Humle planter 2014

Christen
Geografisk sted: 2720 Vanløse

Re: Humle planter 2014

Indlæg af Christen »

Fandt denne gamle tråd, jeg gad godt at gro lidt Humle i haven i år.
Hvad skal jeg gøre for at få fadt i nogle planter? Er der gavmille folk i kbh området, eller kan man købe planterne et sted?
Brugeravatar
Fornitz
Geografisk sted: IPAville

Indlæg af Fornitz »

Der plejer at være flere som har planter til salg når vi når længere hen på året.

Kan også godt prøve at se om jeg kan lave en stikling til dig når mine planter begynder at skyde.
Hilsen Frederik Fornitz
Brugeravatar
Krogh
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Indlæg af Krogh »

Der er op til flere der søger humle planter og bedre endnu, sælger af dem :)
Søger stadig uden det store held.

Nordjylland / midtjylland, eller hvis folk kan sende. Så har Cascade og Saaz humle interesse ;)
Jacob Krogh
Brugeravatar
mrjakel

Indlæg af mrjakel »

jeg har ikke haft humle-planter før, da jeg først begyndte at brygge i sommer.Nu vil jeg gerne have nogle planter, da jeg har et drivhus. Så jeg kan vel være sikker på at få nogle potente planter med nogle store testosteron-fyldte kogler :-) Nu har jeg købt nogle frø (williamette, fuggles, hallertau og cascade), men er kommet lidt i tvivl om, hvorledes disse humletyper overhovedet er egnet til det danske klima. Jeg kan nemlig se, at mange af jer har alle mulige humle-planter som jeg ikke kender, men ingen har de frø jeg har købt ??
Så kan jeg overhovedet bruge mine ny-indkøbte frø? Nu skal de jo kun stå i drivhuset i starten, men på et tidspunkt vil jeg have dem ud i hønsegården, hvor der jo er masser af næring til dem.

Hvis de ovennævnte humleplanter går udmærket til det danske klima, så vil jeg da gerne sælge nogle. Jeg bor i Holstebro, men kommer ofte til Kbh i bil, men ellers kan de vel bare sendes med postdanmark? Jeg har som sagt ingen erfaring med humleplanter, så jeg ved ikke hvornår de kommer op af jorden i drivhuset, men mon ikke det er i april engang??

I øvrigt: hvor køber I frø henne ??
elkjr

Indlæg af elkjr »

mrjakel skrev:jeg har ikke haft humle-planter før, da jeg først begyndte at brygge i sommer.Nu vil jeg gerne have nogle planter, da jeg har et drivhus. Så jeg kan vel være sikker på at få nogle potente planter med nogle store testosteron-fyldte kogler :-) Nu har jeg købt nogle frø (williamette, fuggles, hallertau og cascade), men er kommet lidt i tvivl om, hvorledes disse humletyper overhovedet er egnet til det danske klima. Jeg kan nemlig se, at mange af jer har alle mulige humle-planter som jeg ikke kender, men ingen har de frø jeg har købt ??
Så kan jeg overhovedet bruge mine ny-indkøbte frø? Nu skal de jo kun stå i drivhuset i starten, men på et tidspunkt vil jeg have dem ud i hønsegården, hvor der jo er masser af næring til dem.

Hvis de ovennævnte humleplanter går udmærket til det danske klima, så vil jeg da gerne sælge nogle. Jeg bor i Holstebro, men kommer ofte til Kbh i bil, men ellers kan de vel bare sendes med postdanmark? Jeg har som sagt ingen erfaring med humleplanter, så jeg ved ikke hvornår de kommer op af jorden i drivhuset, men mon ikke det er i april engang??

I øvrigt: hvor køber I frø henne ??
Vi køber IKKE frø, men små planter..de fleste bytter eller køber humleplanter hos hinanden eller hos : http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/in ... movttap0n2" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Krogh
Geografisk sted: Aabybro, Ryaa
Kontakt:

Indlæg af Krogh »

Er ikke sikker i min sag her, lad det lige være sagt...
Men, en enkelt af de sorter du har købt frø af, har jeg hørt kun eksisterer som hunplante, altså med kogler.
Hvis en plante kun består af hunplante, kan man ikke producere frø på den, dertil min tvivl om frøene er "af den ægte vare".
Humlesorten jeg snakker om, er Cascade.

Anyways, køber ikke humlefrø, men planter. Der er flere sider på nettet, ikke så mange danske med nogle stykker i udlandet, der sælger humleplanter. De bliver dog solgt temmelig hurtigt og formår at blive udsolgt før man kan få bestilt :P

Her er et eksempel: http://www.eickelmann.de/Hopfen-Shop/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

EDIT: Bah, elkjr nåede det før mig :D
Jacob Krogh
Brugeravatar
mrjakel

Indlæg af mrjakel »

All right. Jeg tror ikke jeg fik udtrykt mig ordenligt. Jeg har købt frø, og vil så dem i mit drvhus her snart. Når de kommer op og bliver til planter (april-maj) kan jeg vel sælge dem??

Men man kan vel også bare købe rhizomer??

http://www.northernbrewer.com/shop/brew ... p-rhizomes" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
sheine
Geografisk sted: Vordingborg

Indlæg af sheine »

Det er sikkert fint at have dem i drivhuset mens de spirer, men humleplanter har brug for en længere kuldeperiode om vinteren, så derfor skal de plantes ud senere.

Jeg tror ikke der er så mange herinde, der har prøvet at så dem fra frø. Jeg har selv købt to rhizomer (Prima Donna og Cascade) fra http://www.willingham-nurseries.co.uk/hop.html.

Hvis nogen er interesseret i en lille plante kan jeg have dem parat først på sommeren.
Brugeravatar
mrjakel

Indlæg af mrjakel »

All right. Jeg kan læse herinde på forummet (steensgaard), at man ikke skal købe frø (øv)

Steensgaard skriver:
"Man skal ikke købe humle som frø. Al den humle, vi køber som bestemte sorter, er kloner fra den samme moderplante - altså, der findes fx kun én Cascade humleplante, som bare er klonet i det uendelige med stiklinger osv. Hvis man køber frø, aner man ikke, hvad man får - det er ikke engang sikkert, det er hunplanter. Det skal kun være, hvis man vil have planterne som pynt, for de kan sandsynligvis ikke bruges til brygning."

Jeg tror jeg vil prøve at købe sådan nogle rhizomer. Tak for linket
Futtrup

Indlæg af Futtrup »

Sheine, jeg er bestemt interesseret i begge sorter, hvis du kan sende rizomer eller planter. Send pb med pris og fragt, så må vi lige finde ud af noget! Bor i Lemvig, hvis der nu skulle være nogen i nærheden der vil sælge Rizomer? Bytter også gerne hjemmebrygget øl og do. cider for planter/rizomer! Dog ikke frøbaserede, da jeg ikke ønsker han-planter... ;0)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Kastrup

Indlæg af Kastrup »

Hvis du sælger dine frø-såede planter, så lov lige at du gør opmærksom på at det ER frøsåede planter, for du ved ikke om det er hun eller han-planter.. så man kan blive svært skuffet hvis man køber en han-plante der aldrig vil få kogler.. Du skal nok også regne med der går et par år inden de giver nogen høst af betydning.

Jeg ville vente tålmodigt til nogle herinde sælger planter som er stiklinger fra deres egne. Jeg købte 2 forskellige sidste år, den ene nåede at få lidt kogler, satser på de bliver større og kraftigere i år. Det er billigere end at købe rhizomer på nettet, og du får planter der er i bedre vækst som måske kan give lidt høst allerede i år.

Jeg tror dog ikke på nogen måde det kan "betale" sig at dyrke sin egen humle, i forhold til den pris og det udbud der er hos de forskellige forhandlere. Det vil også være svært at dosere sin egen humle da man ikke kender styrken og derfor må prøve sig frem. Men som håndbrygger med have skal man naturligvis "have" sin egen humle.. i sin have.. ;o) !!

Mvh Kastrup
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

Jeg bruger kun min hjemmedyrkede humle som aromahumle, på den måde er bitterheden ikke så vigtig.
Husk at lige som vindruer smager humle forskelligt alt efter hvor det er dyrket, en dansk cascade vil ikke smage som en amerikansk cascade.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
mrjakel

Indlæg af mrjakel »

Jeg har allerede droppet frøbaserede planter, og har istedet købt to rhizomer i england (nortern brewer og Cascade). De koster 7-8 pund stk.
Jeg må se om de når at give kogler i år, men det skal nok blive nogle potente planter, da jeg regner med at plante dem i hønsegården, hvor der jo er enorm god næring fra hønsenes guano. Man kan jo gøre en del selv, for at planterne bliver stærke og frodige. Et godt, nemt og billigt trick, er at tage en masse brændenælder (dem er der rigtig mange mineraler i), og så lade dem trække i noget vand, Fx i en dunk el.lign. De skal trække i en uges tid, og så vander man sine humleplanter med det. Så vil du helt sikkert få nogle store, flotte kogler!!
Brugeravatar
Nimbus39
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Indlæg af Nimbus39 »

En humleplante siges at nå sit fulde potentiale i 3. vækstsæson, hvilket også stemmer meget godt med mine erfaringer.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
mrjakel

Indlæg af mrjakel »

gaaab. Så lang tid kan ikke vente :-) Også derfor jeg brygger øl og ikke vin. Så går der ikke så lang tid, før man kan nedsvælge den åndsberigende og livskraft-genererende alkohol...
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"