100% peat

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 08:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

100% peat

Indlæg af BeerMan »

Læs kun videre hvis du kan li Laphroaig !

Ideen med en øl brygget på 100% peat malt har spøget i mit hoved i længere tid ! Så nu skulle det så være ! Opskriften er som sådan meget simpel ! Peat malt og lidt bitter humle ! Jeg tror ikke den skal være alt for bitter, det vil sikkert ikke gå godt sammen med peaten.

Til ca 10 l øl brugte jeg.
3,5 kg peat malt 5ppm.
25 g cascade.
Wyeast 1056 (høstet og genbrugt fra en peat porter)

Mæsket i 60 min ved 68 grader.
Urten kogt i 60 min med 25g cascade.

Efter endt gæring kom den på flasker med en nogle egechips i hver flaske, for at se hvordan de har indflydelse på øllen over tid !
(til næste bryg har jeg fået fat i nogle egestave fra et rigtigt egefad)

Mere simpelt kan det ikke blive !

En rigtig god og meget karakteristisk øl, som jeg helt sikkert vil brygge igen. har allerede nr 2 i gærtanken, men med en smule ændringer, men mere om det hvis den bliver som forventet.

Duften er som forventet meget peated og "in your face" men bestemt ikke på en ubehagelig måde ! Dejlig maltet og rigtig god mundfylde ! Efter lidt tid giver den også en dejlig lakrids smag fra sig !
Og som nævnt indledningsvis, kan du ikke li peated whiske, så har du nok lige spildt et par minutter af dit liv på at læse dette :)

og så lige en etiket for at gøre det helt klart hvad vi har med at gøre :)
Billede

NB. hvis der er nogen der ved hvor man kan skaffe medium eller heavy peatet malt må i endelig gerne sige til, kunne godt tænke mig at gå all in på den her opskrift :)
Senest rettet af BeerMan 27. jan 2013, 10:38, rettet i alt 1 gang.
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: 100% peat

Indlæg af Thor »

Det lyder godt nok vildt.Jeg Jeg har brugt peatet malt i mine portere med stor succes,men at bruge det 100 % lyder af meget.Jeg kan godt
se at der kun skal bruges bitterhumle,men er cascaden ikke lidt for "blomstret".?? Jeg har andre brygplaner de næste par måneder,men lad
endelig høre fra dig om hvordan det går.. Tror lige jeg skal ned foran TV´et men Guinness og en 10 års Laphroaig. :-)
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 08:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: 100% peat

Indlæg af BeerMan »

Sjovt nok så passer den godt, den lille smule blomster duft der er virker fint med den, den løfter lidt op i det meget tunge peat og malt smag/duft !
Men skal sandheden frem, så var det den humle der lige var på lager den dag :) Måske til batch #3 jeg skal vælge en anden humle !

Lyder som en god kombination :)
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: 100% peat

Indlæg af Thor »

Har lige vejet af til de 2 næste bryg,og så skal der købes materialer igen.Jeg er sgu blevet lidt tændt på det der peatet halløj.
Er jeg en kylling hvis jeg til den første bryg siger 50% pils og 50% peatet.?
Jeg bruger altid tørgær.Er der noget der du kan anbefale..

Thor.
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 08:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: 100% peat

Indlæg af BeerMan »

Thor skrev:Har lige vejet af til de 2 næste bryg,og så skal der købes materialer igen.Jeg er sgu blevet lidt tændt på det der peatet halløj.
Er jeg en kylling hvis jeg til den første bryg siger 50% pils og 50% peatet.?
Jeg bruger altid tørgær.Er der noget der du kan anbefale..

Thor.
Der er som sådan ikke noget der hedder kylling, det er jo personlige preferencer ! Men hvis du er til Laphroaig, så vil jeg mene du godt kan gå all in med peat, hvis det er 5ppm, så bliver det ikke ekstremt peatet for en Laphroaig drikker :)

Den PeatHag jeg har på flaske er brygget med en Wyeast 1056, genbrugt fra en peatporter ! og den jeg har i gærtanken pt bliver brygget med SafBrew 58, men ved ikke hvordan den ender ud endnu, den skal lige står og hygge i 3 uger mere, før den ryger på flaske !
Desværre er det første version af PeatHag jeg har på flaske, så jeg har ikke de store erfaringer med den bryg... andet end at den smager af mere :)
Har en til gæreing pt, stærkere og med en anden gær !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Brugeravatar
JBG
Indlæg: 357
Tilmeldt: 19. nov 2012, 11:07
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 100% peat

Indlæg af JBG »

BeerMan skrev:Læs kun videre hvis du kan li Laphroaig !

Ideen med en øl brygget på 100% peat malt har spøget i mit hoved i længere tid ! Så nu skulle det så være ! Opskriften er som sådan meget simpel ! Peat malt og lidt bitter humle ! Jeg tror ikke den skal være alt for bitter, det vil sikkert ikke gå godt sammen med peaten.

Til ca 10 l øl brugte jeg.
3,5 kg peat malt 5ppm.
25 g cascade.
Wyeast 1056 (høstet og genbrugt fra en peat porter)

Mæsket i 60 min ved 68 grader.
Urten kogt i 60 min med 25g cascade.

Efter endt gæring kom den på flasker med en nogle egechips i hver flaske, for at se hvordan de har indflydelse på øllen over tid !
(til næste bryg har jeg fået fat i nogle egestave fra et rigtigt egefad)

Mere simpelt kan det ikke blive !

En rigtig god og meget karakteristisk øl, som jeg helt sikkert vil brygge igen. har allerede nr 2 i gærtanken, men med en smule ændringer, men mere om det hvis den bliver som forventet.

Duften er som forventet meget peated og "in your face" men bestemt ikke på en ubehagelig måde ! Dejlig maltet og rigtig god mundfylde ! Efter lidt tid giver den også en dejlig lakrids smag fra sig !
Og som nævnt indledningsvis, kan du ikke li peated whiske, så har du nok lige spildt et par minutter af dit liv på at læse dette :)

og så lige en etiket for at gøre det helt klart hvad vi har med at gøre :)
Billede

NB. hvis der er nogen der ved hvor man kan skaffe medium eller heavy peatet malt må i endelig gerne sige til, kunne godt tænke mig at gå all in på den her opskrift :)
+1, den ryger meget snart i spanden!
- Jan Graabæk
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 08:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: 100% peat

Indlæg af BeerMan »

Glæd dig, men lav rigeligt :) de har det med at fordampe meget hurtigt :)
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Brugeravatar
JBG
Indlæg: 357
Tilmeldt: 19. nov 2012, 11:07
Geografisk sted: Silkeborg

Re: 100% peat

Indlæg af JBG »

BeerMan skrev:Glæd dig, men lav rigeligt :) de har det med at fordampe meget hurtigt :)
Kan hører du siger min 20 liter. Hvor mange egetræs stykker brugte du?
- Jan Graabæk
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 08:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: 100% peat

Indlæg af BeerMan »

Ingen dårlig ide :)
Jeg brugte 10-12 stk egechips pr flaske !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Brugeravatar
Occidio
Indlæg: 129
Tilmeldt: 12. jan 2013, 10:07

Re: 100% peat

Indlæg af Occidio »

Lyder lige præcis som en øl efter min smag. Laphroaig og Ardbeg er jo 2 perfekte whiskey'er :P

Peated malt er malt der ikke er valset ?? Er det specielt at brygge med det (hvis som jeg forstår ikke er valset) ??

Og hvad gør i ved egechipsne, koger den for at desinficere dem inden i kommer dem i flaskerne ? Hvor længe :)?

Får helt mundvand bare af at læse om den og forestille mig smagen ! Det er en ret lys men røget øl ????
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 08:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: 100% peat

Indlæg af BeerMan »

Peated malt er malt der er tørret over tørve røg :) Men pas på, der er også røget malt som er røget over bøgesmuld !
Det skal valses :)
Jeg har ekperimenteret med at putte egechips og egestave i flasken, men syntes desværre de kan have en tendens til at Co2 bliver frigivet når øllen bliver åbnet ! Næste gang tror jeg at jeg tilsætter egechips i gærtanken !
Jeg hælder vodka over chipsene og lader dem stå i min. en uge ! Så skulle de gerne være desinficerede !
Ja, den er meget lys, men det kan man jo ændre hvis man vil have en mørk øl :)
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Brugeravatar
Occidio
Indlæg: 129
Tilmeldt: 12. jan 2013, 10:07

Re: 100% peat

Indlæg af Occidio »

BeerMan skrev:Peated malt er malt der er tørret over tørve røg :) Men pas på, der er også røget malt som er røget over bøgesmuld !
Det skal valses :)
Jeg har ekperimenteret med at putte egechips og egestave i flasken, men syntes desværre de kan have en tendens til at Co2 bliver frigivet når øllen bliver åbnet ! Næste gang tror jeg at jeg tilsætter egechips i gærtanken !
Jeg hælder vodka over chipsene og lader dem stå i min. en uge ! Så skulle de gerne være desinficerede !
Ja, den er meget lys, men det kan man jo ændre hvis man vil have en mørk øl :)
Tak det fyldestgørende svar :)

Gør ikke noget den er lys, var bare nysgerrig hehe.

Interessant med chipsne, har du dem så i beholder eller hvordan (så alkohollen ikke fordamper ?)

Der er vel kun 1 ting at gøre for at finde ud af om det er røget over tørv kontra bøgesmuld, skrive til forhandleren ?
Tænker bare fx. på brygladen står der "Peated/Røg malt 6 EBC - Castle 1 kg."...........
Brugeravatar
BeerMan
Indlæg: 508
Tilmeldt: 2. jul 2009, 08:06
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: 100% peat

Indlæg af BeerMan »

Ja, for en sikkerheds skyld, så kontakt leverandøren, selvom det røgede ikke er ringe :) Men det er mere ala bacon :)

Ja, jeg bruger bare et gammelt syltetøjs glas til de egechips !
Duff beer for me Duff beer for you, Ill have a duff you have one too.
Besvar

Tilbage til "22B. Other Smoked Beer"