Temperaturstyring af UNI-tanke

BrewControl er et gratis stykke software, der kombineret med nogle simple komponenter kan bruges til at automatisere mæskeprocessen.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Den specifikke model gør ikke så meget, for de er stort set identiske i opbygningen, tror de her manualer er et godt bud.
http://www.sah.rs/Termoregulatori/Manua ... nglish.pdf
http://www.sah.rs/Termoregulatori/Manua ... -608_T.pdf

Der er helt sikkert diagrammer på siden af PID'en når du får kigget. Men mit gæt, ud fra de manualer som jeg lige fandt, så er det en pt100 sensor hvis den sidder i tilslutning 2+3 og +1 hvis det er en 3-wire som kompenserer for lednings-modstanden. Hvis den sidder 1+2 så er det et termopar. Jeg kan se i manualen at offset godt kan justeres på den modeltype, så hvis der er det eneste som er galt. så kan det justeres ved at komme sensorerne i is-bad eller kogende vand. Du kan tjekke om de registrerer korrekt ved at se om der er 100 graders forskel imellem, selvom værdien ikke præcist rammer de 2 punkter.

Det er pt100. Må sensore komme i vand?
Som lovet følger nogle fotos.
Vedhæftede filer
DSCN7617.JPG
DSCN7617.JPG (562.64 KiB) Vist 18758 gange
DSCN7614.JPG
DSCN7614.JPG (618.67 KiB) Vist 18758 gange
DSCN7613.JPG
DSCN7613.JPG (589.19 KiB) Vist 18758 gange
DSCN7620.JPG
DSCN7620.JPG (638.33 KiB) Vist 18758 gange
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Så fik vi afklaret det, og jeg kan se at det er en 2-wire som ikke automatisk justerer i forhold til ledningslængden/modstanden, så offset skal justeres hvis de har forskellig længde.

For at justere dem skal du enten have et vandbad + et termometer som du stoler på, eller spilkogende vand. Noter dig så hvor mange grader hver sensor viser ved siden af, og gå ind i menuen på regulatoren og juster parameteren "Pb" som er offset. Du vil typisk komme ind i menuen ved at holde "SET" inde i 2 sekunder, og den vil automatisk gå ud af menuen igen når du ikke har rørt noget i 10 sekunder hvorved den husker indstillingerne.

Hvis du har problemer med at indstille, så beskriver denne manuel det lidt bedre, kig fra punk 4.2.4 (det er en helt anden model, men det er sikkert ens alligevel)
http://auberins.com/images/Manual/SYL-2342.pdf


Sidder sensoren ikke i en følerlomme så du bare kan nøjes med at have den del i vand?
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Så fik vi afklaret det, og jeg kan se at det er en 2-wire som ikke automatisk justerer i forhold til ledningslængden/modstanden, så offset skal justeres hvis de har forskellig længde.

For at justere dem skal du enten have et vandbad + et termometer som du stoler på, eller spilkogende vand. Noter dig så hvor mange grader hver sensor viser ved siden af, og gå ind i menuen på regulatoren og juster parameteren "Pb" som er offset. Du vil typisk komme ind i menuen ved at holde "SET" inde i 2 sekunder, og den vil automatisk gå ud af menuen igen når du ikke har rørt noget i 10 sekunder hvorved den husker indstillingerne.

Hvis du har problemer med at indstille, så beskriver denne manuel det lidt bedre, kig fra punk 4.2.4 (det er en helt anden model, men det er sikkert ens alligevel)
http://auberins.com/images/Manual/SYL-2342.pdf


Sidder sensoren ikke i en følerlomme så du bare kan nøjes med at have den del i vand?

Føleren sidder på en ledning, så jeg ved ikke om den må komme direkte i vand?
Du skal iøvrigt have tak for din ihærdige indsats for at hjælpe mig.
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Hvis den ligner den her, så er det ikke noget problem.
Billede
http://www.ebay.de/itm/PT100-Temperatur ... 43c4fba702
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Hvis den ligner den her, så er det ikke noget problem.
Billede
http://www.ebay.de/itm/PT100-Temperatur ... 43c4fba702

Det er ikke helt den samme, selvfølgelig fik jeg ikke taget billede af den, beklager. Den kan godt ligne, blot er ledningen synlig og faktisk er der 3 ledere som så tilsluttes en ledning med 2 ledere. Det er faktisk alm. ledning og uskærmet,
men det er måske helt ok?

Hvad med at lade samtlige følere måle rum temperaturen, et er ikke ok?
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Nimbus39 »

mads02 skrev:Hvad med at lade samtlige følere måle rum temperaturen, et er ikke ok?
De skal bare måle en temperatur som du kender med sikkerhed, for det er jo netop tricket her...
Du ved hvad føleren skal vise og så indstiller du "viseren" til at vise den korrekte temperatur.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Jo det er ok at lade dem måle rum temperatur, det er bare knap så præcist. Når det er en pt100 sensor behøver ledningen ikke at være afskærmet. Hvis det er en 3-ledet sensor, og det er muligt at skifte ledningen (kan ikke se det uden billede) så kunne du overveje at skifte til en 3 ledet ledning, så undgår du at skulle kalibrere i forhold til ledningslængden, der kan dog stadig være forskel fra sensor til sensor. Men start med at justere offset og se om det ikke giver et tilfredsstillende resultat.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Jo det er ok at lade dem måle rum temperatur, det er bare knap så præcist. Når det er en pt100 sensor behøver ledningen ikke at være afskærmet. Hvis det er en 3-ledet sensor, og det er muligt at skifte ledningen (kan ikke se det uden billede) så kunne du overveje at skifte til en 3 ledet ledning, så undgår du at skulle kalibrere i forhold til ledningslængden, der kan dog stadig være forskel fra sensor til sensor. Men start med at justere offset og se om det ikke giver et tilfredsstillende resultat.

Er der nogen der ved hvem der producerer XMT 803? Det ville være fint med en rigtig manual.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

DSCN7665.JPG
DSCN7665.JPG (653.79 KiB) Vist 18708 gange
mads02 skrev:
Smeller skrev:Jo det er ok at lade dem måle rum temperatur, det er bare knap så præcist. Når det er en pt100 sensor behøver ledningen ikke at være afskærmet. Hvis det er en 3-ledet sensor, og det er muligt at skifte ledningen (kan ikke se det uden billede) så kunne du overveje at skifte til en 3 ledet ledning, så undgår du at skulle kalibrere i forhold til ledningslængden, der kan dog stadig være forskel fra sensor til sensor. Men start med at justere offset og se om det ikke giver et tilfredsstillende resultat.

Er der nogen der ved hvem der producerer XMT 803? Det ville være fint med en rigtig manual.
Ja jeg er ikke kommet så meget videre. Det der undrer mig er, hvorfor pt100 har 3 ledere? En gul, en grøn og så en klar leder. Ved nogen hvordan disse skal tilsluttes til et 2 leder kabel?
Jeg har tænkt på om den klare skulle tilsluttes jord på en skærmet ledning? Men det er nok helt forkert.

Her følger nogle fotos.
Vedhæftede filer
pt100
pt100
DSCN7648.JPG (679.81 KiB) Vist 18708 gange
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

Når du har målt en temperatur, så er det tilsluttet korrekt. Afvigelserne skyldes garanteret forskel i længden på ledningerne. Den tilslutning som du har vist er ok, så længe du justerer offset.

En pt100 sensor virker ved at modstanden i sensoren ændrer sig i forhold til temperaturen, ved 0 grader er den 100 ohm, deraf navnet. ”Problemet” ved en modstandsmåler er at mostanden i ledningen forskyder målingen. Tænk som eksempel, at hvis en 2 meters ledning har 2 ohms modstand så vil der blive lagt 2 ohm til målingen (100+2), og at en 4 meters ledning vil have en modstand på 4 ohm. Dette kan du så modvirke ved at justere offset (trække ledningsmodstanden fra) Når du har en 3 ledet sensor og den er tilsluttet med et 3 ledet kabel, så kan regulatoren automatisk måle ledningsmodstanden og trække den fra, og hvis den kun er tilsluttet et 2 ledet kabel så skal du gøre det manuelt ved at justere offset.

Glem det med afskærmningen, støj vil typisk ikke være et problem for en pt100 sensor, det er et problem for termopar, da der måles spænding i stedet for modstand.

Hvis du vil til at skifte ledningen, så er det måske nemmere bare at købe en ny sensor med ledning, men du kan sagten få gode målinger med dem som du allerede har.
http://www.ebay.de/itm/PT100-Temperatur ... 43b9ab9db4

Hvor i landet befinder du dig? Hvis jeg er i nærheden, så vil jeg gerne slå et smut forbi og kigge på det. Hvordan sidder sensorerne fast på tanken?
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:Når du har målt en temperatur, så er det tilsluttet korrekt. Afvigelserne skyldes garanteret forskel i længden på ledningerne. Den tilslutning som du har vist er ok, så længe du justerer offset.

En pt100 sensor virker ved at modstanden i sensoren ændrer sig i forhold til temperaturen, ved 0 grader er den 100 ohm, deraf navnet. ”Problemet” ved en modstandsmåler er at mostanden i ledningen forskyder målingen. Tænk som eksempel, at hvis en 2 meters ledning har 2 ohms modstand så vil der blive lagt 2 ohm til målingen (100+2), og at en 4 meters ledning vil have en modstand på 4 ohm. Dette kan du så modvirke ved at justere offset (trække ledningsmodstanden fra) Når du har en 3 ledet sensor og den er tilsluttet med et 3 ledet kabel, så kan regulatoren automatisk måle ledningsmodstanden og trække den fra, og hvis den kun er tilsluttet et 2 ledet kabel så skal du gøre det manuelt ved at justere offset.

Glem det med afskærmningen, støj vil typisk ikke være et problem for en pt100 sensor, det er et problem for termopar, da der måles spænding i stedet for modstand.

Hvis du vil til at skifte ledningen, så er det måske nemmere bare at købe en ny sensor med ledning, men du kan sagten få gode målinger med dem som du allerede har.
http://www.ebay.de/itm/PT100-Temperatur ... 43b9ab9db4

Hvor i landet befinder du dig? Hvis jeg er i nærheden, så vil jeg gerne slå et smut forbi og kigge på det. Hvordan sidder sensorerne fast på tanken?


Mange tak for dit hurtige svar og dit tilbud om at komme forbi. Problemer er at jeg er i Spanien, så det gør det lidt mere besværligt. Ellers pænt af dig!

Sensorene er faktisk bare skubbet ind i et lille rør på bagside af UNI-tankene. Faktisk havde vi besøg af nogle professionelle folk der montere køleanlæg, de kommer med et tilbud (sikkert dyrt). De fortalte at de anvender skærmet ledning og omtalte netop, at denne ikke bør føres sammen med strømførende ledning.

Du mener at følerens 3 ledere er tilsluttet korrekt? 2 ledere til den ene og 1 leder til den anden. Den type du har linket til er den bedre? Vores er bare alm. ledningsender, hvis du forstår hvad jeg mener.
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Nimbus39 »

Kan du komme til at tage et foto af bagsiden, der hvor tilslutningsterminalerne går ind i styringsenheden?
Det vil måske gøre det lettere at se om det er muligt at have 2 eller 3 ledninger tilsluttet til selve styringsenheden (og dermed bruge "auto adjust")
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Nimbus39 skrev:Kan du komme til at tage et foto af bagsiden, der hvor tilslutningsterminalerne går ind i styringsenheden?
Det vil måske gøre det lettere at se om det er muligt at have 2 eller 3 ledninger tilsluttet til selve styringsenheden (og dermed bruge "auto adjust")

Hermed 3 fotos som jeg håber er ok.
Vedhæftede filer
DSCN7617.JPG
DSCN7617.JPG (562.64 KiB) Vist 18666 gange
DSCN7615.JPG
DSCN7615.JPG (630.73 KiB) Vist 18666 gange
DSCN7613.JPG
DSCN7613.JPG (589.19 KiB) Vist 18666 gange
Brugeravatar
Smeller
Indlæg: 277
Tilmeldt: 22. feb 2007, 14:18
Geografisk sted: Frederiksbjerg

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af Smeller »

mads02 skrev:Den type du har linket til er den bedre? Vores er bare alm. ledningsender, hvis du forstår hvad jeg mener.
Den er ikke bedre, grunden til at jeg linkede til en ny, var at det måske er nemmere for dig, i forhold til at forlænge med din egen ledning. Enderne gør ingen forskel, det er bare en kabel sko som gør at ledningen ikke "trævler"

Nimbus39 skrev: Det vil måske gøre det lettere at se om det er muligt at have 2 eller 3 ledninger tilsluttet til selve styringsenheden (og dermed bruge "auto adjust")
Billedet ligger tidligere i tråden, og det er muligt at tilslutte en 3 wire.
mads02
Indlæg: 15
Tilmeldt: 5. maj 2014, 01:48

Re: Temperaturstyring af UNI-tanke

Indlæg af mads02 »

Smeller skrev:
mads02 skrev:Den type du har linket til er den bedre? Vores er bare alm. ledningsender, hvis du forstår hvad jeg mener.
Den er ikke bedre, grunden til at jeg linkede til en ny, var at det måske er nemmere for dig, i forhold til at forlænge med din egen ledning. Enderne gør ingen forskel, det er bare en kabel sko som gør at ledningen ikke "trævler"

Nimbus39 skrev: Det vil måske gøre det lettere at se om det er muligt at have 2 eller 3 ledninger tilsluttet til selve styringsenheden (og dermed bruge "auto adjust")
Billedet ligger tidligere i tråden, og det er muligt at tilslutte en 3 wire.
Jeg kan forstå det vil være en stor fordel, at anvende et kabel med 3 ledere og hvis det er muligt også skærmet. Kan du/I evt. forklare mig hvor den 3'de leder skal tilsluttes?
Besvar

Tilbage til "BrewControl"