strawberry beer

Redaktør: Co-Admin

jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Re: strawberry beer

Indlæg af jakobø »

det er nu heller ikke noget jeg vil garantere! men skulle mene rødbede saft er en af de kraftige røde naturlige farvestoffer. det kunne være man skulle koge prøve at koge noget ind engang.
Brygger lejlighedsvist.
EvilHunter
Geografisk sted: 6705 Esbjerg Ø.

Indlæg af EvilHunter »

Det er godt nok en lidt kedelig farve, det må jeg give dig ret i.

Men noget som jeg nok vil have gjort anderledes er nok at jeg vil lave en god grundopskrift af en hvede øl og når den så er på plads så vil jeg lave vider på den opskrift hvor jeg så vil anvende omkring 30-40% jordbær i forhold til den færdige øl mængde.
Desuden vil jeg nok vælge at fryse dem og efter at der er frosset vil jeg bleende dem (mens de er frosne) til puré, derefter skal de så lige have et opkog i 5-10 min for at gøre puréen mere tilgængelig så den nemmere kan afgive smag og farve til øllet.
Når de så køles ned skal de håndteres med største forsigtighed for at undgå inficering. De kan så puttes i 2. gærspanden, eller rettere puréen skal i først og så omstikker man så øllet til spanden, og gæringen vil så blomstre op igen da gæren nu begynder at omsætte fruktosen fra bærerne.

Men hvis det er at det er et område som du ville bevæge dig mere ind på, så er der 2 rigtig fine opskrifter på frugtøl i bogen: Brewing Classic Style, dog med abrikos og hindbær, men det kan man jo bare lave om på. Desuden er det også en rigtig god bog til mange andre øl stile, kan klart anbefales.

Det er bestemt et område som jeg skal ind på, da kæresten er blevet ret så begejstret for en jordbær Früli, det er jo en rigtig dame / pige øl, så jeg er også sat på samme opgave og vi skal da også ud og hente en 15 - 20 Kg. jordbær her en af dagene så der er lidt at eksperimenter med i løbet af efteråret.

Men håber da at din øl bliver drikkelig, ellers er det jo bare op på hesten igen og prøve med en ny lille portion, for hvad jeg har læst så er det vist noget som kræver nogle forsøg at mestre.
Mvh.
Thomas E. Gundersen
(6700)
Brugeravatar
Boje
Geografisk sted: 6310 Broager

Indlæg af Boje »

Hej !

Jeg stod i dag i føtex og kikkede på saft, og for at det ikke skal være løgn enda jordbærsaft, hvis vi tager den uden farve tror nok den var lidt økologisk så lignede den faktisk min øl, så helt ved siden af er min øl nok ikke da der jo ikke er tilsat nogen form for kemi eller farve til øllet, , der var selvfølgelig også den type/farve saft som jeg i min vilfarelse troede at min øl ville få.

Hvis jeg igen en gang giver mig i kast med en jordbær øl vil jeg nok gøre mange af de samme ting igen,
( dog ikke lave den samme fejl med 55% hvede og evt. holde lidt igen på bitter humle) men jeg tror jeg vil prøve på at få mere af det hvide ( der hvor stilken sidder) ud af bæret men jeg vil stadig ikke koge eller pure blot mase dem når de er halv optøet da farven jo som det ses er trukket fint ud af dem.

Vi får se hvordan det går når der er kommet co2 på flaskerne

Hilsen Bo
.
Der er altid en måde, hvorpå tingene kan gøres bedre... - Gør det !
Thomas Edison
.
Brugeravatar
Tiedt
Geografisk sted: Roskilde
Kontakt:

Indlæg af Tiedt »

jakobø skrev:det er nu heller ikke noget jeg vil garantere! men skulle mene rødbede saft er en af de kraftige røde naturlige farvestoffer. det kunne være man skulle koge prøve at koge noget ind engang.
Med en herlig smag af rødbede hvis man bruger for meget, går jeg udfra...
eller rødkålsafkog så kan man også få en indikation af urtens ph-værdi... Hvis den er tæt på neutral får du en blå øl, ellers rødere jo mere sur den er...Men .... Øl med Kål smag???... tror det er blevet diskuteret det i en anden tråd engang...
Vh. Christian Tiedt
jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

smag og farver er jo altid en ballace gang
Brygger lejlighedsvist.
Pilsner
Geografisk sted: Viby J

Indlæg af Pilsner »

tror det kunne afgive mare fave/smag hvis de blev præssede til saft eller blev tilsat 10 -15 min af kogning
Nyt Site uder opbygning
http://Beermonks.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
vejgaardzoo
Geografisk sted: Nøvling (9260)

Indlæg af vejgaardzoo »

jakobø skrev:det er nu heller ikke noget jeg vil garantere! men skulle mene rødbede saft er en af de kraftige røde naturlige farvestoffer. det kunne være man skulle koge prøve at koge noget ind engang.
Eller Cochenille. Det er dét, som giver den røde farve i Campari.
olsen
Geografisk sted: 4913 horslunde

Indlæg af olsen »

hvor køber man det henne da min jordbær øl heller ikke har farve jeg ville have lagt et billed ind men kan ikke finde ud af det.
Brugeravatar
vejgaardzoo
Geografisk sted: Nøvling (9260)

Indlæg af vejgaardzoo »

olsen skrev:hvor køber man det henne da min jordbær øl heller ikke har farve jeg ville have lagt et billed ind men kan ikke finde ud af det.
Det ved jeg desværre ikke.

Men det hedder også Carminsyre eller bare E-120. Du kan nok få det ved din sædvanlige E-nummer-forhandler ;-)
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

vejgaardzoo skrev:Men det hedder også Carminsyre eller bare E-120. Du kan nok få det ved din sædvanlige E-nummer-forhandler ;-)
Nåh, det er E-vitaminer... ;-)
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"