Tangloppen

Redaktør: Co-Admin

Besvar
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Tangloppen

Indlæg af Nimbus39 »

Tilmeldt til DM 2014, vandt ikke noget.
bryg54.bsmx
Beersmith 2
(25.7 KiB) Downloadet 499 gange
bryg54.pdf
Pdf
(107.78 KiB) Downloadet 587 gange
63.pdf
Vurdering
(144.04 KiB) Downloadet 550 gange
Vurderingen er ikke særlig brugbar, da dommerne har valgt ikke at udfylde de enkelte delelementer af arket, men kun brugt kommentarfelterne.
Dommerne påstår der er brugt for lidt gær, hvilket jeg finder yderst tvivlsomt da den blev hældt på en gærkage fra et tidligere bryg.
De mener desuden den er overkarboneret, men jeg har checket og den ligger indenfor den anbefalede karbonering til stilarten.
Jeg er meget i tvivl om hvor rutinerede de 2 dommere er for de skriver under aroma: "Muligvis også diacetyl, og noget humle" hvilket jeg personligt vil mene er 2 smage øldommere burde være i stand til at identificere.
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Tangloppen

Indlæg af søreno »

Det lyder i mine ører som en enkelt inficeret flaske, men det er selvfølgelig rent gæt.

Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Tangloppen

Indlæg af morfmir »

Nimbus39 skrev: Jeg er meget i tvivl om hvor rutinerede de 2 dommere er for de skriver under aroma: "Muligvis også diacetyl, og noget humle" hvilket jeg personligt vil mene er 2 smage øldommere burde være i stand til at identificere.
Tom og Leif er to erfarne dommere. Vil give dig ret i at de godt kunne have skrevet lidt mere. Men det er tydeligt på deres bedømmelse at de finder din øl problematisk. Kan du ikke selv genkende det de skriver?

Hvis ikke du har renset gærkagen fra det forrige bryg kan det også give de gæringsfejl de beskriver. Lidt for høj gærings temperatur kombineret med overpitching kan give gæringsfejl.

Øllene der bliver indleveret til DM skal være robuste, de bliver håndteret meget og det er ikke muligt at opbevare dem under 100% optimale forhold. Så øl med små fejl kan udvikle sig værre efter de er indleveret ift. dem du har på køl hjemme.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Brugeravatar
Nimbus39
Indlæg: 3392
Tilmeldt: 27. jun 2010, 10:52
Geografisk sted: Greve (Mosede Strand)
Kontakt:

Re: Tangloppen

Indlæg af Nimbus39 »

morfmir skrev:
Nimbus39 skrev: Jeg er meget i tvivl om hvor rutinerede de 2 dommere er for de skriver under aroma: "Muligvis også diacetyl, og noget humle" hvilket jeg personligt vil mene er 2 smage øldommere burde være i stand til at identificere.
Tom og Leif er to erfarne dommere. Vil give dig ret i at de godt kunne have skrevet lidt mere. Men det er tydeligt på deres bedømmelse at de finder din øl problematisk. Kan du ikke selv genkende det de skriver?

Hvis ikke du har renset gærkagen fra det forrige bryg kan det også give de gæringsfejl de beskriver. Lidt for høj gærings temperatur kombineret med overpitching kan give gæringsfejl.

Øllene der bliver indleveret til DM skal være robuste, de bliver håndteret meget og det er ikke muligt at opbevare dem under 100% optimale forhold. Så øl med små fejl kan udvikle sig værre efter de er indleveret ift. dem du har på køl hjemme.

/Thomas
Jeg er ikke som sådan uenig i det de skriver om selve øllets smag, og det mener jeg nu heller ikke jeg har skrevet at jeg er. Det er mere kilden til "fejlen" jeg tvivler lidt på er korrekt.
Den gærkage (2. generation) der blev brugt var fra en opskrift magen til, og den har stået i køleskab med en STC 1000 under gærringen, så det må være noget andet end mangel på gær eller forkert temperatur der er problemet.
Det der undrer mig er at de ikke kan identificere de 2 smage med større sikkerhed. Jeg kan godt selv smage at den ikke er lige så god som den jeg fik sølv med sidste år, og derfor skal den selvfølgelig ikke have de samme point som den jeg havde med sidste år. Det er bare ærgerligt at de ikke har gidet at udfylde skemaet korrekt...
Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime.
http://bryggeri.landly.dk
http://www.facebook.com/bryggerilandly
http://beersmithrecipes.com/listrecipes/2810/nimbus39
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Tangloppen

Indlæg af Morten L »

Nimbus39 skrev:
morfmir skrev:
Nimbus39 skrev: Jeg er meget i tvivl om hvor rutinerede de 2 dommere er for de skriver under aroma: "Muligvis også diacetyl, og noget humle" hvilket jeg personligt vil mene er 2 smage øldommere burde være i stand til at identificere.
Tom og Leif er to erfarne dommere. Vil give dig ret i at de godt kunne have skrevet lidt mere. Men det er tydeligt på deres bedømmelse at de finder din øl problematisk. Kan du ikke selv genkende det de skriver?

Hvis ikke du har renset gærkagen fra det forrige bryg kan det også give de gæringsfejl de beskriver. Lidt for høj gærings temperatur kombineret med overpitching kan give gæringsfejl.

Øllene der bliver indleveret til DM skal være robuste, de bliver håndteret meget og det er ikke muligt at opbevare dem under 100% optimale forhold. Så øl med små fejl kan udvikle sig værre efter de er indleveret ift. dem du har på køl hjemme.

/Thomas
Jeg er ikke som sådan uenig i det de skriver om selve øllets smag, og det mener jeg nu heller ikke jeg har skrevet at jeg er. Det er mere kilden til "fejlen" jeg tvivler lidt på er korrekt.
Den gærkage (2. generation) der blev brugt var fra en opskrift magen til, og den har stået i køleskab med en STC 1000 under gærringen, så det må være noget andet end mangel på gær eller forkert temperatur der er problemet.
Det der undrer mig er at de ikke kan identificere de 2 smage med større sikkerhed. Jeg kan godt selv smage at den ikke er lige så god som den jeg fik sølv med sidste år, og derfor skal den selvfølgelig ikke have de samme point som den jeg havde med sidste år. Det er bare ærgerligt at de ikke har gidet at udfylde skemaet korrekt...
Det er selvfølgelig en skam at der ikke er mere tid til at udfylde skema.
Men husk på at der er forholdsvis få dommere i Danmark og de skulle i år igennem +200 øl i 13 kategorier.

En lille opfordring herfra må være at melde sig som øldommer og gennemgå kursus/eksamen. På den måde kommer der flere øldommere hvilket vil give mere tid til konstruktiv feedback.
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Holger
Indlæg: 339
Tilmeldt: 2. aug 2012, 12:28
Geografisk sted: Aalborg (Gug)
Kontakt:

Re: Tangloppen

Indlæg af Holger »

Præcis. Helt enig med, Morten.
Da vi skulle bedømme, var vi tre dommere der skulle igennem 15 stykker. Ved også, at der var grupper af dommere, der skulle igennem langt flere øl.
Hellhound.dk
Besvar

Tilbage til "5C. Doppelbock"