Nogen der kan hjælpe

Besvar
StevenN
Geografisk sted: Lundby

Nogen der kan hjælpe

Indlæg af StevenN »

Hej med brygger sider og leger lidt med nogle tal jeg har en mæske gryde på 33 ltr og et koge kar på 50 og en el gryde på 27 ltr til spare vand men jeg har en60 ltr gærspand. Og nu til det jeg kunne godt tænke mig at prøve og ramme 50 ltr i den nogle gode råd
Øl skal nydes og brygges med kærlighed :-)
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Re: Nogen der kan hjælpe

Indlæg af Borg »

Det er en ikke helt enkelt øvelse du skal ud i.
Det betyder at du ikke kan lave et full boil. 50 liter i gæringstanken kræver at du koger i hvert fald 55 liter i full boil, hvilket er meget svært i en 50 liters kogegryde. Det vil normalt kræve 60, gerne 65 liters kapacitet (for at undgå at det koger over).
Den eneste mulighed er at lave et kraftigere bryg og fylde op i gæringstanken med kogt, afkølet vand.
Men det kan Berrsmith hjælpe dig med at beregne.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Djjomes
Geografisk sted: Laurbjerg, (Randers)

Indlæg af Djjomes »

Helt enig med med Borg. Bare hold øje med bitterheden, udtrækning af denne hænger sammen med hvor kraftig urten er, prøv at tilføje vand til gær tank og se ibu før og efter :)

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Vh Jonas
JaLabryg
Geografisk sted: Viborg

Indlæg af JaLabryg »

Når jeg læser dit indlæg Borg, betyder det så, at man ved en for høj OG f.eks 1055 mod opskriftens 1050, kan tilsætte vand og ramme opskriftens OG? Hvilke konsekvenser har det? Bitterheden, som det nævnes i tråden, forståes, men ellers?

vh
Jacob
Brugeravatar
Øystein
Geografisk sted: 8300 Odder

Indlæg af Øystein »

Du kunne jo også opsamle urt i din gærspand og bruge kogekedel og elgryde til spargevand. Når du har opsamlet nok urt så koger du i både kogegryden og elgryden.

Sent from my iPad using Tapatalk
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

StevenN skrev: kunne godt tænke mig at prøve og ramme 50 ltr i den nogle gode råd
Hmm, tænker lige hvorfor nu 50L ??

40L er jo perfekt til 2 fustager ;-)
StevenN
Geografisk sted: Lundby

Indlæg af StevenN »

jeg køre kun flasker såååå ja det kunne jeg jeg må lege vider med det
Øl skal nydes og brygges med kærlighed :-)
Brugeravatar
Borg

Indlæg af Borg »

Øystein skrev:Du kunne jo også opsamle urt i din gærspand og bruge kogekedel og elgryde til spargevand. Når du har opsamlet nok urt så koger du i både kogegryden og elgryden.

Sent from my iPad using Tapatalk
Det var også en mulighed. Du skal så bare kende volumen i begge gryder og sikre at du deler tilsætningerne i samme forhold. I hvert fald humlen.
Husk dog at håndtere den varme urt med forsigtighed, så du minimerer iltning af den varme urt.
Hilsen Erik Borg
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
JaLabryg

Indlæg af JaLabryg »

JaLabryg skrev:Når jeg læser dit indlæg Borg, betyder det så, at man ved en for høj OG f.eks 1055 mod opskriftens 1050, kan tilsætte vand og ramme opskriftens OG? Hvilke konsekvenser har det? Bitterheden, som det nævnes i tråden, forståes, men ellers?

vh
Jacob
Jeg prøver lige igen. Har nemlig en tendens til at have for høj OG og ofte også en for høj ABV.

vh Jacob
Brugeravatar
wolf
Geografisk sted: Ans By
Kontakt:

Indlæg af wolf »

JaLabryg skrev:Jeg prøver lige igen. Har nemlig en tendens til at have for høj OG og ofte også en for høj ABV.
Det er meget normalt at tilsætte vand efter kogningen, hvor man har kogt en mindre mængde end hele brygget. Det ændrer IBU'en en anelse, men hvis det kun drejer sig om at sænke SG fra fra f.eks. 1,055 til 1,050, så vil jeg tro, at uregelmæssighederne i selve humlen (alder, præcise alfaprocent, kogetid, type, osv.) har mere at sige.
Årtusinders traditioner for ølbrygning har påvirket selv vores kommunikation: Det er årsagen til, at der i så mange sprog ikke findes et ord for "ikke længere tørstig".
Brugeravatar
Borg

Indlæg af Borg »

JaLabryg skrev:
JaLabryg skrev:Når jeg læser dit indlæg Borg, betyder det så, at man ved en for høj OG f.eks 1055 mod opskriftens 1050, kan tilsætte vand og ramme opskriftens OG? Hvilke konsekvenser har det? Bitterheden, som det nævnes i tråden, forståes, men ellers?

vh
Jacob
Jeg prøver lige igen. Har nemlig en tendens til at have for høj OG og ofte også en for høj ABV.

vh Jacob
Mit svar gik på, at man kan planlægge sit bryg således, at der skal vand i til sidst. Men i den situation er smag, farve, malt, humle m.m. afstemt efter, at der skal vand i.

Hvis du har for høj OG, og IKKE har den planlagte volumen, så skal (kan) du hælde vand i til sidst for at opnå den planlagte volumen og OG. Ofte er OG nemlig for høj fordi volumen er for lav. Dermed opnår du også den smag du planlagede med.
Hvis din volumen er korrekt (som planlagt) og din OG stadig er for høj, vil du fortynde den planlagte smag, hvis du hælder vand i efter kogningen. I stedet skal du have ændret på din mæskeeffektivitetsprocent i dit foretrukne opskriftsværktøj, så den beregner ud fra det korrekte udgangspunkt. Hvis der står 70% effektivitet, og du konstant rammer 80%, så vil du til stadighed "ramme forkert", såfremt du ikke indsætter din opnåede effektivitet.
Man kan ikke gå ud fra, at man rammer en OG i en "tilfældig" opskrift, hvis ikke den bliver justeret til ens eget bryganlæg og egen formåen. Tager du en opskrift fra en anden brygger, er den effektivitet som opskriften bygger på en vigtig information for dig. For er den ikke magen til din egen effektivitet, så skal du have ændret opskriften for at ramme samme OG og smag.

Der findes programmer som f.eks. Beersmith der kan hjælpe med den konvertering.
Hilsen Erik Borg
JaLabryg

Indlæg af JaLabryg »

Mange tak for brugbart svar - det giver bare så god mening når tingene bliver forklaret godt. Jeg regulerer på min effektivitet - det er sikkert der det går galt.

Vh
Jacob
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

Borg skrev: Du skal så bare kende volumen i begge gryder og sikre at du deler tilsætningerne i samme forhold. I hvert fald humlen.
.
Yeps - men alligevel ??

Hvis den ene bliver en smule for bitter, så må den anden vel blive for tynd. Nå det blandes bliver der vel ophævet .... (Hvis man holder sig fra loftet på 125 IBU)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"