Gærspand og smartere hane

Besvar
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Gærspand og smartere hane

Indlæg af Christian Ernstsen »

Jeg tilhører den gruppe bryggere, der er rigtig glad for en hane i gærspanden. (Plastic, 30 liter)

I en erkendelse af at infektionsrisikoen stiger med en sådan tingest installeret, og at de eksisterende plasthaner ikke gør risikoen mindre, er jeg gået i tænketank mht. hvordan jeg kan få det bedste af to verdener.

Problemet med de eksisterende haner er - som jeg ser det - at der er meget 'vådt' hane, der er frit tilgængelig for bakterier, når hanen er lukket, og for at gøre det værre drejer jeg endda noget at det 'beskidte' af hanen rundt og det kommer i kontakt med urten når jeg tapper.

Har nogen lyst til at brainstorme omkring et hane design, der er bedre end det eksisterende? Med tapning videre til en steril gærspand som eksplicit mål også.

Jeg tænker noget a la cornelius koblinger, hvor en hane klikkes på en kobling, og hvor koblingen kun har en lille og plan flade, der er i kontakt med fri luft. Måske endda noget så enkelt som en cornelius kobling?

Findes der allerede noget smart?

NB! Diskussion om hvorvidt hane er skidt er ikke interessant her! :-) Please accepter præmissen at det er en nødvendighed, og at vi ønsker at minimere risiko for infektion, uden at dette indebærer at undvære hanen!;-)


Mvh Christian
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Brugeravatar
Morten L
Co-Admin
Indlæg: 2429
Tilmeldt: 6. jul 2009, 22:32
Geografisk sted: 9230 Svenstrup J

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af Morten L »

Butterflyventiler :-)
MVH
Morten
"Give a man a fish and he will eat for a day. Teach him how to fish, and he will sit in a boat and drink beer all day"
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af Borg »

Jeg går netop med tanken at montere en cornelius øl-ventil på mine gærtanke. Så har jeg nemlig samtidig mulighed for at tappe direkte på fad via en slange med to øl-koblinger. Når jeg vasker mine corneliusfade, sætter ved dem under tryk med CO2, og så er de helt klar til at modtage øl. Jeg skal så ikke åbne dem, men sætte min gæringstank under let tryk med en CO2-flaske, og en bleeder-ventil på fadets CO2 kobling. Så kan øllet stille og rolig fylde fadet, og kommer slet ikke i kontakt med luft/ilt. Jeg er dog nødt til at have en vægt, så jeg ved, hvornår fadet er fyldt.
Det giver samtidig mulighed for at tappe prøver af gæringstanken med en piknic-hane, uden risiko for infektioner.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af KimJohansen »

En simpel kuglehane burde også kunne fungere. Inden du tager tanken i anvendelse, giver du hanen godt med StarSan og lukker den af med folie, ligesom på gærstarteren. Når så du skal tappe, tages folien af og den kan så lige få et nyt skud StarSan, selvom jeg tvivler på at det skulle være nødvendigt.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af admin »

Kuglehaner er ikke godt til den kolde side af øl produktionen, det er de ikke fordi der er øl inde i ventilen - når den er lukket. Dermed kan der samle sig en del bakterier inde på bagsiden.
Mvh.
Jens
Øl og sol er livet....

http://www.fribryg.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.dk/fribryg" onclick="window.open(this.href);return false;
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af peos »

Jeg stikker også altid om til en spand med plast tappehane efter første fermentering, og efter anden fermentering tapper jeg fra hanen med en stump silikoneslange, der når ned til bunden af flaskerne.

Før jeg tapper kommer slangen en tur i kogende vand, og jeg tager en kop kogende vand og holder så langt op mod hanen som muligt, så det meste af tuden kommer under vand. Jeg tror, det slår det meste af det, der måtte være i hanen, ned. I hvert fald er det ikke gået galt endnu.
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af Christian Ernstsen »

Gode overvejelser, og tak for navnet "butterfly valve"! Jeg har googlet lidt, og kan ikke finde noget i så små dimensioner som jeg har brug for. tror jeg vil lede efter stumper, så jeg kan montere en cornelius kobling på gærspanden. Når Borg også tænker i de baner, kan det ikke være heeelt galt!:-)

@peos: Det er også omtrent sådan jeg har gjort til nu. Det generer mig bare at der er så meget 'beskidt' hane - en løsning hvor det meste kan renses mens tanken er fuld tiltaler mig meget.


Mvh Christian
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
Brugeravatar
MonkeyBrew
Indlæg: 4420
Tilmeldt: 26. okt 2006, 22:13
Geografisk sted: 8670 Låsby

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af MonkeyBrew »

Jeg har brugt rustfri lynkoblinger til CO2 fra Lunds til mit fadølsanlæg. Mon ikke man ville kunne bruge dem på lige fod med koblinger fra cornelius? Det er sikkert en billigere løsning, men burde være lige så godt.
Monkeybrew - Abegodt øl!

~ Lars Bang Rasmussen ~

http://www.monkeybrew.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mæsketemperature for stilarterne:

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... ure#p85351" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Christian Ernstsen
Indlæg: 770
Tilmeldt: 28. okt 2009, 12:21
Geografisk sted: Vejle
Kontakt:

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af Christian Ernstsen »

Dem havde jeg slet ikke overvejet, det er en noget billigere løsning, det har du ret i. Umiddelbart hælder jeg til at hvad end der vælges, skal "hannen" sidde fast på gærspanden, og "hunnen" skal kunne tages af og desinficeres.

Umiddelbart ser det ud til at man kun kan få hunnen med gevind, men jeg vil prøve at spørge google om der er alternativer!
Med venlig hilsen
Christian

Brygsetup: 25 liter elgryde, pumpe og modstrømskøler. 23 bryg i alt.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af peos »

Der er jo også den mulighed (lidt Storm P - indrømmet) at du beholder plastventilen og sætter et stykke slange med en slutprop på plastventilen - begge i desinficeret stand - inden du omstikker. Når du så skal tappe, kan du tage slutproppen af og desinficere slangen (behovet vil kun være udvendigt) i kogende vand uden at tage den af plastventilen. På den måde er alt, hvad der kommer i berøring med øllet desinficeret og har ikke efterfølgende været udsat for bakterier.
Brugeravatar
beerbuster
Indlæg: 739
Tilmeldt: 23. jun 2008, 22:45
Geografisk sted: Odense

Re: Gærspand og smartere hane

Indlæg af beerbuster »

Da jeg stadig havde spande med haner vendte jeg hanerne opad fyldte dem op med iodophor, vodka eller lign. og dække til med folie, når jeg ikke brugte dem - på den måde skulle jeg kun rense ydersiden af hanerne da den indvendige side altid stod under "vand"
Med venlig hilsen.
Peter

Omstikning...just say no !..

"He was a wise man who invented beer.
Plato "
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"