Købes: Maltmølle

Sunejuul

Re: Købes: Maltmølle

Indlæg af Sunejuul »

Thage skrev:
Sunejuul skrev:
Den her er også med tre ruller. Man kan ligeså godt tage den dyre med det samme. Det er billigere i længde :) Er du glad for den? Har du nogle tips og tricks til at få den indstillet rigtigt.... Eller i hvert fald en god grundindstilling?

Sent from my iPad using Tapatalk
Har sat min på 1,15 mm mener jeg, og får det delt fint i 3-4 st uden ret meget mel.

Ja er rigtig glad for den, ulempen er at lortet vejet et ondt år og kræver en rigtig saftig maskine - prøvede 200 omdrejninger med en 650w, og har måtte justere op til 600 omdrejninger for at den ikke går i stå og lugter brændt. Men er dybest set ikke valsens skyld...

Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan rammer du de 1,15 mm. Bruger du en bladsøger?

Hvilken maskine bruger du til at drive den?

Thage
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af Thage »

Sunejuul skrev:
Thage skrev:
Sunejuul skrev:
Den her er også med tre ruller. Man kan ligeså godt tage den dyre med det samme. Det er billigere i længde :) Er du glad for den? Har du nogle tips og tricks til at få den indstillet rigtigt.... Eller i hvert fald en god grundindstilling?

Har sat min på 1,15 mm mener jeg, og får det delt fint i 3-4 st uden ret meget mel.

Ja er rigtig glad for den, ulempen er at lortet vejet et ondt år og kræver en rigtig saftig maskine - prøvede 200 omdrejninger med en 650w, og har måtte justere op til 600 omdrejninger for at den ikke går i stå og lugter brændt. Men er dybest set ikke valsens skyld...

En gammel aflagt slagboremaskine fra bosch - men den kan justere hastighed og kostede gratis fra den gamle.

Prøvede med min nye uden den mulighed og det gik alt for stærkt og svært at holde konsekvent lavt med knappen igennem 7-10kg malt.

Syntes det bliver bedre ved lav hastighed, hvilket også anbefales af producent.

Sunejuul

Indlæg af Sunejuul »

Thage skrev:
Sunejuul skrev:
Thage skrev: Har sat min på 1,15 mm mener jeg, og får det delt fint i 3-4 st uden ret meget mel.

En gammel aflagt slagboremaskine fra bosch - men den kan justere hastighed og kostede gratis fra den gamle.

Prøvede med min nye uden den mulighed og det gik alt for stærkt og svært at holde konsekvent lavt med knappen igennem 7-10kg malt.

Syntes det bliver bedre ved lav hastighed, hvilket også anbefales af producent.

Hvad med afstanden på valserne? Hvordan har du ramt 1,15 mm?

Dalmoseosebryg
Geografisk sted: Højelse 4623

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Thage

Indlæg af Thage »

Sunejuul skrev:
Hvad med afstanden på valserne? Hvordan har du ramt 1,15 mm?

De bladsøgere du har nævnt, havde en i plus fra den gang jeg roede med knallert - så den blev gjort ren.

Sat ind så den lige kan gå ind og ud uden af sidde fast, men mener valsen drejede lidt, nr større gik ikke og mindre var ikke lige så tæt. Begge sider og testet hele tiden, dvs når de er spændt, efter test valsning etc. Og de virker til at blive der. Flere anbefaler at stemme et hak så det kan ses, men også mange der har kørt år uden at pille og de sidder korrekt endnu.

Thage

Indlæg af Thage »

Dalmoseosebryg skrev:https://youtu.be/OauHVc9Idr8
Præcis

jensnik
Geografisk sted: Brabrand

Indlæg af jensnik »

Sunejuul skrev:Dem er der ikke den store omsætning på. Forståeligt nok. Jeg flottede mig og købte en ny :)

Hvad fejler Corona? Jeg er en fattigrøv på dagpenge, så den lave pris lokker jo en del...
Brugeravatar
Borg
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Borg »

Der er såmænd ikke noget galt med en Corona. Og jeg har brygget mange øl på min da jeg startede.
Forskellen er måden den og en kværn med valser åbner det enkelte korn på.
Coronaen maler kornet, mens kværnen med valser klemmer dem i stykker.
En vigtig ting med valsningen er, at skaldelene er så hele som muligt, da det er dem der fungerer som si. Coronaen flænser skallerne mere i stykker, og derfor er der større risiko for at din mask klapper sammen (stucked mash).
På Coronaen skal du bare sikre, at den ikke er spændt for hårdt. Dermed bevarer du flere skaller hele, men samtidig opnår du ikke den samme effektivitet.

Man med dette in mente, så køb du en Corona. Den kan sagtens hjælpe dig til at lave fin øl.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
jensnik
Geografisk sted: Brabrand

Indlæg af jensnik »

Borg skrev:Der er såmænd ikke noget galt med en Corona. Og jeg har brygget mange øl på min da jeg startede.
Forskellen er måden den og en kværn med valser åbner det enkelte korn på.
Coronaen maler kornet, mens kværnen med valser klemmer dem i stykker.
En vigtig ting med valsningen er, at skaldelene er så hele som muligt, da det er dem der fungerer som si. Coronaen flænser skallerne mere i stykker, og derfor er der større risiko for at din mask klapper sammen (stucked mash).
På Coronaen skal du bare sikre, at den ikke er spændt for hårdt. Dermed bevarer du flere skaller hele, men samtidig opnår du ikke den samme effektivitet.

Man med dette in mente, så køb du en Corona. Den kan sagtens hjælpe dig til at lave fin øl.
Det var et temmelig godt og udførligt svar - tusind tak for det! :)
Truntebryg

Indlæg af Truntebryg »

jensnik skrev:
Hvad fejler Corona? Jeg er en fattigrøv på ...
AH - altså hvis du har evnerne, så byg en selv ;-)

Billede

Det kostede 4 hulplader fra trælasten og ca. 12t arbejde ...

KENDER IKKE Corona møllen, men den har sine begrænsninger og mig bekendt bliver den udskiftet på et tidspunkt i enhvers brygmesters historie (og der må være en grund ;-)
Besvar

Tilbage til "Køb / Salg / Bytte"