flaked oats/havregryn

Alm. Nybegynder hjælp.
Besvar
jakobø
Geografisk sted: 7000 fredericia
Kontakt:

flaked oats/havregryn

Indlæg af jakobø »

hvordan skal jeg forholde mig med brugen af havregryn i mit bryg??
hvordan er proceduren? syntes at have læst at man ikke bare blander det i malten
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Bare bland det i mæskningen.

Jens
jakobø
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

takker for svaret! da der er mange spændende meninger om hvad man skal gøre ved det først! prøver, men følger vist denne.
Brugeravatar
admin
Site Admin
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Brug nogle grovvalsede øko gryn fra et supermarkede.
Havregryn gennemgår to opvarmninger til 100°C i produktions processen, så det behøver ingen yderlig behandling.

Jens
jakobø
Kontakt:

Indlæg af jakobø »

okay godt du lige fik det med! så er der lige en ting mere til indkøbs sedlen inden første bryg.
Malmberg
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

vil lige tilføje at de finvalsede også har gennemgået denne behandling..

GRunden til at man snakker om kogning forst er hvis det "bare" er havre eller tør/kold valset havre flager.

I disse er stivelsen godt og grundigt pakket ind, og der skal kogning til før stivelsen "eksplodere"/ruller sig ud, og så bliver mere tilgængelig for enzymerne i mæsken..

MEN det havre gryn vi normalt kan købe er Damp-valsede og derved er stivelsen mere direkte tilgængelig for enzymerne.
Derfor kan vi også lave havregrød på et par minutter istedet for at skulle koge i en 30 minutters tid.

Når man snakker om modifiseringsgrad af malten handler det bla. også om hvor meget af stivelsen er tilgængelig.
Selve modifiseringen af malten, er når nogle enzymer i i byg-kornet går igang med at åbne op for "stivelses-pakkerne" så andre enzymer kan gå igang med at lave stivelsen om til energi så planten kan gro.
Stivelsen i et byg-korn (nej ikke sådan et i øjet) :-). Er pakket ind i nogle "pakker" af , jeg tror det er cellulose, som er ret holdbar. derfor modifiseringen eller kogningen.

MVH
Kasper Malmbreg
Martin Molich
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af Martin Molich »

Jeps, cellevæggene er lavet af cellulose, som brydes ned af enzymet glucanase.
Besvar

Tilbage til "Hjælp til at komme igang."