Kölsch

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Kölsch

Indlæg af beerbuster »

Så skal der brygges Kölsch i mellemdagene, første gang jeg kaster mig over denne stil...nogen tips fra nogen af jer derude ?? skulle jo gerne ende op med en klar strågul lækker sag
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Brugeravatar
mage
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. maj 2011, 13:16
Geografisk sted: 6818 Årre
Kontakt:

Re: Kölsch

Indlæg af mage »

For Guds skyld: LAV' RIGELIGT!!!

En fantastisk øl. God jul og god fornøjelse...

Mage
I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy.
--Tom Waits

Man må ALDRIG ALDRIG ALDRIG gå ned på udstyret!!!

hyggemedhumle.dk <----- NY HJEMMESIDE - NU MED BILLEDER!!!
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: Kölsch

Indlæg af beerbuster »

mage skrev:For Guds skyld: LAV' RIGELIGT!!!

En fantastisk øl. God jul og god fornøjelse...

Mage
Hæ hæ... et godt råd, ikke til den mest tekniske side, men "As they say, Beggars cant be choosers" :-)
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Kölsch

Indlæg af søreno »

Gären er vigtig - og at gäre ved relativt lav temperatur, som anbefalet i specifikationerne til gären. Jeg gärede lidt for höjt sidste forår, da jeg pludselig blev overrasket af en varmeperiode. Den blev en tand for frugtig til mig.

VH
Sören
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Kölsch

Indlæg af Morten L »

Hvis den skal være klar skal du bruge gelatine eller lignende klaringsmiddel da de kommercielle gærstammer er meget dårlige til at falde til bunds.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Kölsch

Indlæg af Borg »

Morten L skrev:Hvis den skal være klar skal du bruge gelatine eller lignende klaringsmiddel da de kommercielle gærstammer er meget dårlige til at falde til bunds.
Eller lagre den ved 1-2 grader en måned eller to. Det får også gæren og andre "sager" til at bundfælde sig.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
DanGJensen
Indlæg: 381
Tilmeldt: 23. dec 2010, 11:04
Geografisk sted: Hirtshals(Nordjylland)

Re: Kölsch

Indlæg af DanGJensen »

Jeg må også tilstå at de gange jeg har brygget en Kölsch der har jeg desværre haft den til at gære ved for høje temp, hvilket netop resulterede i en mere "frugtig/sød" øl end hvad man forbinder med en god pilsner.

Så mit råd er klart gær den ved omkring 18grader hvis muligt.
http://www.pronetic.dk - Værdiskabende IT-infrastruktur til det danske erhvervsliv!
Brugeravatar
stouthouse
Indlæg: 79
Tilmeldt: 16. maj 2007, 09:05
Geografisk sted: Køge

Re: Kölsch

Indlæg af stouthouse »

- enig i det ovenstående. Autentisk Kolsch-gær (Wy 2565) kan blive lidt estret hvis man ikke passer på temperaturen - jeg har een gang lavet noget der lignede en Kolsch med US05 - den er ikke så følsom mht. temp. - den blev faktisk efter min smag bedre (men sikkert mindre korrekt...)

Hilsen Henrik
Brugeravatar
Haslund
Indlæg: 323
Tilmeldt: 16. mar 2007, 07:02
Geografisk sted: 3400 Hillerød
Kontakt:

Re: Kölsch

Indlæg af Haslund »

Det værste ved Kölsch er at de i Tyskland bliver serveret i så små glas.
Højt skum og glædelig jul til jer alle i forum.
Højt Skum
Ulrik Haslund
Håndbryg, en hobby du kan dele med dine venner!
http://www.skurbryggeriet.dk
Medlem af Hillerød bryglaug
https://www.facebook.com/#!/groups/33442361966/
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Kölsch

Indlæg af Morten L »

Borg skrev:
Morten L skrev:Hvis den skal være klar skal du bruge gelatine eller lignende klaringsmiddel da de kommercielle gærstammer er meget dårlige til at falde til bunds.
Eller lagre den ved 1-2 grader en måned eller to. Det får også gæren og andre "sager" til at bundfælde sig.
Det har ikke klaret de to kölsch jeg har brygget.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Kölsch

Indlæg af Borg »

Morten L skrev:
Borg skrev:
Morten L skrev:Hvis den skal være klar skal du bruge gelatine eller lignende klaringsmiddel da de kommercielle gærstammer er meget dårlige til at falde til bunds.
Eller lagre den ved 1-2 grader en måned eller to. Det får også gæren og andre "sager" til at bundfælde sig.
Det har ikke klaret de to kölsch jeg har brygget.
Hmmm, mystisk. Det plejer at gøre kunne gøre det.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kölsch

Indlæg af Truntebryg »

Nå så blev det smagning af min Kölsch i går, og blev liiiidt overrasket. Selvfølgelig stadig ret uklar, men med en meget markant frugtagtig / bolche smag….

Skal være:

Tør -- Tjja
Let & elegant -- Let ja
Vinøs og subtil sødme. -- jo måske
En mild vinagtig syrlighed må gerne være tilstede. ??
Ingen fremtrædende karamelsmag. – OK nej.
Lav til middel bitterhed, lille humlesmag. OK
Ingen eller lavt niveau af estere. – Hmm, tja ja ..
Grøntsagstoner/DMS findes i typen, dog på et meget lavt niveau. OK
Godt udgæret. – Tror jeg.

Nå men kammersjukken ville have et par øl med, så vi fik en Bjørnebryg – det er bare fuldstændig den samme øl og smag, ud over at min Kölsch jo ikke er så stærk i alc.

Er Bjørnebryg en Ale ?

Vi blev dog hurtigt enige om, at det var ærgerligt at han havde 2 kasser (-1 dåse) af Bjørnebryg….

Min egen kölsch har heldigvis stadig mulighed for at udvikle sig…
pipefiter
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. aug 2010, 23:55
Geografisk sted: 6200 Aabenraa
Kontakt:

Re: Kölsch

Indlæg af pipefiter »

Når i skriver lav rigligt så vil jeg gerne have en opskrift. jeg skal brygge Kölsch i april.

mvh Flemming
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Kölsch

Indlæg af Truntebryg »

Truntebryg skrev:Nå så blev det smagning af min Kölsch i går, og blev liiiidt overrasket. Selvfølgelig stadig ret uklar, men med en meget markant frugtagtig / bolche smag….

Skal være:

Tør -- Tjja
Let & elegant -- Let ja
Vinøs og subtil sødme. -- jo måske
En mild vinagtig syrlighed må gerne være tilstede. ??
Ingen fremtrædende karamelsmag. – OK nej.
Lav til middel bitterhed, lille humlesmag. OK
Ingen eller lavt niveau af estere. – Hmm, tja ja ..
Grøntsagstoner/DMS findes i typen, dog på et meget lavt niveau. OK
Godt udgæret. – Tror jeg.

Nå men kammersjukken ville have et par øl med, så vi fik en Bjørnebryg – det er bare fuldstændig den samme øl og smag, ud over at min Kölsch jo ikke er så stærk i alc.

Er Bjørnebryg en Ale ?

Vi blev dog hurtigt enige om, at det var ærgerligt at han havde 2 kasser (-1 dåse) af Bjørnebryg….

Min egen kölsch har heldigvis stadig mulighed for at udvikle sig…
OK - det går stærkt det her - allerede efter yderligere 5 dage er den næsten "klar" - smagen er blevet markant mere harmonisk, og bolche smagen er meget mere integreret. Det tegner til at blive en ganske glimrende øl !!! (det lige før jeg vil anbefale den...)

(( det lige før jeg henter et glas mere ...))
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Kölsch

Indlæg af Borg »

Jeg skal have brygget en Kölsch i påsken. Jeg har brygget et par stykker tidligere, men ikke 100% i forhold til stilen, den originale tyske tradition fra Köln.

Derfor konsulterede jeg "Designing Great Beers" og "Brewing Classic Styles", der begge giver gode beskrivelser og råd. Med disse råd i baghånden har jeg sammensat den opskrift jeg vil gå efter.

Overordnet set er rådene fra bøgerne således:
Basismalt er en tysk Pilsner. Helt originalt var det den eneste malt, men i dag kan man godt tilsætte 4-5% Vienna for lidt mere krop og frave.
Der skal være en så høj forgæringsgrad som mulig, hvorfor mæsketemperaturen skal være 63-65. FG skal ned på under 1.010.
På grund af den lave mæsketemperatur anbefales en 90 minutters mæskning for at få al stivelse omsat.
Humlekarakter er kun bitterhed. Hvis der er smags- eller aromatoner, skal de være næsten ikke eksisterende.
Tysk humle, Spalter eller Hallertau, og kun en 60 min tilsætning op til 22-25 IBU.
Urtkogning i 90 minutter for at slippe af med DMS.
Gæringen er vigtig for en Kölsh, men temperaturen er vigtigere end gærtypen. Naturligvis er en ægte Kölsh-gær at foretrække, men f.eks. en US-05 eller tilsvarende vådgær kan anvendes. Øllens specielle karakter og sprødhed skal findes ved en gæringstemperatur på maksimalt 18 grader celcius, og en korrekt pitchingrate. En lidt højere pitchingrate end normalt, grundet den lavere gøringstemperatur.

Dette har jeg sat sammen til en opskrift jeg vil prøve:
Bemærk, at en enkelt pakke gær som i opskriften ikke er nok. Der skal laves en gærstarter. For at gøre det optimalt for gæren vil jeg vælge at lave en 1,5 liters starter, som med stirplate vil give dobbelt så mange gærceller som nødvendig. Jeg vil så anvende 2/3 af gæren, og gemme resten til et senere bryg. Beersmith foreslår en 0,4 liters gærstarter for at opnå det korrekte antal gærceller, men sådan en starter vil - efter min bedste overbevisning - helt rigtig resultere i det nødvendige antal gærceller, men vil også pine gæren, så den ikke er så viril som mulig.


BeerSmith 2 Recipe Printout - http://www.beersmith.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Recipe: B072: Kölsch
Brewer: Erik Borg
Style: Kölsch
TYPE: All Grain
Taste: (30,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 32,69 l
Post Boil Volume: 22,36 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,046 SG
Estimated Color: 6,2 EBC
Estimated IBU: 24,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 77,4 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
3,85 kg Pilsner (Fuglsang) (3,6 EBC) Grain 1 95,1 %
0,20 kg Vienna Malt (Weyermann) (5,9 EBC) Grain 2 4,9 %
47,0 g Hallertauer Mittelfrueh [4,10 %] - Boil Hop 3 24,6 IBUs
6,00 g Klar urt (Boil 10,0 mins) Fining 4 -
4,00 g Servomyces Mix (Boil 10,0 mins) Other 5 -
1,0 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [ Yeast 6 -


Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Light Body
Total Grain Weight: 4,05 kg
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 12,15 l of water at 70,6 C 65,0 C 90 min
Mash Out Heat to 77,0 C over 10 min 77,0 C 10 min

Sparge: Fly sparge with 28,59 l water at 78,0 C
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Opskrifter"