Temperaturstyring - interesse?

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Listende-elg
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Jeg har vist glemt at besvare et par spørgsmål...
Søren Reinertsen skrev:Hvad koder du programmet i, altså hvilket programmeringssprog ?
VB.NET version 2005 lige nu - det bliver lavet om til 2008 snarest. Ikke at det gør nogen forskel, det var blot hvad jeg havde installeret.
imsoe skrev:Jeg synes projektet bliver mere og mere spændende - nu tænker jeg der brygger på 2 gruekedler (en til mæsken og en til spargevand), hvad kan jeg bruge det her til? I princippet kan en pladevarmeveksler vel bruges til andet end at køle med? Jeg tænker på at man kan vel recirkulere urten igennem varmeveksleren samt spargevandet modsat, således man bruger spargevandet som opvarming af mæsken. Dvs. mængden af spargevand der pumpes igennem veksleren er afgørende for temperaturen i brygkedlen - det er sprøgsmålet om dette ville kunne lade sig gøre, og kan i princippet erstatte alle de varmelegemer i snakker om (hvis man ikke brygger i gruekedel som jeg)- samt give en mere jævn temperatur i kedlen. Jeg kan se det fornuftige i kun pludselig at skulle holde varme i den ene af kedlerne, og lade temperaturstyringen styre pumperne. Præcis som en radiator funger.
Softwaren ved dybest set ikke hvad den regulerer på -den tænder og slukker jo bare for et relæ, og håber på at det i sidste ende betyder at temperaturen stiger... Og jo mere det stiger, jo mindre tænder den for relæet. Så du kan sagtens bruge det til at styre en pumpe i stedet for et varmeelement. Problemet er selvfølgelig at regulere på to forskellige udgange (en til spargevand og en til pumpen) - det kan man ikke med min software (endnu).
imsoe skrev:Det ved jeg godt, men hele denne her tråd satte mine tanker igang - men jeg tænkte al den her styring af varmeelementer, kunne vel ligeså vel være pumper eller en ventil, afhængig af den udgangstemperatur en væske har.
Præcis... Der er ingen forskel, som jeg ser det.
Søren Reinertsen skrev:Jeg ville nok gerne have at det var en færdig pakke, men kunne du ikke poste links til de dele som du/vi skal bruge og med lidt hjælpende beskrivelse, kan det da ikke være så svært at samle selv.
Jeg skal gerne lave en færdigsamlet pakke til 375 kr - jeg vil bare ikke høre noget brok efterfølgende om at jeg har taget røven på nogen fordi det er så enkelt :)

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
janriis
Geografisk sted: Nykøbing F.

Indlæg af janriis »

Listende-elg skrev:Jeg har vist glemt at besvare et par spørgsmål...

Søren Reinertsen skrev:Jeg ville nok gerne have at det var en færdig pakke, men kunne du ikke poste links til de dele som du/vi skal bruge og med lidt hjælpende beskrivelse, kan det da ikke være så svært at samle selv.
Jeg skal gerne lave en færdigsamlet pakke til 375 kr - jeg vil bare ikke høre noget brok efterfølgende om at jeg har taget røven på nogen fordi det er så enkelt :)

/Kasper
Jeg synes det er en meget fornuftig pris, og som jeg har skrevet til dig, bare send mig et kto nr., så er jeg på. Er der nogen der brokker sig, kan de få et slag med en våd brygske :-)
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Søren Reinertsen
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Reinertsen »

Om du så sagde 500 kr, så ville jeg gerne give det, for at slippe for alt det med ledningerne og multimeter ... Det er lige så sort fro mig som ....

Så kom med et konto nr så får du nogle penge og som andre også har sagt... 375 kr er sku en fin pris.
Jeg vil love at jeg ikke vil brokke mig... Men vi er jo danskere (de fleste af os) så der skal nok komme lidt brok

Højt skum
Søren
Listende-elg
Kontakt:

Indlæg af Listende-elg »

Super... Indtil videre har jeg noteret følgende som værende interesserede:

Mikkel Staberg
Søren Reinertsen
Anton Vestergaard
Jan Riis

Prisen bliver 375 kr + 75 kr for porto - og leveringstiden er 3-4 uger (desværre).

Indbetaling kan foretages på konto 3627 4806110663 - send mig gerne en mail med den ønskede leveringsadresse ved samme lejlighed - kasper (snabel-a) h-hansen.dk - så jeg ved jeg skal holde øje med kontoen.

Mvh. Kasper Hansen
janriis
Geografisk sted: Nykøbing F.

Indlæg af janriis »

Listende-elg skrev:Super... Indtil videre har jeg noteret følgende som værende interesserede:

Mikkel Staberg
Søren Reinertsen
Anton Vestergaard
Jan Riis

Prisen bliver 375 kr + 75 kr for porto - og leveringstiden er 3-4 uger (desværre).

Indbetaling kan foretages på konto 3627 4806110663 - send mig gerne en mail med den ønskede leveringsadresse ved samme lejlighed - kasper (snabel-a) h-hansen.dk - så jeg ved jeg skal holde øje med kontoen.

Mvh. Kasper Hansen
Done, har også sendt dig en mail :)
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Morten
Geografisk sted: Nørresundby

Indlæg af Morten »

Du kan også godt lige skrive mig på listen mester :)

Jeg er frisk
MvH
Morten
(9400)
bang-staberg
Geografisk sted: Virum 2830
Kontakt:

Indlæg af bang-staberg »

Så er pengene på vej.

Glælder mig til en lille julegave :o)
Mikkel Staberg
HP: http://www.furesoebryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Listende-elg
Kontakt:

Indlæg af Listende-elg »

Morten skrev:Du kan også godt lige skrive mig på listen mester :)
Hehe - du er skrevet på nu... Har sendt dig en PM.

/Kasper
Morten

Indlæg af Morten »

Kom lige til at tænke på noget, kan det lade sig gøre at indbygge syring af en pumpe ?

så man via en knap i programmet kan tænde og slukke for den ?
MvH
Morten
(9400)
Listende-elg
Kontakt:

Indlæg af Listende-elg »

Morten skrev:Kom lige til at tænke på noget, kan det lade sig gøre at indbygge syring af en pumpe ?

så man via en knap i programmet kan tænde og slukke for den ?
Det er stadig på todo listen at undersøge om der er mulighed for at styre to relæer vha. en seriel port. Der er to signaler som jeg kan bruge, men jeg er lidt i tvivl om jeg kan bruge dem samtidig.
Alternativt skal der indbygges understøttelse for 2 samtidige serielporte til relæstyring... det er der ikke noget i vejen for, det tager bare lidt tid.

Jeg har brugt i dag og i går på at lege med PID rutinen, for at se om jeg kan pejle mig lidt ind på nogle brugbare variabler... tror det går den rigtige vej.

/Kasper
Morten

Indlæg af Morten »

Det hele lyder da mega meget godt :p
MvH
Morten
(9400)
Brugeravatar
BalstedBryg
Geografisk sted: 6100 Haderslev

Indlæg af BalstedBryg »

Listende-elg skrev: Jeg vil næsten hellere hjælpe med vejledninger end jeg vil til at bestille dele hjem for at tjene 100 kr :) Men hvis i absolut vil betale jer fra det, er det selvfølgelig OK.
Måske det var mere oplagt hvis f.eks. BalstedBryg stod for at lave de færdige kits (hvis han har lyst). Han bor trods alt i DK, og portoen er derfor billigere. Desuden har han også en mere relevant uddannelse end jeg har :)

/Kasper Hansen
Hmmm, det lyder ikke umuligt. Hvis vi kan finde på en fornuftig måde at styre det på og det ikke er en fuldtidsstilling. Jeg har også job og familie :-).
Hvis der er interesse så hører jeg gerne nærmere.
Gunlund

Indlæg af Gunlund »

l
Senest rettet af Gunlund 16. maj 2016, 18:29, rettet i alt 1 gang.
Listende-elg
Kontakt:

Indlæg af Listende-elg »

Gunlund skrev: Har du et billed, tegning eller en forklaring på hvordan stumperne skal forbindes
og måske endda også en meget tidlig beta version af softwaren til downloading så der er lidt og "lege" med? :-)
Selvfølgelig! Bare skriv når du har delene, så skal jeg nok lave en vejledning og smide softwaren til download. I mellemtiden kan jeg så nå at finjustere lidt på den...

/Kasper
Svend Aage Pedersen
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af Svend Aage Pedersen »

Jeg er interesseret
Svend Aage Pedersen
9800
Besvar

Tilbage til "BrewControl"