Temperaturstyring - interesse?

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Truntebryg »

Så fik jeg tændt og slukket bordlampen, ved at trykke på en knap på skærmen ...
Perfekt! Var det dig der købte et relæ fra tyskland? Og i så fald, var det så noget med at det understøttede negativ kontrolspænding? Eller skal du have gang i diodeløsningen?
Yeps. Jeg fik 2 relæer fra Tyskland, og det ene ser pt. ud til at virke glimrende. Jeg har sat en diode i serie med signalet, således at den negative del bliver spæret:

Billede

ON signalet = + 7 V

OFF signalet = 0,0 V

Så det kan ikke være mere perfekt, altså til de som har en RS232 port på deres PC - så skal der blot sættes en 1N4102 diode (eller lignende) i serie med signalet:


Billede

Den runde hvide ring omkring dioden, er det man kalder ”katoden” og sættes den ind imod + indgangen på SSD relæet, så sørger den for at kun de positive pulser (spændinger) kommer igennem.

Som stik / ledning fandt jeg et gammelt moden kabel. (9 pin til 25 pin) dem ligger der sikker mange af rundt omkring.

For dem som har et løst stik, så er ben forbindelserne her:

Billede

Pin 5 – helt til højre – øverste række er 0V.
Pin 4 – ved siden af – øverste række er ON – OFF styre signalet.

HVIS du skal ohme på en færdig ledning, så husk at se stikket fra den anden side => OV er til venstre i rækken med 5 stifter

Hvis Kasper ikke har nogen indvendinger, så vil jeg senere samle lidt billeder og info på min hjemmeside. For de som ikke er bekendt med stærkstrøms reglementet, så er der et par småting der skal overholdes for hjemmebygget udstyr. (generelt set, så skal en 1 årig knægt kunne leget med dette setup – uden at kunne få stød..)

MVH Søren L

MVH Søren L
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Truntebryg skrev:Hvis Kasper ikke har nogen indvendinger, så vil jeg senere samle lidt billeder og info på min hjemmeside. For de som ikke er bekendt med stærkstrøms reglementet, så er der et par småting der skal overholdes for hjemmebygget udstyr. (generelt set, så skal en 1 årig knægt kunne leget med dette setup – uden at kunne få stød..)
Det har jeg ikke - men jeg synes måske at vi i stedet skal lave et nyt forum herinde, dedikeret til BrewControl? Jeg er jo trods alt blevet co-admin :)
Men det er nogle super billeder du har fået taget! Meget illustrative.
Måske en af dem der har købt færdige kits af mig, vil affotografere boksen uden låg på - jeg synes selv at det er forbilledligt samlet, og jeg turde godt stikke min søn sådan en :) Min egen er knap så elegant lavet, men stadig sikker vil jeg mene.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Søren Reinertsen »

Hej Kasper,

Jeg tager gerne et par billeder... Skal alligevel have løftet låget... Skal jo se hvad du har lavet :-)
Du har fået billederne på din private mail

Søren
Senest rettet af Søren Reinertsen 21. dec 2009, 20:51, rettet i alt 1 gang.
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Søren Reinertsen skrev:Jeg tager gerne et par billeder... Skal alligevel have løftet låget... Skal jo se hvad du har lavet :-)
Du får billederne på din private mail
Perfekt - Jeg er normalt ikke den store handy-man, men i dette tilfælde er jeg faktisk lidt stolt af mit arbejde :)

Jeg har hermed oprettet et nyt forum til BrewControl - alle nye meddelelser bedes skrevet deri.

/Kasper Hansen
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
A touch of
Indlæg: 24
Tilmeldt: 11. maj 2009, 21:22

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af A touch of »

Det er f... et godt initiativ.
Lunabryg
Indlæg: 505
Tilmeldt: 14. sep 2007, 15:09
Geografisk sted: Esbjerg
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Lunabryg »

Er det ikke meningen at alle former for styring kan drøftes der eller er det kun det specifikke program
Steen 6715

Wish U were beer ;-)
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

A touch of skrev:Det er f... et godt initiativ.
Tak :)
Lunabryg skrev:Er det ikke meningen at alle former for styring kan drøftes der eller er det kun det specifikke program
Jo, be my guest - tråden handler mest om mit program, derfor valgte jeg at flytte den. Men jeg har absolut intet imod at andre løsninger bliver diskuteret :)

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Søren Reinertsen
Indlæg: 93
Tilmeldt: 2. jan 2009, 22:04
Geografisk sted: Horsens

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Søren Reinertsen »

Hej Steen og andre,

Jeg var ham som øffede over om vi ikke lige skulle have en version på banen inden vi tænkte på version 2-3-4-5....
Dette skyldes min baggrund inden for ledelse af IT, at hvis ikke man slår en streg (i sandet) og siger nok er nok, så kommer produktet aldrig ud over rampen.

Nu hvor der er en brugbar version, synes jeg kun at det vil være SUPER PERFEKT, hvis det kunne drejes og vinkles, så man kan styre gas og hvad end man kunne forestille sig.

Så for min skyld må andre gerne komme ind forslag.
Men måske skulle der laves en gren til GAS og en gren til....

Søren
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Søren Reinertsen skrev:Så for min skyld må andre gerne komme ind forslag.
Men måske skulle der laves en gren til GAS og en gren til....
God idé - det står jo folk frit for at lave en tråd om gas eller noget helt andet.
Jeg vil super gerne lave understøttelse for gas også, men jeg får brug for noget hjælp på det gastekniske. Løsningen med en magnetventil med vågeblus er lige til - jeg vil tro at det kan laves uden modifikationer i softwaren. Løsningen med variabel spænding via seriel eller USB kræver lidt mere elektronikarbejde. Men når teknikken er på plads vil jeg hellere end gerne indbygge det i softwaren.

Jeg har en formodning om at et Arduino board (www.arduino.cc) kan bruges i denne sammenhæng - og jeg har allerede et liggende, som jeg aldrig er kommet i gang med. Såfremt det kan bruges, er det en rigtig billig løsning for et Arduino board kan købes for ca. 20 USD inkl. porto.

/Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Dan m
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10. aug 2009, 17:07

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Dan m »

Det lyder som en gigant god ide.... har prøvet at lave en lille smule med den slags før men ikke meget.... syntes det lyder som et rigtig sjovt projekt..... har kigget lidt rundt på de forskellige billeder.... men jeg blev godt nok lidt forvirret af dem... er der ikke mulighed for et mere overordnet billede af hvordan det skal samles og lidt trin for trin beskrivelse til ???
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

Dan m skrev:Det lyder som en gigant god ide.... har prøvet at lave en lille smule med den slags før men ikke meget.... syntes det lyder som et rigtig sjovt projekt..... har kigget lidt rundt på de forskellige billeder.... men jeg blev godt nok lidt forvirret af dem... er der ikke mulighed for et mere overordnet billede af hvordan det skal samles og lidt trin for trin beskrivelse til ???
Enig, der er ikke meget trin-for-trin guide lige pt. Men faktisk er der ikke så frygteligt mange trin der skal laves, så jeg ved næsten ikke hvad jeg skal vise mere? Du har set det har jeg har lagt i BrewControl forum'et, ikke?
Hvis det er noget du vil i gang med, kan du i hvert fald indkøbe de dele jeg har linket til på indkøbslisten - det tager typisk 3-4 uger før de bliver leveret, så det er bare at komme i gang. Jeg/vi skal nok guide dig undervejs, når det kommer til at samle det. Du kan også gøre ligesom nogle af de andre her på forum'et og betale dig fra det - så koster et færdigt sæt 450 kr inkl. porto.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
Dan m
Indlæg: 64
Tilmeldt: 10. aug 2009, 17:07

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Dan m »

okay Tak .. lyder godt.... tror jg vil bestille det hjem det lyder som en sjov lille opgave og se om man selv kan lave det.... jeg bestiller det hjem inden for de første par dage... s ser jeg også mere præcist hvordan det hele ser ud... mske jeg finder logiken i det...
poe
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. maj 2009, 08:11
Geografisk sted: Fyn

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af poe »

Har netop bestilt stumperne - så nu er det bare at vente.....

Har længe tænkt over hvordan det kunne laves, men har ikke kunnet finde en USB dims med et par analopge indgange og nogle digitale udgange.

Glæder mig til at prøve det af - på mit RIMS-agtige setup.

/Preben
Listende-elg
Indlæg: 170
Tilmeldt: 10. jun 2008, 20:10
Geografisk sted: Bruxelles
Kontakt:

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af Listende-elg »

poe skrev:Har netop bestilt stumperne - så nu er det bare at vente.....

Har længe tænkt over hvordan det kunne laves, men har ikke kunnet finde en USB dims med et par analopge indgange og nogle digitale udgange.

Glæder mig til at prøve det af - på mit RIMS-agtige setup.
Super - velkommen i klubben.

Hvis du er frisk på lidt programmering, er der altid Arduino (http://www.arduino.cc). Her får du både analoge og digitale in/outputs.

Mvh. Kasper
Foreningen til Fremmelse af Stegt Flæsk Med Persillesovs
poe
Indlæg: 22
Tilmeldt: 26. maj 2009, 08:11
Geografisk sted: Fyn

Re: Temperaturstyring - interesse?

Indlæg af poe »

Listende-elg skrev:
poe skrev:Har netop bestilt stumperne - så nu er det bare at vente.....

Har længe tænkt over hvordan det kunne laves, men har ikke kunnet finde en USB dims med et par analopge indgange og nogle digitale udgange.

Glæder mig til at prøve det af - på mit RIMS-agtige setup.
Super - velkommen i klubben.

Hvis du er frisk på lidt programmering, er der altid Arduino (http://www.arduino.cc). Her får du både analoge og digitale in/outputs.

Mvh. Kasper
Arduinoen ser meget interessant ud, men jeg kan ikke gennemskue om den kan bruges som I/O modul, så jeg kan ændre setpunkterne fra windows via en frontend.
Det ideelle ville jo være at programmere PID'en, og evt en timer, i arduinoen, så man kunne sende den et setpunkt, og evt holdetiden) fra et windowsprogram der så kunne vise en kurve over temperaturforløbet og sørge for at sende nyt setpunkt når tiden var gået.
Hvis man løbende kan læse indgangene og styre udgangene kunne windowsprogrammet overvåge flere temperaturer, så det kunne stoppe pumpen ved tørløb, sende en alarm mail ved overskridelse af temperatur tolerancer eller tørløb (ardinoen kunne evt programmeres til at stoppe pumpen kortvarigt ved tørløb og give alarm hvis det ikke hjælper).
De eksempler jeg har fundet viser kun at ardinoen gør alt arbejdet selv, så man tilsyneladende skal uploade et komplet mæske program med tider og temperaturer, men jeg vil gerne kunne styre det fra en PC.

/Preben
Besvar

Tilbage til "BrewControl"