Jeg synes nu ikke rigtig, at havreflager er garanti for holdbart skum. Jeg sidder lige nu og nyder en dejlig Oatmeal Stout med ca. 10 % havregryn, og skummet var stort set væk 1 minut efter opskænkning.Fantastbrygger skrev:For at være sikker på skumdannelsen kan du altid tilsætte 2-3% byg eller havreflager.Kastrup skrev:Hvordan styrer man så indholdet af proteiner? Både brygprocessen og maltsammensætning minder om noget jeg før har brugt, hvor der har været rigelig skumdannelse, eneste forskel er en længere mæskning (90min ved 65 grader mod normalt 60min)?
Svag karbonering - WLP005
Re: Svag karbonering - WLP005
-
- Geografisk sted: Møgeltønder
Re: Svag karbonering - WLP005
Det lyder nu mærkeligt mine øl skummer voldsomt ved bare 5% havremalt og det holder rigtig længe.peos skrev:Jeg synes nu ikke rigtig, at havreflager er garanti for holdbart skum. Jeg sidder lige nu og nyder en dejlig Oatmeal Stout med ca. 10 % havregryn, og skummet var stort set væk 1 minut efter opskænkning.Fantastbrygger skrev:For at være sikker på skumdannelsen kan du altid tilsætte 2-3% byg eller havreflager.Kastrup skrev:Hvordan styrer man så indholdet af proteiner? Både brygprocessen og maltsammensætning minder om noget jeg før har brugt, hvor der har været rigelig skumdannelse, eneste forskel er en længere mæskning (90min ved 65 grader mod normalt 60min)?