Adskillelige spørgsmål vedr. Fadølsanlæg
Adskillelige spørgsmål vedr. Fadølsanlæg
Jeg har besluttet mig for at ville investere i en fadølskøler og et par cornelius fade. Inden jeg bestiller har jeg dog nogle spørgsmål som jeg håber i andre kan hjælpe mig med at besvare, så jeg får bestilt alt det rigtige første gang.
Da jeg regner med at ville karbonere to fade med forskelligt tryk, samt kunne servere på forskelligt tryk også, har jeg kig på følgende regulator:
https://www.ich-zapfe.de/bierzapfen/dru ... bar/a-904/" onclick="window.open(this.href);return false;
Her kommer mit første spørgsmål så: Kan jeg være sikker på at den regulator passer på en hvilken som helst CO2 flaske (på 2 kg og opefter) jeg kan købe i Danmark?
Hvilken CO2 flaske vil være en passende størrelse når jeg regner med både at karbonere og servere med samme flaske?
Er der en standard flaske, som er nemt at få byttet rundt omkring? Jeg synes jo at en køretur til f.eks. Lund er langt hver gang man skal have mere CO2.
Hvilke fittings er på udgangen af regulatoren til CO2 slangerne? Jeg har kigget lidt på de lynkoblinger som Lund har og tænker at det kunne være meget smart, men der skal vel bruges fittings imellem.
Lund skriver i sin guide at man skal bruge armeret plastslange til CO2, er der noget specielt ved disse slanger, eller vil man kunne benytte enhver tryk godkendt slange?
På CO2 tilgangen til corneliusfadet, kan man få fittingen med og uden kontraventil. Er det et problem at man får øl op i slangen, så det er de ekstra penge værd?
Jeg har kigget på følgende fadølskøler:
https://www.ich-zapfe.de/pygmy-25-exclu ... escription" onclick="window.open(this.href);return false;
Og igen kommer der nogle spørgsmål:
I Lunds guide nævner han både ølslange og bremseslange. Har jeg forstået det rigtigt hvis man kun skal benytte bremseslange på picnichaner og på ikke-kompensatorhaner? Så jeg derved kan benytte mig at en tykkere slange til denne køler?
Jeg kan se at der på bagsiden af denne køler er 3 John Guest tilslutningen. Kan i fortælle mig hvorfor der er tre, når der kun er to haner?
Har John Guest koblinger kun én størrelse, eller varierer de?
Skal ølslange, ligesom bremseslange have en bestemt længe, eller er det underordnet?
Sikke en liste! Tusind tak fordi i forhåbenligt kan gøre mig lidt klogere på emnet :)
Da jeg regner med at ville karbonere to fade med forskelligt tryk, samt kunne servere på forskelligt tryk også, har jeg kig på følgende regulator:
https://www.ich-zapfe.de/bierzapfen/dru ... bar/a-904/" onclick="window.open(this.href);return false;
Her kommer mit første spørgsmål så: Kan jeg være sikker på at den regulator passer på en hvilken som helst CO2 flaske (på 2 kg og opefter) jeg kan købe i Danmark?
Hvilken CO2 flaske vil være en passende størrelse når jeg regner med både at karbonere og servere med samme flaske?
Er der en standard flaske, som er nemt at få byttet rundt omkring? Jeg synes jo at en køretur til f.eks. Lund er langt hver gang man skal have mere CO2.
Hvilke fittings er på udgangen af regulatoren til CO2 slangerne? Jeg har kigget lidt på de lynkoblinger som Lund har og tænker at det kunne være meget smart, men der skal vel bruges fittings imellem.
Lund skriver i sin guide at man skal bruge armeret plastslange til CO2, er der noget specielt ved disse slanger, eller vil man kunne benytte enhver tryk godkendt slange?
På CO2 tilgangen til corneliusfadet, kan man få fittingen med og uden kontraventil. Er det et problem at man får øl op i slangen, så det er de ekstra penge værd?
Jeg har kigget på følgende fadølskøler:
https://www.ich-zapfe.de/pygmy-25-exclu ... escription" onclick="window.open(this.href);return false;
I Lunds guide nævner han både ølslange og bremseslange. Har jeg forstået det rigtigt hvis man kun skal benytte bremseslange på picnichaner og på ikke-kompensatorhaner? Så jeg derved kan benytte mig at en tykkere slange til denne køler?
Jeg kan se at der på bagsiden af denne køler er 3 John Guest tilslutningen. Kan i fortælle mig hvorfor der er tre, når der kun er to haner?
Har John Guest koblinger kun én størrelse, eller varierer de?
Skal ølslange, ligesom bremseslange have en bestemt længe, eller er det underordnet?
Sikke en liste! Tusind tak fordi i forhåbenligt kan gøre mig lidt klogere på emnet :)
Brygudstyr: Grainfather Bryganlæg, Grainfather Heater, SS Brewtech Cronical Fermentor.
Jeg er altid frisk på at dele et par hjemmebryg i nærheden af Fredericia - Skriv Endelig!
Jeg er altid frisk på at dele et par hjemmebryg i nærheden af Fredericia - Skriv Endelig!
Re: Adskillelige spørgsmål vedr. Fadølsanlæg
Det er standart gevind på og passer på "alle" de almindelige flasker man kan få. Det kan være rart at have to forskellige tryk, men for det meste har jeg begge at stå på 2bar til servering.Erbser skrev: Da jeg regner med at ville karbonere to fade med forskelligt tryk, samt kunne servere på forskelligt tryk også, har jeg kig på følgende regulator:
En grøn 6 kg flaske fra Yara er nok det letteste at have. Den er lidt dyr i pant, men den kan bytte overalt.Erbser skrev: Hvilken CO2 flaske vil være en passende størrelse når jeg regner med både at karbonere og servere med samme flaske?
Slangerne skal kunne tåle tryk for at kunne bruges til co2. øl/co2 slanger er normalt godkendt til 3 bar, men kan sagtens klare lidt mere. Der er forskellige slanger til co2, fordelen ved de armerede slanger er ofte at de er bløde og derfor lettere kan føres rund. De slanger som ikke er armere et som regel ret hårde/stive og kan være lidt bøvlede at have med at gøre. Du skal have en slangestuds på udgangen af regulatoren, det er en 5/8" som er standart på co2. Du behøver ikke lynkobling, men det er rart at kunne skifte imellem flere ting, så det kan være godt at montere en lynkobling på slangen.Erbser skrev: Hvilke fittings er på udgangen af regulatoren til CO2 slangerne? Jeg har kigget lidt på de lynkoblinger som Lund har og tænker at det kunne være meget smart, men der skal vel bruges fittings imellem.
Jeg bruge dem her.
https://www.maltbazaren.dk/shop/lynkobl ... 2211p.html
https://www.maltbazaren.dk/shop/lynkobl ... 1573p.html
De er geniale, kontraventilen har redder mig mere end en gang fra at få tilbageløb i mine co2 slanger. Merprisen for dem med ventil er forsvindende lille så der er ingen grund til at spare det.Erbser skrev: På CO2 tilgangen til corneliusfadet, kan man få fittingen med og uden kontraventil. Er det et problem at man får øl op i slangen, så det er de ekstra penge værd?
Det er et godt anlæg du har kik på, det skal du nok blive glad for. Slangerne som går inde i anlægget skal bare passe ind i koblingen. Det er sikkert 3/8" det plejer der at være på pygmæ anlæggene. Der skal ikke være bremseslange på en tørkøler. Slangerne kan være så lange eller korte som der er brug for. Normalt sætter men en meter på så fadet kan gemmes under bordet hvor køleren står på.Erbser skrev: Jeg har kigget på følgende fadølskøler:
De 2 indgange er til øl, den sidste er en udgang med luft. Det anlæg du har kik på har indbygget kompressor. Det bruges primært til at tappe fra engangs fade som keykegs. Men det kan også bruges til cornelius hvis man er sikker på at fadet bliver tømt. Ulempen med kompressoren er at den levere atmosfærisk luft som gør øllet surt hvis det står for længe. Kompressoren er også god til at trykke rengøringsvæske igennem anlægget så man sparer på co2en. Du kan få et anlæg uden kompressor som er lidt billigere.
https://www.ich-zapfe.de/bierzapfen/kon ... /a-452289/" onclick="window.open(this.href);return false;
Koblingerne kan fås i mange størrelser. Men Lindr er normalt 3/8"Erbser skrev: Har John Guest koblinger kun én størrelse, eller varierer de?
Velbekommen, skriv gerne igen hvis der er mere du skal vide.Erbser skrev: Sikke en liste! Tusind tak fordi i forhåbenligt kan gøre mig lidt klogere på emnet :)
/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Tusind tak for dit svar Thomas!
Der kommer lige lidt flere opfølgende spørgsmål.
Hvad er den typiske størrelse på CO2 slanger? - 1/4"?
Har kigget lidt rundt efter en fitting fra 5/8" (som du siger sidder på regulatoren) til 1/4" eller 1/8" rørgevind (som er den størrelse Lund har deres CO2 lynkoblinger i) men synes ikke lige at jeg kan finde den.. Jeg leder videre! ;)
Jeg kan se på diverse brygshops, at de sælger slangeklips til at fastgøre slanger til div. fittings. Er der noget i vejen for at bruge almindelige spændebånd?
Har godt kigget på den anden model af Pygmæen også. Jeg blev enig med mig selv at den ekstra vægt i den var unødig træls, når jeg nok ikke får brug for den ekstra kølekapacitet. Og så synes jeg også at håndtagene virker træls korte på de almindelige pygmæanlæg. Er det nemt at skifte?
Angående kompressoren. Kan man benytte køleren uden kompressoren? Jeg går ud fra at den larmer ekstra når den kører?
Angående rengøring af systemet. Så regner jeg med at prøve at bygge en hjemmelavet rensedunk (som set her på forummet) Hvilket rengøringmiddel og disinficeringsmiddel er bedst til at rengøre slanger, fade og køler?
Der kommer lige lidt flere opfølgende spørgsmål.
Hvad er den typiske størrelse på CO2 slanger? - 1/4"?
Har kigget lidt rundt efter en fitting fra 5/8" (som du siger sidder på regulatoren) til 1/4" eller 1/8" rørgevind (som er den størrelse Lund har deres CO2 lynkoblinger i) men synes ikke lige at jeg kan finde den.. Jeg leder videre! ;)
Jeg kan se på diverse brygshops, at de sælger slangeklips til at fastgøre slanger til div. fittings. Er der noget i vejen for at bruge almindelige spændebånd?
Har godt kigget på den anden model af Pygmæen også. Jeg blev enig med mig selv at den ekstra vægt i den var unødig træls, når jeg nok ikke får brug for den ekstra kølekapacitet. Og så synes jeg også at håndtagene virker træls korte på de almindelige pygmæanlæg. Er det nemt at skifte?
Angående kompressoren. Kan man benytte køleren uden kompressoren? Jeg går ud fra at den larmer ekstra når den kører?
Angående rengøring af systemet. Så regner jeg med at prøve at bygge en hjemmelavet rensedunk (som set her på forummet) Hvilket rengøringmiddel og disinficeringsmiddel er bedst til at rengøre slanger, fade og køler?
Brygudstyr: Grainfather Bryganlæg, Grainfather Heater, SS Brewtech Cronical Fermentor.
Jeg har kig og køber en dag præcis den du har kig på, 25 eksklusiv... Den er bare pænere i min optik - håndtag er bare at skrue af og på som jeg forstår, men tror bare mit liv er mest komplet med den model. Og at kunne tømme 2,5 kasse pr time dækker fint mit behov. Hurtig funktion er også nice...
Vil køre uden kompresser så lavede de designet uden hapsede jeg den - jo der spares CO2, men går nok, nu det er med vil jeg dog anvende.
Mht rengøring vil jeg bare bruge en fustage, og mangler jeg må jeg jo handle flere ;) det andet lander hurtig i samme pris
Sent from my iPhone using Tapatalk
Vil køre uden kompresser så lavede de designet uden hapsede jeg den - jo der spares CO2, men går nok, nu det er med vil jeg dog anvende.
Mht rengøring vil jeg bare bruge en fustage, og mangler jeg må jeg jo handle flere ;) det andet lander hurtig i samme pris
Thage, jeg har overvejet længe hvilket anlæg jeg helst vil have. Og jeg ser fordele og ulemper ved både 25k eksklusive og 40'eren.Thage skrev:Jeg har kig og køber en dag præcis den du har kig på, 25 eksklusiv... Den er bare pænere i min optik - håndtag er bare at skrue af og på som jeg forstår, men tror bare mit liv er mest komplet med den model. Og at kunne tømme 2,5 kasse pr time dækker fint mit behov. Hurtig funktion er også nice...
Synes selvfølgelig prisforskellen er værd at nævne også at man får en ekstra kølekapacitet (hvis man nogensinde skulle komme til at bruge det). Generelt synes jeg også at den eksklusive er flottere, primært grundet taphanerne og det at håndtaget kan foldes ned. Dog synes jeg at det der selvlysende front, er lidt noget gøjl.
Jeg kan godt se det smarte i at brug kompressoren til rengøring.
Nu er T-Hansen delen ikke det jeg ligger vægt på, men finish og køleriller er gemt. Håndtag - der er jeg enig.Erbser skrev:Thage, jeg har overvejet længe hvilket anlæg jeg helst vil have. Og jeg ser fordele og ulemper ved både 25k eksklusive og 40'eren.Thage skrev:Jeg har kig og køber en dag præcis den du har kig på, 25 eksklusiv... Den er bare pænere i min optik - håndtag er bare at skrue af og på som jeg forstår, men tror bare mit liv er mest komplet med den model. Og at kunne tømme 2,5 kasse pr time dækker fint mit behov. Hurtig funktion er også nice...
Synes selvfølgelig prisforskellen er værd at nævne også at man får en ekstra kølekapacitet (hvis man nogensinde skulle komme til at bruge det). Generelt synes jeg også at den eksklusive er flottere, primært grundet taphanerne og det at håndtaget kan foldes ned. Dog synes jeg at det der selvlysende front, er lidt noget gøjl.
Jeg kan godt se det smarte i at brug kompressoren til rengøring.
Kort er den mere elegant og den alm. Mere rustik...
Mht pris så er der en forskel, men den holder forhåbentlig en del år og der betyder waf en del... Og kigger du på andre med 2 haner er det ikke meget i pris - du kan tilgengæld ikke tømme 3 fustager pr time hele natten med den...
-
HOV - jeg er altså rimelig sikker på at CO2 afgangene på de fleste tyskere er 3/4"
Samplet fra doktoren:
BIERSCHLAUCH 10mm + KOHLENSÄURESCHLAUCH CO2
Beide komplett mit Tüllen und Verschraubungen samt Schlauchschellen. 10 x 15 mm Leitungsdurchmesser mit SK Nummer. Der Bierschlauch hat eine Länge von 1,70 m mit 2 x 5/8" Muttern. Der Kohlensäureschlauch hat einen Durchmesser von 7 mm und eine Länge von 1,10 m mit 2 x 3/4" Muttern.
Samplet fra doktoren:
Beide komplett mit Tüllen und Verschraubungen samt Schlauchschellen. 10 x 15 mm Leitungsdurchmesser mit SK Nummer. Der Bierschlauch hat eine Länge von 1,70 m mit 2 x 5/8" Muttern. Der Kohlensäureschlauch hat einen Durchmesser von 7 mm und eine Länge von 1,10 m mit 2 x 3/4" Muttern.
Dette er måske et dumt spørgsmål, men mener du at koblingen mellem regulator og CO2 flaske i Tyskland typisk er 3/4"?Truntebryg skrev:HOV - jeg er altså rimelig sikker på at CO2 afgangene på de fleste tyskere er 3/4"
Samplet fra doktoren:
Hvad er størrelsen som standard i DK, 5/8"?
-
Nej - det er afgangen fra regulatoren som jeg er sikker på er 3/4"
CO2 flaskens gevind ved jeg ikke hvad er, men den er den samme i DE og DK ;-)
Nej, det var mig som huskede fejl. Det er 3/4" som er standart. Både i Danmark og Tyskland.Erbser skrev:Dette er måske et dumt spørgsmål, men mener du at koblingen mellem regulator og CO2 flaske i Tyskland typisk er 3/4"?Truntebryg skrev:HOV - jeg er altså rimelig sikker på at CO2 afgangene på de fleste tyskere er 3/4"
Samplet fra doktoren:
/Thomas
---
Okay, tusind tak!!Truntebryg skrev:Nej - det er afgangen fra regulatoren som jeg er sikker på er 3/4"
Jeg var lige ved at opgive at finde en fitting ;)
Endnu engang tak Thomas!morfmir skrev:Nej, det var mig som huskede fejl. Det er 3/4" som er standart. Både i Danmark og Tyskland.Erbser skrev:Dette er måske et dumt spørgsmål, men mener du at koblingen mellem regulator og CO2 flaske i Tyskland typisk er 3/4"?Truntebryg skrev:HOV - jeg er altså rimelig sikker på at CO2 afgangene på de fleste tyskere er 3/4"
Samplet fra doktoren:
/Thomas