Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Redaktør: Co-Admin

Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Kofoed »

Ved ikke lige hvad der er sket med det link der, men her er den på ny.

KB Clone Mørk Guld
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cg ... esearch=KB" onclick="window.open(this.href);return false; Clone mørk guld&brewersearch=

Kan ikke sådan lige finde en karamelmalt med 100 EBC - Derfor indsatte jeg først mængden (15%) på 1 krystal malt og satte EBC til 100, og kunne notere mig hvad den endte op med af farve. Herefter har jeg indsat 2 forskellige karamel så det passede med mængden i % og den samme endelige farve. Ved ikke en fløjtende fis om det er måden at gøre det på, men det var lige hvad der faldt mig ind

Ved intet om hvad Svaneke bruger af malt, men man kunne tænke sig de bruger et eller andet dansk produkt der blot er nævnt " Karamel malt 100 EBC" , Fuglsang, DMG whatever.

Jeg har på den mørke valgt kun at have en bitterhumle på - Ved heller ikke om det er korrekt, men bruger det til andre pilsnere, og det smager fint uden uden de sene humler

Kofoed
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Truntebryg »

Aurum:

Hvis Jan Paul nævner humlen i denne rækkefølge, Perle, Hersbrucker, Mittelfrüher humle - så er det nok Bitter- , Smags- , og aromahumle. Så Kofoed's opskrift er godt på vej.

Mittlelfrüh: Tysklands mest noble humle, med en meget fin aroma bruges ofte til øltyper, som kræver en særlig delikatesse. Det lyder som aromahumlen !!

Kofoed: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... wersearch=" onclick="window.open(this.href);return false;

Da jeg kun har 110 EBC Cara, så kan jeg ikke lige bruge den. Iøvrigt så vil bryghus efficiency jo også være forskelligt ....
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

Kofoed skrev:Ved ikke lige hvad der er sket med det link der, men her er den på ny.

KB Clone Mørk Guld
http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cg ... esearch=KB" onclick="window.open(this.href);return false; Clone mørk guld&brewersearch=

Kan ikke sådan lige finde en karamelmalt med 100 EBC - Derfor indsatte jeg først mængden (15%) på 1 krystal malt og satte EBC til 100, og kunne notere mig hvad den endte op med af farve. Herefter har jeg indsat 2 forskellige karamel så det passede med mængden i % og den samme endelige farve. Ved ikke en fløjtende fis om det er måden at gøre det på, men det var lige hvad der faldt mig ind

Ved intet om hvad Svaneke bruger af malt, men man kunne tænke sig de bruger et eller andet dansk produkt der blot er nævnt " Karamel malt 100 EBC" , Fuglsang, DMG whatever.

Jeg har på den mørke valgt kun at have en bitterhumle på - Ved heller ikke om det er korrekt, men bruger det til andre pilsnere, og det smager fint uden uden de sene humler

Kofoed
Har heller ingen anelse om man kan substituere på den måde og kan ikke finde nogen malt på 50 EBC ud over carared og den går vist ikke, så det må være det bedste bud på en opskrift indtil videre. Så er alle med på maltprofilen i KB's Aurum Clon opskrift?
og for den sags skyld Humleprofilen også?

Med hensyn til din KB's Mørk guld Clon så har lund 90-110 EBC malt på lager. Er folk med på at bruge det?
At vi kun bruger bitterhumle er helt fint med mig.
Truntebryg skrev:Aurum:

Hvis Jan Paul nævner humlen i denne rækkefølge, Perle, Hersbrucker, Mittelfrüher humle - så er det nok Bitter- , Smags- , og aromahumle. Så Kofoed's opskrift er godt på vej.

Mittlelfrüh: Tysklands mest noble humle, med en meget fin aroma bruges ofte til øltyper, som kræver en særlig delikatesse. Det lyder som aromahumlen !!

Kofoed: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercal ... wersearch=" onclick="window.open(this.href);return false;

Da jeg kun har 110 EBC Cara, så kan jeg ikke lige bruge den. Iøvrigt så vil bryghus efficiency jo også være forskelligt ....
Hvis vi andre går over til 100 EBC malt, kan du vel godt bruge din 110. Eller er jeg helt gal på den?
admin skrev:jeg tror man bare skal hæve temp langsom fra 35 til 65 plus mash out, så har man en bornholmer øl :-)
Har i andre mulighed for at lave denne mæske profil?
Jeg selv skal lige have testet mit nye setup, før jeg er helt sikker.
Eller laver vi bare 65 grader i 60 min + mash out?
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

Gunni skrev:Er der nogen der ved om denne Svaneke undergær stamme også bliver brugt til at karbonerne øllet, altså er øllen ufiltreret og upasteuriseret så der rent faktisk er den gærstamme i flasken, for så skulle det jo ikke være svært at få fat i gær....
Har lige købt en flaske Mørk Guld, de havde desværre ikke nogen Aurum.. :-(
syntes at kunne spotte et brunligt lagt i bunden af flasken, så det kunne da tyde på at der var noget at arbejde med. :-)


Fik lige læst dette bag på flasken :-)
Øllen er ufiltreret og kan derfor indeholde bundfald af gær. Lagres oprejst og skænkes nænsomt.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

Jeg har nu bestilt Caraamber 60-80 EBC Hos vejers og bruger det som 60 EBC malt i KB's Aurum Clon opskrift.

Vil gerne stadig have input til hvilken mæske og humle profil i overvejer at bruge. :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Gunni
Indlæg: 416
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:08
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Gunni »

Runenaldo skrev:
Gunni skrev:Er der nogen der ved om denne Svaneke undergær stamme også bliver brugt til at karbonerne øllet, altså er øllen ufiltreret og upasteuriseret så der rent faktisk er den gærstamme i flasken, for så skulle det jo ikke være svært at få fat i gær....
Har lige købt en flaske Mørk Guld, de havde desværre ikke nogen Aurum.. :-(
syntes at kunne spotte et brunligt lagt i bunden af flasken, så det kunne da tyde på at der var noget at arbejde med. :-)


Fik lige læst dette bag på flasken :-)
Øllen er ufiltreret og kan derfor indeholde bundfald af gær. Lagres oprejst og skænkes nænsomt.
Så er det bare om de har brugt samme gær til at eftergære med!
http://www.sjaellandslaaseteknik.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af admin »

Så er det bare om de har brugt samme gær til at eftergære med!
Det kommer vel ikke som et Chok, men store bryghuse tapper under tryk.
De bruger ikke eftergæring, det er alt for lang en proces.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunni
Indlæg: 416
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:08
Geografisk sted: Holbæk
Kontakt:

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Gunni »

admin skrev:
Så er det bare om de har brugt samme gær til at eftergære med!
Det kommer vel ikke som et Chok, men store bryghuse tapper under tryk.
De bruger ikke eftergæring, det er alt for lang en proces.
Nej det gør det som ikke, men har da set flere der skriver at det er eftergæret i flasken, så det er vel heller ikke unormalt..

Men er det ufiltreret er det vel også lige meget, så må man vel kunne høste noget gær...
http://www.sjaellandslaaseteknik.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Så er der bestilt vare hjem til at brygge Aurum.(bestilt Caraamber 60-80 EBC Bla.)
Glæder mig til brygge igen
Senest rettet af Humlejægeren 7. feb 2012, 15:51, rettet i alt 1 gang.
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Kofoed
Indlæg: 807
Tilmeldt: 30. jan 2011, 20:23
Geografisk sted: Odense

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Kofoed »

Runenaldo skrev:Jeg har nu bestilt Caraamber 60-80 EBC Hos vejers og bruger det som 60 EBC malt i KB's Aurum Clon opskrift.

Vil gerne stadig have input til hvilken mæske og humle profil i overvejer at bruge. :-)
Ok - Jeg skal også snart have varer derfra, så den er jeg med på.

Jeg kan sagtens være med til at lave indmæskning ved 30°C som foreslået ( ved ikke hvad det skulle gavne) vil mene at vi ikke skal højere end max. 64° - Mon ikke den cara malt giver rigeligt med sødme i sig selv?

Humleprofilen har jeg jo givet et bud på?

Jeg vil køre både mæskevand og spargevand med 50% RO vand og resten fra den hårde fynske hane tilsat en anelse mælkesyre.

Gæren bliver fra det lokale bryggeri ved mig, gæret ved 12°C

Kofoed
Humlejægeren
Co-Admin
Indlæg: 1878
Tilmeldt: 7. jan 2011, 19:50
Geografisk sted: Horsens (Brædstrup)

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Humlejægeren »

Kofoed skrev:
Jeg kan sagtens være med til at lave indmæskning ved 30°C som foreslået ( ved ikke hvad det skulle gavne) vil mene at vi ikke skal højere end max. 64° - Mon ikke den cara malt giver rigeligt med sødme i sig selv?

Humleprofilen har jeg jo givet et bud på?


Kofoed
Jeg lave er enkel indmæskning så jeg starter på 64c slutter på ca.63c. og syndes det ser fint ud med den humle profil du har lave i BS (Kofoed)
Senest rettet af Humlejægeren 7. feb 2012, 18:51, rettet i alt 2 gange.
Brew Strong
Nikolaj
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

Kofoed skrev: Ok - Jeg skal også snart have varer derfra, så den er jeg med på.

Jeg kan sagtens være med til at lave indmæskning ved 30°C som foreslået ( ved ikke hvad det skulle gavne) vil mene at vi ikke skal højere end max. 64° - Mon ikke den cara malt giver rigeligt med sødme i sig selv?

Humleprofilen har jeg jo givet et bud på?

Jeg vil køre både mæskevand og spargevand med 50% RO vand og resten fra den hårde fynske hane tilsat en anelse mælkesyre.

Gæren bliver fra det lokale bryggeri ved mig, gæret ved 12°C
Kofoed
Perfekt, jamen så er vi vidst enige allesammen..

Jeg vil i weekenden forsøge mig med mit nye REMS system og se hvor godt det funger, derefter vil jeg tage stilling til om jeg kan være med på indmæskning fra 30 grader.
Du har nok ret med de max 64° - skal vi sætte os på det tal?

Hehe ja du har Kofoed, men de andre siger ikke så meget ;-)
Skal jeg tage det som at vi køre efter Kofoeds opskrift?

Køre med rent vand fra hanen som bliver pH justeret til 5,2 for mæske vand og under 6 for sparge vand.
Jeg regner med at bruge WLP001- California Ale Yeast ved 15°, som Gunni vist foreslog. kan evt. dele min batch op i to og køre den anden ved 20°.
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af admin »

Hvis der er nogen der måler FG og Brix skal jeg prøve at kigge på en evt. mæskning
Så ligger jeg det ind i Ballings formel.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Runenaldo
Indlæg: 1027
Tilmeldt: 8. jun 2011, 21:38
Geografisk sted: Skødstrup

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af Runenaldo »

admin skrev:Hvis der er nogen der måler FG og Brix skal jeg prøve at kigge på en evt. mæskning
Så ligger jeg det ind i Ballings formel.
Jeg er vist ikke helt med her.. kan du ikke lige uddybe? :-)
Mvh.
Rune Hansen

"Det er ikke størrelsen på dit udstyr det kommer an på, men hvor tit du bruger det...
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Fælles klon eksperiment: Aurum eller Mørk Guld

Indlæg af admin »

jo kom med nogle tal :-)
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "klon opskrifter"