakning SPØRG MIG IKKE hvordan det kunne ske - men da jeg skulle sætte låget på var pakningen VÆK og den var helt væk. Så jeg konkludere at den nok var nede i øllen ... (og det var den)
Thage
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af Thage »

Truntebryg skrev:
Vangsgaard skrev: - har dog et ekstra nyt sort pakningssæt liggende hvis der er en der skal skiftes. Pakningerne i låge på dem er dog sorte.
Hvis du lægger dem et sted hvor du 110% kan finde dem - så får du aldrig brug for dem ;-)

Købte mit set for 7 år siden, og fik først brug for det en dag hvor der var en fustage der slugte den tykke pakning SPØRG MIG IKKE hvordan det kunne ske - men da jeg skulle sætte låget på var pakningen VÆK og den var helt væk. Så jeg konkludere at den nok var nede i øllen ... (og det var den)
Hmm øl med pakning smag (andre bruger egetræ mv)... Alternativt - var det godt?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Udstyr"